بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 16 آذر 1392      10:12
عضو هیات مدیره انجمن خودرو سازان در خواست کرد

تیم مذاکره برای رفع خودتحریم ها تشکیل شود

تحریم خودرو یکی از سنگین ترین تحریم هایی است که آمریکا در سالهای اخیر علیه اقتصاد ایران تحمیل کرده بود. این تحریم بسیار سنگین بوده و لطمات زیادی بر صنعت خودروسازی کشور وارد کرده است

گویا فصل جدیدی با تعدیل تحریم ها برای صنعت خودروسازی در راه است. اعلام خبرهای گوناگون پیرامون از سرگیری همکاری شرکت های بزرگ خودروسازی باعث شده تا خون تازه در رگ های این صنعت بزرگ کشور به جریان بیفتد. جو روانی ایجاد شده در بین فعالان صنعت خودروسازی امیدواری هایی را ایجاد کرده است تا دوباره رونق به این بخش بازگردد. با این حال فعالان صنعت خودروسازی اعتقاد دارند علاوه بر برداشته شدن تحریم های خارجی باید خودتحریمی های داخلی نیز از بین بروند. اگر این اتفاق رخ دهد می توان به رفع مشکلات صنعت خودرو و حرکت در مسیر رشد و توسعه دلخوش کرد. محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن خودرو سازان یکی از کسانی به شمارمی رود که در طی این گفت وگو بارها براین مساله تاکید دارد

این روزها بنظر می رسد با اعلام خبر تعدیل تحریم ها در صنعت خودروسازی تاحدودی این بخش با امیدواری های ایجاد شده در تلاش است که از این فرصت در جهت بازگشت به رونق استفاده کند. ارزیابی شما چیست؟

تحریم خودرو یکی از سنگین ترین تحریم هایی است که آمریکا در سالهای اخیر علیه اقتصاد ایران تحمیل کرده بود. این تحریم بسیار سنگین بوده و لطمات زیادی بر صنعت خودروسازی کشور وارد کرده است. وقتی شرکت های معروف خودروسازی جهان  که طی 20 سال با خودروسازان ایران همکاری می کردند با تشدید این تحریم ها نتوانستند با فشارهای آمریکا علی رغم میل باطنی به همکاری خود ادامه دهند قابل پیش بینی بود که مشکلات بسیاری در این زمینه ایجاد خواهد شد. البته تحریم ها در صنعت خودروسازی جنبه های مثبتی را نیز داشت چراکه باعث شد تا نگاه خودروسازان به توان داخلی افزایش یابد.

در چه زمینه هایی اثر گذاشت؟

تا پیش از تشدید تحریم ها بیشتر قطعات خودرو به کشور وارد می شد چراکه برای خودروسازان این روش  مقرون به صرفه بود. اما تحریم ها سبب شد تا نگاه به تولیدات داخلی تقویت شود. بعضی از قطعات به طور کامل وارد می شدند در حالیکه ساخت داخل نیز وجود داشت. در این شرایط خودروسازان و قطعه سازان این فرصت را دارند تا از تولیدات داخلی استفاده کنند. در برخی دیگر زمینه ها نیز حتی موفق شدیم  قطعات را در داخل کشور تولید کنیم. امیدواریم با برداشتن تحریم ها این روند قطع نشود و خودروسازان به تولیدات داخلی توجه کنند و دست از بی مهری ها گذشته بردارند. وقتی کالایی با کیفیت در داخل تولید می شود لزومی ندارد که آنها را وارد کنیم تا به این اندازه وابستگی به واردات داشته باشیم. البته هنوز تحریم ها بطور کلی از صنعت خودرو برداشته نشده است که بازهم مانند گذشته عمل کنیم و دوباره بخش اعظم قطعات را وارد کنیم.

اگر روش های تولید تغییر کند و بازهم تحریم ها ایجاد شود چه اتفاقی رخ می دهد؟

باید به تولید داخلی بیشتر از گذشته توجه کرد. اولین گام ها باید بر اساس تقویت تولید داخلی باشد. همانطور که می دانید در حال حاضر تعلیق تحریم ها رخ داده است هنوز تحریم ها بطور کلی برداشته نشده اند که بخواهیم با خیال آسوده در این صنعت فعالیت کنیم. پس از این فرصت باید نهایت استفاده را کنیم در زمینه هایی که توان داخلی وجود دارد البته باید نقاط ضعف را بر طرف کنیم و حتی منابع جدید در تولید داخلی ایجاد کنیم  تا اگر دوباره تحریم ها تشدید شدند با مشکلات گذشته مواجه نشویم. باید کاملا امادگی داشته باشیم و خودمان را تجهیز کنیم تا رو دست نخوریم.

البته مشکلات خودرو سازی کشور تنها به تحریم برنمی گردد همانطور که شما نیز اشاره کردید وابستگی بسیاری در این صنعت به واردات داریم.

متاسفانه صنعت خودرو سازی ایران از تحریم های داخلی بیشترین ضربه را خورده است. به هرشکلی تحریم های خارجی در این سالها مدیریت شد و تلاش کردیم تا زمین گیر نشویم. ولی در داخل تحریم هایی وجود دارد که سالهاست این صنعت با آنها دست و پنجه نرم می کند. حتی بجای آنکه مسوولان تلاش کنند تا قوانین و مقررات دست و پاگیر را از پیش پای فعالان این صنعت بردارند بازهم شاهد بودیم تصمیماتی را اتخاذ کردند که بیشتر مشکل ساز شدند تا چاره ساز باشند. بطور مثال قوانین که بانک مرکزی بر بانک ها در زمینه سیاست های پولی و بانکی  اعمال کردٰ، فشارهای مالیاتی، عدم ازادسازی قیمت ها و تعیین نرخ دستوری خودرو و مسایلی از این قبیل باعث شد تا خودروسازان با موانع عظیمی مواجه شوند که با تحمیل تحریم های خارجی در نتیجه به تدریج به سمت افزایش زیاندهی و کاهش تولیدات حرکت کردند. دیگر در سال گذشته وضعیت آشفته این صنعت برای عموم جامعه عیان شد که چه بر سر خودروسازان آمده است.

راهکار چیست؟

معتقدم همانطور که یک تیم مذاکرات کننده خارجی در جهت گشایش سیاست خارجی کشور و تعدیل تحریم ها تلاش می کنند باید در صنعت خودروسازی نیز چنین تیمی از دستگاه ها و ارگان های مربوطه در بخش خودروسازی تشکیل شود. به این طریق امیدواریم تا صنعت خودروسازی کشور در مسیر بهبود وضعیت و در نهایت به سمت رشد حرکت کند. اگر اراده و عزم در این زمینه در بین مسوولان متولی صنعت کشور وجود داشته باشد گره مشکلات این صنعت هرچه سریعتر باز خواهد شد. تنها چاره آن نیز تشکیل یک تیم مذاکره کننده داخلی برای رفع خود تحریم ها در داخل کشور از پای صنعت خودرو سازی است.

این اتفاق در زمینه قیمت ها در بازار چه تاثیراتی دارد؟ آیا قیمت خودرو که در سال گذشته با رشد نجومی افزایش یافت و خودروسازان تحریم ها را یکی از دلایل افزایش هزینه هایشان اعلام کردند با تعدیل این تحریم ها به سمت کاهش حرکت خواهند کرد؟

تعدیل تحریم ها بیشتر از آنکه بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد بر تولید تاثیر می گذارد. نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را از خودروسازان داشت. در حال حاضر خودروسازان با ضرر و زیان محصولات خود را بفروش می رسانند. حتی لازم است که بازهم مقداری قیمت ها افزایش یابد تا خودروسازان بیش از این زیان ندهند. البته مطلوبتر این است که زمینه برای آزادسازی قیمت ایجاد شود. باید مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت ها را در بازار تعیین کند. صحیح نیست که خودرو سازان به  روند زیاندهی ادامه دهند باید مسوولان تدبیر اندیشی کنند. بخش اعظم زیان خودروسازان از کاهش ارزش پول ملی و تشدید نرخ ارز بوجود آمده است.

با این اوصاف مردم انتظار کاهش قیمت خودرو نباید را داشته باشند؟

خیر. باید به این صنعت کمک شود و کاملا دولت باید از آن حمایت کند. وقتی حمایت ها کافی نیست چطور انتظار داریم با افزایش چند برابری هزینه های خودروسازان بر اثر افزایش سه برابری نرخ ارز بتواند بدون افزایش قیمت ها زیاندهی خود را جبران کنند. درحال حاضر در تمام بخش ها قیمت ها افزایش یافته از قیمت نان و انواع مواد غذایی گرفته تا نرخ تاکسی و بنزین. اما جالب است که دولت در مقابل افزایش قیمت خودرو مقاومت می کند. وقتی با دلار 1000تومان قیمت خودرویی 12 میلیون تومان است با دلار 3000 تومانی قیمت آن در حدود 35 میلیون می شود. بنابراین این اتفاق دلیل بر گران فروشی خودرو نیست، بلکه ارزش پول ملی کشور سقوط کرده است. چرا همه تقصرها را برگردن خودرو سازان می اندازنند و می گویند آنها گران فروشی می کنند. باید مردم بدانند خودروسازان با ضرر و زیان محصولات خود را می فروشند و باید دولت از آنها حمایت کند تا این صنعت زمین گیر نشود. اگر این روند ادامه پیدا کند نمی توان از خودروسازان انتظار معجزه را داشت تا زیاندهی را کاهش دهند و صنعت خودرو به رونق برسد.

خودروسازان چگونه می توانند با تعدیل تحریم ها زیاندهی را کاهش دهند؟

اول از همه دولت باید قیمت گذاری خودرو کنار برود. قیمت در بازار باید براساس عرضه وتقاضا تعیین شوند. در حال حاضر قبول داریم که مردم یعنی مصرف کننده نهایی با قیمت های گران خودرو خریداری می کنند. این سود نیز به جیب خودروسازان یم روند چراکه دلالان این وسط سود را می برند. باید چرخه به بنفع تولید تغییر کند.

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir