بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آذر 1392      17:14
41/2 درصد

بهداشت و درمان گران شد

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در مهرماه 1392 به بعد 178/7 رسید که نسبت به ماه قبل 1/2 درصد افزایش داشت. این تغاییر از 1/7 درصد افزایش مربوط به شهریورماه، کمتر بوده است. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل 36/6 درصد افزایش یافت.

طی هفت ماه اول سال جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل 42/0 درصد افزایش داشته است. میزان تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه 1392 نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه 1391 معاد 40/4 درصد می باشد. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهرماه 1392 پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 1/2 درصد افزایش یافت.

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهرماه 1392 در تمام استان های کشور (به جز استان فارس که 0/1 درصد کاهش داشت) با افزایش همراه بود. بیشترین میزان افزایش متعلق به استانهای مرکزی و خراسان شمالی هر یک معاد 2/5 درصد و کمترین آن مربوط به استان یزد معادل 0/2 درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل 1/1 درصد افزایش داشته است.

* تغییرات یک ساله و یک ماه خوراکی ها و آشامیدنی ها به روایت آمار

در مهرماه 1392 شاخص بهای گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در مقایسه با ماه قبل معادل 0/9 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه ها مانند انواع خیار معادل 28/7 درصد، گوشت مرغ 5/5 درصد، انواع کره 19/1 درصد، فرآورده های شیر 1/8 درصد، گوشت دام 0/6 درصد، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی 1/6 درصد، فرآورده های سبزی 3/3 درصد، انواع شیر 1/1 درصد، سیب زمینی 2/9 درصد، کیوی 10/6 درصد، ماکارونی 4/5 درصد، کدو سبز 15/5 درصد آشامیدنی ها 0/7 درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک 1/4 درصد، گوجه فرنگی 1/3 درصد، نمک، ادویه، سس ها و چاشنی ها و ترکیبات خوراکی 2/1 درصد، کنسرو ماهی و انواع ماهی آب های داذخل هر یک 2/4 درصد، انواع ماهی آب های شمال 3/7 درصد، انواع کالباس 2/0 درصد و لوبیا سبز 15/4 درصد بوده است.

در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروه ها مانند مرکبات معادل 9/3 درصد، سیب درختی 4/1 درصد، انار 14/4 درصد، موز 5/2 درصد، تخم مرغ 3/4 درصد، انواع برنج 0/5 درصد، کاهو 5/6 درصد، حبوبات 2/4 درصد، هویج 14/0 درصد، پیاز 4/7 درصد و بادنجان 1/1 درصد کاهش داشت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها معادل 45/6 درصد افزایش نشان می دهد. در گروه مذکور شاخص بهای خوراکی ها معادل 45/5 درصد و آشامیدنی ها 46/3 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل معادل 0/9 درصد افزایش داشت.

* دخانیات یک ساله 47.9 درصد گران شد

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل 1/1 درصد کاهش یافت. این کاهش در اثر پایین آمدن شاخص بهای انواع سیگار خارجی معادل 1/0 درصد و انواع سیگار ایرانی 1/6 درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل 47/9 درصد افزایش داشته است.

* افزایش 52 درصدی پوشاک و کفش

در مهرماه 1392، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل 2/6 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه پوشاک آماده معادل 3/1 درصد بوده است. همچنین در این ماه شاخص بهای گروه های انواع کفش معادل 2/0 درصد، اجرات دوخت و شتشوی لباس 1/7 درصد و پارچه برای تهیه پوشاک 0/5 درصد افزایش داشت. شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 52/1 درصد افزایش داشته است.

* نوسانات قیمتی مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها

براساس گزارش بانک مرکزی، در مهرماه 1392 شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها نسبت به ماه قبل با افزایش معادل 1/0 درصد همراه بود. افزایش فوق در اثر بالا رفتن شاخص های ارزش اجاره مسکن شخصی و اجاره بهای مسکن غیرتخصصی هر یک معادل 1/0 درصد و تعمیرات و خدمت ساختمانی 2/1 درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها 20/1 درصد افزایش داشته است.

* رشد 55 درصدی اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به مال قبل معادل 0/5 درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه های ظروف و لوازم آشپزخانه و کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی هر یک معادل 1/2 درصد و منسوجات مورد استفاده در خانه 0/7 درصد بوده است. همچنین در این ماه شاخص بهای گروه های وسایل خانگی معادل 0/1 درصد و ابزار و وسایل برای خانه 0/4 درصد افزایش داشته باشد.

در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه معادل 55/8 درصد افزایش داشته است.

* بهداشت و درمان 41.2 درصد گران شد

در مهرماه 1392، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 2/1 درصد مواجه شد. افزایش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه های خدمات پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی معادل 2/4 درصد، هزینه بیمارستانی 2/6 درصد و دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی 0/8 درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه بهداشت و درمان معادل 41/2 درصد افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل معادل 1/9 درصد افزایش نشان می دهد.

* گرانی 34 درصدی حمل و نقل طی یک سال

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل معادل 0/3 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه های کرایه مسافرت زمینی معادل 1/1 درصد و تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی 0/4 درصد بوده است.

در مهرماه 1392 نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حمل و نقل معادل 34/0 درصد افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 0/1 درصد افزایش داشته است.

* ارتباطات؛ تفریح و امور فرهنگی

در مهرماه 1392، شاخص بهای گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل بدون تغییر بود. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه ارتباطات معادل 8/4 درصد افزایش داشته است.

بانک مرکزی در این گزارش ادامه داده در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه تفریح و امور  فرهنگی نسبت به ماه قبل معادل 3/5 درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه های کتاب، مطبوعات و نوشت افزار معادل 18/7 درصد، لوازم تفریح، بازی و ورزشی 1/4 درصد، خدمات تفریحی و فرهنگی 1/2 درصد و وسایل صوتی، تصویری، عکاسی و فیلم برداری و کامپیوتر 0/4 درصد بوده است. در این ماه شاخص بهای هزینه مسافرت با تور معادل 1/8 درصد کاهش یافت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی معادل 35/8 درصد افزایش داشته است.

* تحصیل

در مهرماه 1392، شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل معادل 5/6 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای شهریه مدرسه غیرانتفاعی معادل 21/3 درصد بوده است. همچنین در این گروه شاخص بهای شهریه کلاس های تقویتی معادل 3/3 درصد افزایش داشت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تحصیل 15/6 درصد افزایش داشته است.

* رستوران و هتل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل معادل 1/4 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه هزینه غذای آماده در خارج از خانه معادل 1/6 درصد بود. همچنین در این گروه شاخص بهای غذای آماده جهت مجالس و مراسم معادل 0/9 درصد افزایش داشت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل 38/2 درصد افزایش داشته است.

* کالاها و خدمات متفرقه

به گزارش تسنیم، در مهرماه 1392، شاخص بهای گروه کالا و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با افزایش معادل 1/2 درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر تحت تاثیر بالا رفتن شاخص بهای گروه های لوازم بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی معادل 1/2 درصد، هزینه های حقوقی و قانونی 5/2 درصد، کیف مدرسه 3/6 درصد و هزینه کفن و دفن 9/6 درصد (افزایش قیمت مربوط به شش ماه اول سال 1392) بوده است. در این ماه شاخص بهای اجرت ساخت طلای 18 عیار معادل 1/7 درصد کاهش داشت. شاخص بهای گروه فوق در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل 55/7 درصد افزایش داشته است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : شاخص بهای - شاخص بهای گروه - بهای گروه - درصد - درصد افزایش - نسبت به ماه - به ماه - ماه قبل - درصد افزایش داشته - نسبت به ماه قبل - سال قبل - مشابه سال قبل - به ماه قبل - ماه مشابه سال - ماه مشابه - ماه مشابه سال قبل - مهرماه - درصد و - قبل معادل - 1392 - مهرماه 1392 - و خدمات - سال قبل شاخص - مقایسه با - قبل شاخص بهای - شاخص بهای - با ماه - بالا رفتن - رفتن شاخص - قبل شاخص - مقایسه با ماه - بالا رفتن شاخص - شاخص - مقایسه - مشابه سال قبل شاخص - قبل شاخص بهای گروه - شاخص بهای گروه - سال قبل شاخص بهای - با ماه مشابه - داشته است. * - رفتن شاخص بهای - درصد بوده - ماه قبل معادل - درصد افزایش داشته است. * - بالا رفتن شاخص بهای - مقایسه با ماه مشابه - افزایش داشته است. * - است. * - با ماه مشابه سال - به ماه قبل معادل - افزایش بیشتر - بوده است. - این افزایش بیشتر - رفتن شاخص بهای گروه - شاخص بهای گروه های - بهای گروه های - کالاها و خدمات - یافت. - ماه مورد - یافت. این - 1/2 - کالاها و - داشت. - کالاها - 1/2 درصد - گروه مذکور - در اثر - در مهرماه 1392 - این ماه شاخص بهای - استفاده در - نسبت به ماه مشابه - در مهرماه - لوازم - درصد کاهش - بیشتر ناشی - ناشی از - 1/1 درصد - در مقایسه - آشامیدنی ها - از بالا - مهرماه 1392 شاخص - افزایش یافت. - این ماه - انواع - 1392 شاخص بهای - افزایش داشت. - ماه شاخص - مورد استفاده - درصد افزایش یافت. این - افزایش یافت. این افزایش - در مقایسه با ماه - درصد انواع - یافت. این افزایش بیشتر - از بالا رفتن - افزایش بیشتر ناشی - بیشتر ناشی از - ناشی از بالا - آشامیدنی - خوراکی - 1392 شاخص - مورد استفاده در - به ماه مشابه سال - درصد بوده است. - این ماه شاخص - درصد افزایش داشت. - 1/1 - نوسانات - یافت. این افزایش - ماه شاخص بهای - به ماه مشابه - بیشتر ناشی از بالا - از بالا رفتن شاخص - افزایش بیشتر ناشی از - ناشی از بالا رفتن - درصد افزایش یافت. - در مقایسه با - این افزایش بیشتر ناشی - افزایش یافت. این - اثر بالا رفتن شاخص - در اثر بالا رفتن - و خدمات مصرفی - لوازم و - و خدمات مورد استفاده - است. شاخص - در این ماه شاخص - خدمات مورد استفاده در - همچنین در این - در اثر بالا - اثر بالا رفتن - خدمات مورد استفاده - بهای کالاها و خدمات - استفاده در خانه - کالاها و خدمات مصرفی - تفریح - خدمات مصرفی - و خدمات مورد - پس از حذف نوسانات - بهای کالاها و - بهای کالاها - مورد استفاده در خانه - شاخص بهای گروه مذکور - اثر بالا - فصلی نسبت به ماه - پس از حذف - خدمات مورد - لوازم و - درصد بوده است. در - از حذف نوسانات - فصلی نسبت به - و آشامیدنی ها - نوسانات فصلی نسبت - همچنین در - حذف نوسانات فصلی - و آشامیدنی - افزایش داشته است. - از حذف - حذف نوسانات - بوده است. در - داشته است. - از حذف نوسانات فصلی - نوسانات فصلی - فصلی نسبت - نوسانات فصلی نسبت به - خوراکی ها - حذف نوسانات فصلی نسبت - هر یک - بهای گروه مذکور - در خانه - در این ماه - فصلی - است. در - حذف - پوشاک - مصرفی
نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir