بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آبان 1392      14:7
7درصد

سهم حمل و نقل در نرخ تمام شده کالا

بهمن عشقی درباره میزان تأثیر کاهش تحریم ها بر اقتصاد کشور و بخصوص بخش حمل و نقل، اظهار داشت: به نظر من دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری امریکا که اغلب دنبال اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران است، فردی نادان است زیرا نمی داند در ایران بیش از تحریم خارجی، تحریم داخلی وجود دارد؛ در واقع ما خودمان را تحریم کرده ایم و نیازی به تحریم خارجی نداریم.

مدیرکل سابق دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری ادامه داد: حمل و نقل هم مثل تمام شقوق اقتصادی از تحریم ها لطمه می بیند ولی مگر آن سال هایی که تحریم نبودیم حمل و نقل ما زنده و پرتحرک بود؟ این مشکلات موجود در بخش حمل و نقل از قبل از انقلاب وجود داشته است و هنوز هم کاری برای آن انجام نشده است.

این کارشناس حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: از آن زمان که رژیم پهلوی مدعی رشد اقتصادی بالا بود، همواره حمل و نقل ایران دچار مشکل بود، یعنی در دهه 50 که مثلا ما به سمت دروازه های تمدن بزرگ گام برمی داشتیم، در بخش حمل و نقل لطمه های جبران ناپذیری وارد می شد؛ در آن زمان به قدری مشکل ها نمود داشت که دولت کامیون رایگان بین مردم توزیع می کرد.

عشقی با اشاره به اینکه قطعاً تحریم ها بر اقتصاد حمل و نقل اثرگذار است، اضافه کرد: وقتی یک کامیون به قیمت 600 میلیون تومان عرضه می شود، این نتیجه تحریم ها است زیرا هزینه های تولیدکننده به دلیل تحریم ها افزایش یافته است.

این کارشناس حمل و نقل ادامه داد: حال با این هزینه های سنگین، راننده و کامیون دار  با پدیده تردد یکسر خالی، انتظار بیش از حد کامیون ها در بنادر برای بارگیری و نرخ های سنگین قطعات یدکی مواجه است و اینها همه نتیجه تحریم ها است؛ اما اگر همه این تحریم ها هم لغو شود، قطعاً به دلیل بهره وری پایین حمل و نقل، شکوفایی در این بخش نخواهیم داشت.

مدیرکل سابق دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری با تأکید بر اینکه باید در حوزه حمل و نقل مقررات زدایی کنیم، یادآور شد: دولت از زمان پهلوی تاکنون در حوزه حمل و نقل مداخله گرایانه رفتار کرده است و این دخالت دولتی تا به امروز چنین مشکلاتی را در بخش حمل و نقل فراهم کرده است.

این کارشناس حمل و نقل ادامه داد: دولت باید اهداف حمل و نقلی کشور را هدف گذاری کرده و تصدی گری را به بخش خصوصی واگذار کند، یعنی به عنوان دولت و حاکمیت برنامه ریزی کند، سهم حمل و نقل بر قیمت تمام شده کالا از 10 درصد به 7 درصد کاهش یابد.

مدیرکل سابق دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری اظهار داشت: دولت باید تمام مقررات دست و پاگیر را در حوزه نظارت و برآورد درآمدها کنار بگذارد تا بخش خصوصی به راحتی فعالیت کند.

عشقی اضافه کرد: امروز بخش عمده ای از مسئولان مشکلات را بر عهده تحریم می اندازند، ما نباید اجازه دهیم دولتی خود را ایزوله کند و باید مطابق شأن یک ایرانی و هویت استراتژیکی خود در منطقه پویا و زنده باشیم.

وی تأکید کرد: آن زمان که ما 700 میلیون دلار درآمد نفتی داشتیم، دنیا برای یک سنت تلاش می کرد، باید فکر امروز را می کردیم، کشوری که می خواهد پای تحریم ها و اقتدار ملی خود بایستد، باید محکم و استوار باشد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir