بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 آذر 1392      13:7

سردبیر فیگارو: شرکت های آمریکایی جایگزین اروپایی ها در ایران می شوند

اروپایی‌ها که در غیاب آمریکا از اول انقلاب، بازار خوبی برای خود در ایران دست‌وپا کرده بودند و بر اثر تحریم‌ها آن را از دست داده‌اند، به دنبال راهکاری برای بازگشت دوباره به ایران هستند و از سوی دیگر آنطور که از خبر‌ها برمی‌آید، نقشه و برنامه‌ریزی‌های آمریکا برای نزدیک شدن به ایران به گونه‌ای قرار است پیش رود که آمریکا بتواند این فاصله و عقب‌ماندگی 30 ساله در سرمایه‌گذاری در ایران و افزایش مراودات اقتصادی را پر کند.

اما قرار است در این میان چه اتفاقی بیافتد و نتیجه مذاکرات با رقابت تنگاتنگ اروپا و آمریکا در حوزه اقتصادی به کجا ختم خواهد ؟ رادیو صدای روسیه با یکی از سردبیران روزنامه فیگارو در حوزه اقتصادی گفت وگویی انجام داده که به دلیل اخبار پشت پرده و تحلیل وقایع از نظر اقتصاددانان و سیاستمداران فرانسوی در زمینه تحریم های ایران مهم به نظر می رسد.
در ابتدای این گفت وگو در تحلیل آن آمده است؛ اگر تحریم ها علیه ایران حتی به صورت جزئی برداشته شود، ایرانیان در بخش نفت و اتومبیل این بار دیگر به سمت شرکت های آمریکایی می روند و حاضر نیستند بار دیگر به دلیل شرایط و اوضاع اقتصادی و همچنین مشکلات تحریم ها به سمت شرکت های اروپایی ای بروند که با وجود قرارداد های مختلف به جای ارائه پلتفرم و دانش ساخت اتومبیل، طریقه مونتاژ آن را به ایران یاد می دهند.
جورج مالبرونات از سردبیران روزنامه فیگارو در این باره از تحلیل ها و سیاست های اروپا در این زمینه خبر داده است.
به نظر می رسد که آمریکا سیگنال هایی را برای از سرگیری روابط به سوی ایران می فرستد. این مساله حتی اگر به صورت جزئی باشد، چه تاثری روی اقتصاد و تجارت دو کشور خواهد گذاشت؟ آیا این به معنای بیرون راندن کمپانی های اروپایی از ایران نیست؟
به نظر می رسد در حال حاضر نیز ارتباطاتی مخفی میان شرکت های آمریکایی و سرمایه گذاران و صنعتگران ایرانی شکل گرفته و آنها در حال آماده شدن برای از سرگیری روابط اقتصادی با هم هستند و این ارتباطات بیشتر در بخش اتومبیل رخ داده است. برای مثال از سال گذشته تاکنون برخی از مدیران جنرال موتورز به ایران رفت و آمده داشته و در حال آماده سازی شریط برای بازگشت به ایران هستند، اتفاقی که بعد از انقلاب ایران در سال 1979 بسیار جالب به نظر می رسد.
همانطور که از شواهد و قرائن بر میآید، این دیدارها نه تنها در حوزه صنعت اتومبیل بلکه در حوزه های دیگر همچون نفت و گاز نیز افتاده است. اوباما در سوم ژوئن سال جاری جاری طرحی را امضا کرد که از همکاری شرکت های اروپایی در بخش های زیر مجموعه اتومبیل سازی ایران نیز خودداری به عمل می آید، اما اگر قرار باشد این تحریم ها برداشته شود، آمریکا خود اولین کشوری است که در این بخش ها سرمایه گذاری خواهد کرد. امضای این طرح که عملاً قدرت کار از بخش فرانسوی در این صنعت را سلب کرد، بخش صنعت فرانسه را هدف قرار داد و به خصوص رنو و پژو ضرر زیادی از این مساله کردند. حال با شایع شدن این خبر که قرار است آمریکا خود جایگزین بعدی در این صنعت باشد، سیاستمداران فرانسوی و البته صنعتگران را به شدت ناراضی و نا امید ساخته است. آنها معتقدند که این تحریم ها با توجه به توافقی که احتمالاً بعداً بین ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس های گروه 1+5 به وجود می آید برای پاک کردن این بخش از حضور اروپایی ها و زمینه سازی برای حضور دوباره آمریکا در این صنعت است.

شما قبلاً در مقاله ای گفته بودید که آمریکایی ها در حال تثبیت کردن جایگاه خود در صنعت ایران هستند، این اتفاق قرار است چگونه رخ دهد؟
با تغییر سیاستی که در ایران رخ داده صنعتگران در هر دو کشور به شدت وارد عمل شده و از طریق لابی های گوناگون سعی در پیروزی در مکالمات را دارند. من می خواهم پا را از این فراتر گذاشته و بگویم که همیشه طی این سال ها با وجود برقرار نبودن رابطه سیاسی، همیشه نوعی از رابطه اقتصادی بین سرمایه گذاران و صنعتگران هردو کشور وجود داشته است و به این دلیل است که مشاهده می کنید با وجود تحریم ها واردات مواد غذایی و اولیه از ایران به آمریکا هنوز هم آمار جالبی دارد. این ارتباطات صنعتگران بعد از انتخابات سال جاری در ایران بیشتر نیز شده است. آمریکا به شدت در مجمع عمومی سازمان ملل به دنبال گفت وگو با رئیس جمهور ایران بود و چنین اتفاقی در دقیقه 90 افتاد و به همین دلیل اقتصاددانان معتقدند آمریکا به دنبال فراهم کرد شرایط برای حضور دوباره خود در ایران است و چه بازاری بهتر از ایران 80 میلیون مصرف کننده و میادین غنی نفت و گاز؟ به همین دلیل کاملاً طبیعی است که امروز می بینیم صنعتگران آمریکایی به دقت روند مذاکرات را زیر نظر دارند.
این مساله را البته تنها در بین آمریکایی ها مشاهده نمی کنیم. این مساله در بین صنعتگران آلمانی نیز که تا مدت ها بازار خوبی در ایران داشتند و به عنوان مثال شرکت زیمنس که فعالیت های خوبی در ایران داشت، مشاهده می کنیم. از سوی دیگر انگلیس نیز که رابطه خود با ایران را قطع کرده بود به نوعی به دنبال بازگشت به این کشور است تا قبل از برقراری رابطه ایران با آمریکا، در ایران حضور داشته و بازار یابی لازم برای فعالیت های بعدی اقتصادی را انجام داده باشد. ژاپنی ها هم به شدت علاقه مند بوده و مسائل ایران را با با دقت رصد می کنند. متأسفانه تنها کشوری که در این زمینه کوتاهی کرده و امیدی به حضور دوباره در ایران ندارد و در این زمینه کاری انجام نمی دهد، فرانسه است! فرانسه به این دلیل امیدی به حضور در ایران ندارد که می داند طی سال های اخیر مواضعی حتی سخت تر از آمریکا در قبال ایران داشته و امیدی نیست که باز هم از طرف ایرانی ها پذیرفته شود. فرانسه تاکنون اقدامات زیادی علیه ایران انجام داده است. تنها کشور اروپایی که بالاترین میزان لابی برای تصویب شدن تحریم ها و اجرایی شدن آنها در اتحادیه اروپا را داشته، فرانسه بوده است. پژو، رنو و شرکت نفتی توتال بیشترین ضرر را از رویه سیاست خارجی فرانسه می برند. آنها طی 20سال گذشته بیشترین استفاده را از عدم حضور آمریکا در ایران برده بودند و امروز باید عقب نشسته و شاهد حضور و سرمایه گذاری های عظیم کشور های دیگر اروپایی و حتی آمریکا در جایی باشند که روزی حضور گسترده در آن داشتند.

پس به نظر شما بازنده اصلی در برداشته شدن تحریم های ایران، فرانسوی ها هستند؟
بزرگترین بازنده ها در این زمینه شرکت های اروپایی هستند که بازار خود را در حد بسیار بالایی طی چند سال گذشته در ایران از دست داده اند. به نظرم شورولت و جنرال موتورز از همین حالا تمام اقدامات برای آمادگی جهت حضور در ایران را انجام داده اند، اگر توافقی صورت بگیرد هیچ سهمی از این کیک به فرانسه و شرکت های اقتصادی اش نمی رسد و به همین دلیل سیاستمداران فرانسوی به دنبال یافتن بازار های دیگری در منطقه از جمله کشور های عربی هستند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir