بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 25 آبان 1392      12:4
خودروسازان چگونه با بحران سر می کنند؟

فروش املاک سایپا برای خرید قطعه

منابع آگاه اخبار نگران کننده ای را از خودروسازان بزرگ مخابره می کنند؛ اخباری که هیچگاه به شکل رسمی اعلام نمی شود

ساره جعفرقلی: شرکت سایپا حدود 5 ماه است به علت کمبود نقدینگی شیفت شب خود را تعطیل کرده است و کارگران به واحدهای دیگر منتقل شدند. همچنین این شرکت به طور رسمی به کارکنان خود اعلام کرد اضافه کاری های کارگران در نوبت شب لغو شده و تا اطلاع ثانوی نیز ادامه خواهد داشت.

پیکره سایپا گویی به تنگی نفس افتاده است، حال این روزهای این شرکت زیاد خوب نیست، شرکتی که تا هفته گذشته تنها به دنبال افزایش قیمت محصولات خود بود، بعد از اجبار در ثابت نگه داشتن قیمت ها بی رمق تر شده است البته  از خردادماه سال جاری این شرکت خودروساز به دلیل کمبود قطعه ساعات کار خطوط تولید را در روزهای هفته کاهش داده است.

در همین راستا یک منبع آگاه به اقتصاد ایرانی گفت: هم اکنون سایپا برای پرداخت هزینه بسیاری از خریدهای مواد اولیه، دست به فروش املاک خود زده است و به زحمت حقوق ماهیانه کارکنانش را تامین می کند.

وی علت اصلی این موضوع را ضعف شدید نقدینگی و بحرانی که طی ماه های گذشته دامن خودروسازان و قطعه سازان کشور را گرفته عنوان کرد و گفت: سایپا  برای پرداخت حقوق کارگران خود در ماههای اخیر به ناچار دست به دامن سیستم بانکی و دریافت وام شده است، در شرایطی شیفت سوم تولید به دلیل کاهش تولید و بحران ارزی و مشکل نقدینگی متوقف شده که کارگران به دلیل گرانی سرسام آور اجناس و کالا و تامین مایحتاج خانوادهایشان نیاز بیشتری به اضافه کاری دارند.

این منبع آگاه خاطر نشان کرد: مشکل اصلی، هنگامی خود را نمایان تر کرد که دستمزدها به دلیل برداشتن اضافه کاری کاهش یافته است.

وی گفت: هم اکنون سایپا در شرایط بحرانی به سر می برد اما تمام تلاش خود را در حفظ نیروهای خود می کند در این میان وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دستور داده است در صورتی که خودروسازان تعدیلی داشته باشند مدیران آنها را تغییر خواهد داد.

بنابر این گزارش، بحران صنعت خودرو از زمانی شروع شد که احمدی نژاد بر اساس یک تصور نادرست با اعطای وام به ایران خودرو و سایپا مخالفت کرد و خواستار بازپس گرفتن وام های اعطایی به این دو شرکت بزرگ شد.

اگرچه این گزاره با مواضع او در روزهای پایانی فعالیت - که سال گذشته نسبت به اعطای وام ۲ هزار میلیارد تومانی به ایران خودرو و سایپا چراغ سبز نشان داده بود - کاملا متفاوت است اما حقیقت آن است که احمدی نژاد در دولت نهم، تفکرات دیگری داشت. به عنوان مثال او بود که در سال ۱۳۸۶ با اعمال فشار بر بانک مرکزی، بانک ها و خودروسازان، دستور توقف اعطای تسهیلات به این صنعت را صادر کرده بود.

در آن زمان احمدی نژاد معتقد بود که بخش زیادی از تسهیلات اعطایی بانک ها توسط ایران خودرو و سایپا «بلوکه» شده است. به همین سبب، رئیس جمهور هم مدیران بانک ها و مدیران ایران خودرو و سایپا را برای بازگرداندن تسهیلات اعطایی به این دو شرکت و شرکت های تابعه آنها، تحت فشار قرار داد.

در نتیجه، خودروسازان با ۲ راه مواجه شدند یا باید رشد تولید و طرح های توسعه ای را متوقف می کردند یا باید آن را ادامه می دادند که این کار پول می خواست و مجبور بودند به جای پرداخت طلب بانک ها منابع خود را صرف افزایش تولید کنند، اما در عوض بدهکار بانک ها بمانند، که گزینه دوم به علت فشار رئیس جمهور به بانک ها، ممکن نبود.

در نتیجه به تدریج با توقف اعطای تسهیلات در گردش به خودروسازان، طرح های توسعه ای آنها متوقف شد و از سوی دیگر فشار دولت بر عدم افزایش قیمت خودرو موجب شد این وضعیت همچون فنری فشرده باقی بماند تا این که از سال ۹۱ این فنر به ناگاه باز شد و تبعات تصمیم غیرکارشناسانه رئیس جمهور، هویدا گشت.

حال باید دید دولت تدبیر و امید آیا راه حل دیگری بجز افزایش قیمت خودرو برای حل این معضل در نظر دارد؟


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir