بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 16 آذر 1392      10:15
دبیر انجمن خودروسازان از اثرات رفع تحریم ها می گوید

فکر ارزانی خودرو را از ذهن دور کنید

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان کشور با ابراز امیدواری از برداشتن شدن تحریم ها و تاثیر در کاهش زیاندهی خودروسازان می گوید:« تاکید کردم با کاهش تحریم ها تنها از هزینه هایی که برای دور زدن تحریم ها تحمیل می شد کاسته می شود و گرنه بدون حمایت دولت و پرداخت تسهیلات به خودروسازان که در حدود دو سال است که دولت قول داده آنها را بپردازد بعید می دانم تاثیر چندانی بر رونق و رشد خودروسازان بگذارد.» تحریم هایی که بر صنعت خودوری ایران اعمال شده بود تا چه اندازه سبب بروز مشکلات در این بخش شد؟ آمریکا پس از تحریم نفت که بزرگترین ضربه را به اقتصاد ایران وارد کرد به تحریم صنایع خودرو که یکی از بزرگترین صنایع کشور است، اقدام کرد. به هرحال تحریم این صنعت برای اقتصاد ما هزینه های سنگینی در بر داشت. بطوریکه در اقلامی که وابسته به واردات بودیم دیگر نمی توانستیم مانند گذشته به آسانی آنها را تامین کنیم. بناچار باید به شکلی این تحریم ها دور زده می شدند تا بتوان به هرطریقی قطعات مورد نیاز را وارد کشور کرد. این مسایل هزینه های سنگینی را بر خودروسازان تحمیل می کرد. بطوریکه در برخی موارد هزینه ها تا 30 تا 35 درصد افزایش می یافت. با این شرایط دیگر تولید خودرو مقرون به صرفه نبود و حتی زیاندهی خودروسازان به شکل بی سابقه ای افزایش یافت. بنابراین طبیعی بود که از تولید خودرو کاسته شود. البته مشکلات دیگری هم در بخش خودروسازی وجود داشت که باعث بروز زیاندهی خودروسازان شده بود ولی تحریم ها این زیان را تا چند برابر افزایش داد. با کاهش این تحریم ها می توان انتظار کاهش زیاندهی خودروسازان را داشت؟ البته هنوز برداشته شدن تحریم های در بخش خودرو اجرایی نشده است. اگر این اتفاق رخ دهد به هرحال واردات مستقیم قطعات مورد نیاز از هزینه ها می کاهد و مقداری از زیاندهی خودروسازان کم می کند. خودروسازان تاکنون با زیان هنگفتی مواجه شده اند که هر سال در حال رشد است. در شش ماه اول امسال با توجه به سیاست قیمت گذاری شورای رقابت ایران خودرو بالغ بر 450 میلیارد تومان و سایپا بالغ بر 273 میلیارد تومان زیان کردند و حتی به بازار سرمایه نیز این ارقام اعلام شد که تاثیر منفی بر سهام خودروسازان در بورس گذاشت. لذا اگر تحریم ها برداشته شود مقداری از ضرر و زیان می کاهد البته این تمام ماجرا نیست چراکه جبران زیاندهی خودروسازان به عوامل داخلی نیز بستگی دارد. در زمینه افزایش تولیدات چطور؟ کاهش تحریم ها در زمینه توسعه محصولات و افزایش تولیدات نیز تاثیر دارد. بطورمثال؛ براساس استراتژی های تعریف شده در زمینه توسعه صنعت خودرو قرار شده تا افق سال 1404 بالغ بر 5 پلت فرم تهیه شود که هر پلت فرم نیز برای طراحی و تولید 5 خودرو پیش بینی شده و باید در مجموع 25 خودروی روز تولید کنیم. تشدید تحریم باعث شده تا قراردادهای توسعه محصولات با شرکت های مطرح خودروسازی خارجی متوقف شود. این جریان تاثیر گذار برتوسعه این صنعت بود و یا بطورمثال؛ سایپا علی رغم اینکه قرارداد توسعه محصولات خود را با کره جنوبی منعقد کرده بود و چند نمونه هم وارد کرد اما به علت فشار امریکا این روند متوقف شد. بسیار امیدواریم با برداشته شدن این تحریم ها قراردادهای جدید منعقد شود و محصولات خودروسازان توسعه یابد تا شاید اینگونه مقداری از نارضایتی مردم کاسته شود. شما گفتید که اگر تحریم ها برداشته شود مقداری از ضرر و زیان خودروسازان می کاهد و این تمام ماجرا نیست چراکه جبران زیاندهی خودروسازان به عوامل داخلی نیز بستگی دارد در این باره توضیح می دهید؟ در دو سال اخیر که تحریم ها تشدید شده اند بارها تاکید کرده ایم که بخشی از مشکلات صنعت خودرو به تحریم های خارجی برمی گردد اما بخش اعظم ان از تحریم های داخلی و تصمیمات و سیاست های متناقضی که اعمال می شود در داخل کشور نشات می گیرد. به عبارت دیگر 30 درصد از مشکلات به تحریم های خارجی ربط دارد و بالغ بر 70 درصد آنها از تحریم های داخلی سرچشمه گرفته اند. سال گذشته مجموع زیان خودروسازان به 4 هزار میلیارد تومان رسید و امسال نیز با افزوده شدن این عدد، بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان شد. با این اوضاع خودروسازان چگونه می خواهند این زیان ها را جبران کنند؟ از طرفی نیز در دولت جدید سیاست اصلی بر کاهش قیمت خودرو است.با این حال آقای وزیر صنعت مشخص نکرده اند زیان بیش از 5 هزار میلیارد تومانی خودروسازان از چه طریقی جبران خواهد شد؟ مسولان تنها بر سیاست کاهش قیمت خودرو تاکید می کند براین اساس باید از آقای نعمت زاده سوال شود چرا از طرفی اجازه آزادسازی قیمت خودرو را نمی دهید و بازهم دولت نرخ دستوری تعیین می کند و از طرف دیگر توان حمایت از خودروسازان در شرایط فعلی در دولت وجود ندارد. با این وضعیت چگونه این زیان هنگفت قابل جبران است. شما اعتقاد دارید در زمینه رونق صنعت اتفاق خاصی با رفع این تحریم ها رخ نمی دهد؟ تاکید کردم با کاهش تحریم ها تنها از هزینه هایی که برای دور زدن تحریم ها به کشور تحمیل می شد کاسته می شود و گرنه بدون حمایت دولت و پرداخت تسهیلات به خودروسازان بعید می دانم تاثیر چندانی بر رونق و رشد این صنعت بگذارد. دولت باید از تمام مجموعه های این صنعت، از قطعه سازان گرفته تا واحدهای تولید حمایت کند و تسهیلات در اختیار آنها قرار دهد. اینگونه شاید بتدریج بتوان با جبران زیاندهی و کاهش این زیان ها هرسال به سمت توسعه گام برداریم. اگر سیاست دولت برمبنای کاهش قیمت خودرو است باید زمینه های آن را نیز فراهم کند. نمی توان خودروسازان را به حال خود رها کرد بعد هم اجازه افزایش قیمت را ندهیم تازه آنها را نیز وادار کنیم قیمت هایشان را کاهش دهند در حقیقت با این رفتار تیشه به ریشه صنعت کشور زده ایم. علی رغم اینکه در تبصره 2 ماده 101 قانون تاکید شده است که اگر دولت تکلیف کند که قیمت کالایی کمتر از قیمت تمام شده عرضه شود دولت کمک زیان به تولید کنندگان بدهد اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. از دولت تدبیر و امید انتظار نداشتیم که بازهم بر این سیاست تاکید کند که خودرو زیر قیمت تمام شده عرضه شود و در مقابل از پرداخت کمک حرفی نزنند. بنابراین مردم نباید از خودروسازان انتظار داشته باشند که قیمت های خود را بیش از این کاهش دهند. ادامه این وضعیت به نابودی این صنعت بزرگ کشور ختم می شود. یعنی مردم نباید انتظار ارزان شدن خودرو را داشته باشند؟ خیر. ارزانی خودرو را از ذهن دور کنید. چراکه تمام اجزا و قطعات تشکیل دهنده خودرو بیش از 3 برابر گران شده اند در حالیکه که قیمت خودرو حدود 2/2 برابر شده است. اگر تمام تلاش مان را انجام دهیم بازهم با برداشته شدن تحریم ها و صرفه جویی در تمام هزینه ها تنها موفق می شویم زیان های پیشین را جبران کنیم و حتی به سوددهی هم نمی رسیم. متاسفانه از دولت آقای هاشمی تا دولت آقای احمدی نژاد و امروز نیز در دولت آقای روحانی با اعمال سیاست کاهش قیمت خودرو تنها در حق سهامداران شرکت های بزرگ خودروسازی کشور ظلم شده است و کسی هم پاسخ گو نیست.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان کشور با ابراز امیدواری از برداشتن شدن تحریم ها و تاثیر در کاهش زیاندهی خودروسازان می گوید:« تاکید کردم با کاهش تحریم ها تنها از هزینه هایی که برای دور زدن تحریم ها تحمیل می شد کاسته می شود و گرنه بدون حمایت دولت و پرداخت تسهیلات به خودروسازان که در حدود دو سال است که دولت قول داده آنها را بپردازد بعید می دانم تاثیر چندانی بر رونق و رشد خودروسازان بگذارد.»

تحریم هایی که بر صنعت خودوری ایران اعمال شده بود تا چه اندازه سبب بروز مشکلات در این بخش شد؟

آمریکا پس از تحریم نفت که بزرگترین ضربه را به اقتصاد ایران وارد کرد به تحریم صنایع خودرو که یکی از بزرگترین صنایع کشور است، اقدام کرد. به هرحال تحریم این صنعت برای اقتصاد ما هزینه های سنگینی در بر داشت. بطوریکه در اقلامی که وابسته به واردات بودیم دیگر نمی توانستیم مانند گذشته به آسانی آنها را تامین کنیم. بناچار باید به شکلی این تحریم ها دور زده می شدند تا بتوان به هرطریقی قطعات مورد نیاز را وارد کشور کرد. این مسایل هزینه های سنگینی را بر خودروسازان تحمیل می کرد. بطوریکه در برخی موارد هزینه ها تا 30 تا 35 درصد افزایش می یافت. با این شرایط دیگر تولید خودرو مقرون به صرفه نبود و حتی زیاندهی خودروسازان به شکل بی سابقه ای افزایش یافت. بنابراین طبیعی بود که از تولید خودرو کاسته شود. البته مشکلات دیگری هم در بخش خودروسازی وجود داشت که باعث بروز زیاندهی خودروسازان شده بود ولی تحریم ها این زیان را تا چند برابر افزایش داد.

با کاهش این تحریم ها می توان انتظار کاهش زیاندهی خودروسازان را داشت؟

البته هنوز برداشته شدن تحریم های در بخش خودرو اجرایی نشده است. اگر این اتفاق رخ دهد به هرحال واردات مستقیم قطعات مورد نیاز از هزینه ها می کاهد و مقداری از زیاندهی خودروسازان کم می کند. خودروسازان تاکنون با زیان هنگفتی مواجه شده اند که هر سال در حال رشد است. در شش ماه اول امسال با توجه به سیاست قیمت گذاری شورای رقابت ایران خودرو بالغ بر 450 میلیارد تومان و سایپا بالغ بر 273 میلیارد تومان زیان کردند و حتی به بازار سرمایه نیز این ارقام اعلام شد که تاثیر منفی بر سهام خودروسازان در بورس گذاشت. لذا اگر تحریم ها برداشته شود مقداری از ضرر و زیان می کاهد البته این تمام ماجرا نیست چراکه جبران زیاندهی خودروسازان به عوامل داخلی نیز بستگی دارد.

در زمینه افزایش تولیدات چطور؟

کاهش تحریم ها در زمینه توسعه محصولات و افزایش تولیدات نیز تاثیر دارد. بطورمثال؛ براساس استراتژی های تعریف شده در زمینه توسعه صنعت خودرو قرار شده تا افق سال 1404 بالغ بر 5 پلت فرم تهیه شود که هر پلت فرم نیز برای طراحی و تولید 5 خودرو پیش بینی شده و باید در مجموع 25 خودروی روز تولید کنیم. تشدید تحریم باعث شده تا قراردادهای توسعه محصولات با شرکت های مطرح خودروسازی خارجی متوقف شود. این جریان تاثیر گذار برتوسعه این صنعت بود و یا بطورمثال؛ سایپا علی رغم اینکه قرارداد توسعه محصولات خود را با کره جنوبی منعقد کرده بود و چند نمونه هم وارد کرد اما به علت فشار امریکا این روند متوقف شد. بسیار امیدواریم با برداشته شدن این تحریم ها قراردادهای جدید منعقد شود و محصولات خودروسازان توسعه یابد تا شاید اینگونه مقداری از نارضایتی مردم کاسته شود.

شما گفتید که اگر تحریم ها برداشته شود مقداری از ضرر و زیان خودروسازان می کاهد و این تمام ماجرا نیست چراکه جبران زیاندهی خودروسازان به عوامل داخلی نیز بستگی دارد در این باره توضیح می دهید؟

در دو سال اخیر که تحریم ها تشدید شده اند بارها تاکید کرده ایم که بخشی از مشکلات صنعت خودرو به تحریم های خارجی برمی گردد اما بخش اعظم ان از تحریم های داخلی و تصمیمات و سیاست های متناقضی که اعمال می شود در داخل کشور نشات می گیرد. به عبارت دیگر 30 درصد از مشکلات به تحریم های خارجی ربط دارد و بالغ بر 70 درصد آنها از تحریم های داخلی سرچشمه گرفته اند. سال گذشته مجموع زیان خودروسازان به 4 هزار میلیارد تومان رسید و امسال نیز با افزوده شدن این عدد، بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان شد. با این اوضاع خودروسازان چگونه می خواهند این زیان ها را جبران کنند؟ از طرفی نیز در دولت جدید سیاست اصلی بر کاهش قیمت خودرو است.با این حال آقای وزیر صنعت مشخص نکرده اند زیان بیش از 5 هزار میلیارد تومانی خودروسازان از چه طریقی جبران خواهد شد؟ مسولان تنها بر سیاست کاهش قیمت خودرو تاکید می کند براین اساس باید از آقای نعمت زاده سوال شود چرا از طرفی اجازه آزادسازی قیمت خودرو را نمی دهید و بازهم دولت نرخ دستوری تعیین می کند و از طرف دیگر توان حمایت از خودروسازان در شرایط فعلی در دولت وجود ندارد. با این وضعیت چگونه این زیان هنگفت  قابل جبران است.

شما اعتقاد دارید در زمینه رونق صنعت اتفاق خاصی با رفع این تحریم ها رخ نمی دهد؟

تاکید کردم با کاهش تحریم ها تنها از هزینه هایی که برای دور زدن تحریم ها به کشور تحمیل می شد کاسته می شود و گرنه بدون حمایت دولت و پرداخت تسهیلات به خودروسازان بعید می دانم تاثیر چندانی بر رونق و رشد این صنعت بگذارد. دولت باید از تمام مجموعه های این صنعت، از قطعه سازان گرفته تا واحدهای تولید حمایت کند و تسهیلات در اختیار آنها قرار دهد. اینگونه شاید بتدریج بتوان با جبران زیاندهی و کاهش این زیان ها هرسال به سمت توسعه گام برداریم. اگر سیاست دولت برمبنای کاهش قیمت خودرو است باید زمینه های آن را نیز فراهم کند. نمی توان خودروسازان را به حال خود رها کرد بعد هم اجازه افزایش قیمت را ندهیم تازه آنها را نیز وادار کنیم قیمت هایشان را کاهش دهند در حقیقت با این رفتار تیشه به ریشه صنعت کشور زده ایم. علی رغم اینکه  در تبصره 2 ماده 101 قانون تاکید شده است که اگر دولت تکلیف کند که قیمت کالایی کمتر از قیمت تمام شده عرضه شود دولت کمک زیان به تولید کنندگان بدهد اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. از دولت تدبیر و امید انتظار نداشتیم که بازهم بر این سیاست تاکید کند که خودرو زیر قیمت تمام شده عرضه شود و در مقابل از پرداخت کمک حرفی نزنند. بنابراین مردم نباید از خودروسازان انتظار داشته باشند که قیمت های خود را بیش از این کاهش دهند. ادامه این وضعیت به نابودی این صنعت بزرگ کشور ختم می شود.

یعنی مردم نباید انتظار ارزان شدن خودرو را داشته باشند؟

خیر. ارزانی خودرو را از ذهن دور کنید. چراکه تمام اجزا و قطعات تشکیل دهنده خودرو بیش از 3 برابر گران شده اند در حالیکه که قیمت خودرو حدود 2/2 برابر شده است. اگر تمام تلاش مان را انجام دهیم بازهم با برداشته شدن تحریم ها و صرفه جویی در تمام هزینه ها تنها موفق می شویم زیان های پیشین را جبران کنیم و حتی به سوددهی هم نمی رسیم. متاسفانه از دولت آقای هاشمی تا دولت آقای احمدی نژاد و امروز نیز در دولت آقای روحانی با اعمال سیاست کاهش قیمت خودرو تنها در حق سهامداران شرکت های بزرگ خودروسازی کشور ظلم شده است و کسی هم پاسخ گو نیست.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir