سیاوش رضوانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: بندر چابهار که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، به دلیل استقرار در کنار دریای عمان از دیر باز کانون داد و ستد و تجارت و دریانوردی بوده است
وی ادامه داد: بندر چابهار، دو بندر اصلی شهید بهشتی و شهید کلانتری دارد؛ عملیات اصلی طرح توسعه در بندر شهید بهشتی در حال انجام است و بندر شهید کلانتری نیز از سال 62 فعالیت های خود را آغاز کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از دو بندر مهم چابهار است از سال 62 بطور جدی آغاز و با تکمیل 4 پست اسکله فلزی در سال 62 عملاً به بهره برداری رسید.
رضوانی یادآور شد: بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال 61 با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس ( جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد.
وی اضافه کرد: این بندر در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات ایفا کرد و هم اکنون طرح توسعه ای آن در حال انجام است و تا 22 بهمن ماه امسال سه پست اسکله آن در قالب فاز یک توسعه بهره برداری می شود.
* ساخت 6 بندر چند منظوره با نگاه پدافند غیرعامل
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره عملیات احداث بنادر چندمنظوره در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای فراهم آوردن تسهیلات زندگی و توسعه فرهنگ شهرنشینی برای ساحل نشینان سیستان و بلوچستان، ساخت 6 بندر چندمنظوره در غرب و شرق سواحل استان را در دستور کار قرار داد.
وی اضافه کرد: این بنادر در راستای گسترش تسهیلات زندگی، فقرزدایی، افزایش تردد، توسعه امنیت سواحل و در راستای رعایت قوانین پدافند غیرعامل ایجاد می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: این بنادر همچنین با نگاه اشتغال زایی و بهبود فضای اقتصادی خانوار و ایجاد فضا و مکانی امن برای صیادان، ساخته می شود.
* منابع ساخت بنادر چندمنظوره دست به دست می شود
رضوانی اضافه کرد: دولت قبلی در قالب «توسعه بنادر کوچک ساحلی»، مبلغ 100 میلیارد تومان از سازمان بنادر گرفته است در حالی که متولی توسعه بنادر کوچک، خود سازمان بنادر است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: دولت این پول را از ما گرفته و حال ما باید برویم و با رایزنی این پول را از دولت بگیریم و برای توسعه 6 بندر کوچک خود هزینه کنیم و این روندی زمان بر و در واقع «از این جیب به آن جیب» است.
رضوانی گفت: دولت قبلی این کار غیراصولی را انجام داد، در حالی که هیچ جای قانون برنامه پنجم این موضوع قید نشده است؛ اصلاً چه معنا دارد پولی از ما گرفته شود و با دستی دیگر پس داده شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: تاکنون و طی 7 ماه اخیر این 100 میلیارد تومان پول اختصاص نیافت و عملاً نصف سال سوخته است و به خاطر همین موضوع، تکمیل و بهره برداری بنادر کوچک چندمنظوره زمان بر شده است.
* هزینه ساخت هر موج شکن 7 میلیارد تومان/ پیشرفت 75 درصدی ساخت بنادر کوچک
رضوانی با بیان اینکه ساخت هر یک از این موج شکن ها بیش از 7 میلیارد تومان برای کشور هزینه دربرداشته است، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی این کار را صرفاً برای مردم انجام داد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی اغلب این بنادر کوچک چند منظوره حدود 75 درصد است، اضافه کرد: فعلاً از محل بودجه محدود سازمان بنادر و دریانوردی به طور دست و پا شکسته عملیات این بنادر را اجرا می کنیم.