
آنسوی بحران

دوازدهم آبان ماه یکی از روزنامههای کثیرالانتشار کشور از نامهای رونمایی کرد که در آن معاون اداری مالی صندوق تأمین اجتماعی خطاب به رئیس هیأت مدیره این صندوق گزارشی از لیست بلندی از پاداشها، بذل و بخششها به افراد مختلف در این صندوق از جمله تعدادی از اعضای هیأت امناء، هیأت مدیره، تشکلهای صنفی و بازنشستگی را عیان می کرد که موجب توجه افکار عمومی مردم به ویژه صاحبان اصلی این صندوق را شد. این بیقاعده خرج کردن آنها در حالی هویدا شد که مدیرعامل منصوب دولت تدبیر و امید به مناسبتهای مختلف از تنگناهای مالی و کسری بودجههای این صندوق در محافل مختلف سخن میگفت در همین راستا به فاصله چند روز تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس از صندوق تأمین اجتماعی بودند از نگاه خود به گوشههایی از نتایج این تحقیق و تفحص که نشان دهنده ریخت و پاشهای فراوان در این صندوق بود اشاره میکردند تا اینکه بالاخره نتایج این تحقیق و تفحص در هفته گذشته درجلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد و به زعم این، کمیسیون صدها مورد تخلف عمده و عدول از قانون در حوزههای مختلف سرمایهگذاری، استخدامهای بیضابطه، قرادادهای خارج از ضابطه، اهدای دهها میلیارد تومان کارت هدیه به بعضی از اعضاء قوه مجریه و مقننه، کمکهای مالی فراوان به تشکلهای صنفی و دادن پاداشهای متنوع به حلقهای محدود از نورچشمیها در طول مدیریت هشت ساله دولت احمدینژاد و با تمرکز بر روی مدیریت دو ساله اخیر به وقوع پیوسته است را آشکار ساخت که در چارچوب مصوبات مجلس مقرر شد که نتایج این تحقیق و تفحص جهت رسیدگی و برخورد با متخلفین به قوه قضائیه ارجاع داده شود.
بنابراین در یک نگاه کلی باید پذیرفت که در گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص نکات مهم و قابل توجهای در خصوص بیانضباطیهای مالی، بی قاعده خرج کردن از اموال بیمه شدگان و فراهم کردن زمینههای رانتجویی برای تعداد معدودی از دوستان و یاران وجود د ارد که انتظار میرود دستگاه قضایی به آن با دقت و وسواس لازم رسیدگی کند و نتایج آن بتواند اعتماد از دست رفته میلیونها بیمه شده را به این صندوق باز گرداند. البته آنچه که جای خوشبختی دارد همه این اتفاقات قبل از تصدی ریاست جمهوری توسط روحانی و کابینه ایشان اتفاق افتاده و در مجموع وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برخورد با مسائل پیش آمده با تدبیر برخورد کرده و حساسیت خود را در پاسداری از حقالناس و حقوق میلیونها بیمه شده در مجموعه صندوقهای بیمهای و بازنشستگی در قالب دستورالعمل ها و سخنرانی ها نشان داده است که درجای خود قابل تقدیر است. اما نکته اساسی و کلیدی که وجود دارد چه تضمینی خواهد بود که این اژدهای زیادهخواهی و رانتجویی خدای ناکرده در این دولت نیز مجدد سر باز نکند و بعد از این که آبها از آسیاب افتاد با عناوین دیگر و با ترفندهای متنوع در قالب واژههای نو و جدید مجدداً ریخت و پاشهای بیحساب و کتاب خود را هویدا نسازد.
بنابراین این قلم بیش از آنکه خواسته باشد رویکرد این یادداشت را متوجه اشخاص و حتی بررسی موشکافانه تخلفات کند، برای این معتقد است که باید بسترها و زمینههای این بیبند و باریها و بیقانونیها را شناسایی کرد و سپس با ارادهای مصمم ساختار های نهادی لازم را ایجاد و با پاسداری و دیدهبانی قوی و دلسوزانه از حقالناس و حقوق مردم دفاع کرد در این راستا توجه به نکات ذیل برای نظام تصمیمگیری کشور ضروری به نظر میرسد.
احترام به قانون
- وقتی صحبت از سنجش و ارزیابی کارکرد دولتهای نهم و دهم، سخنی به میان میآید بیشتر این نگاه ها از پنجره کارکرد های اقتصادی به این دولت نگاه است و شاه بیت اکثر اظهار نظرها و ارزیابی ها در این مسئله خلاصه می شود که در این دوران در قبال هزینه کردن چند صد میلیارد دلار دستاوردهای قابل ملاحظهای حاصل نشده است که در جای خودش بسیار درست است، اما به نظر حقیر که حداقل در دوره 8 ساله گذشته مسائل صندوقهای بیمهای و از جمله تأمین اجتماعی و بیمه روستائیان و عشایر را رصد میکرده است به جرأت میتواند گفت بیاعتنائی به قانون، از قاعده و حتی عرف خارج کردن بسیاری از امور، سلیقهای برخورد کردن با مسائل، بیاعتنایی و زیر پا گذاشتن آراء دیوان عدالت اداری همه و همه از مهمترین عواملی بوده است که موجب بروز چنین تخلفاتی شده است. لذا انتظار میرود دولت تدبیر و امید در اولین گام خود با این ویژگی ارزنده که رئیس جمهور خود یک حقوقدان است احترام و رعایت قانون و مقررات سر لوحه تمام تصمیمگیری در حوزه تأمین اجتماعی قرار گیرد و تمام انتصابات در حول و حوش قوانین و مقررات حاکم به ویژه در چارچوب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی قرار گیرد و به شدت از انتصابات غیر حق و غیر قانونی جلوگیری شود.که این امر منجر به ثبات در ارکان مختلف مدیریت خواهدشد.
شفافیت و امانتداری
- امانتداری و صیانت از اموال و منابع صندوق تأمین اجتماعی به عنوان حقالناس از مراتب و اهمیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر است که چه از منظر مقاولهنامههای سازمان بینالمللی کار از جمله مقاوله نامه 102 سازمان بینالمللی کار و چه به لحاظ قانون تأمین اجتماعی و بند «د» ماده 7 قانون ساختار نظام جامع رفاه وتأمین اجتماعی وجوه، اموال و ذخایر و داراییهای صندوق بیمه اجتماعی و درمانی در حکم اموال عمومی بوده و مالکیت آن مشاع و متعلق به همه نسلهای جامع و زیر پوشش است از اهمیت ویژهای در صیانت ازاین اموال برخودار است به طوری که پایداری مفاهیمی همچون حکمرانی خوب به مثابه یکی از شرایط اساسی توسعه پایدار در تحت نظارت و پاسخگویی قرار دادن سازمانهای متصدی امور عمومی و ازجمله صندوق تأمین اجتماعی در اینجا معنی پیدا میکند. از سوی دیگر هدف قانونگذار قطعا از شمول خارج کردن صندوق تأمین اجتماعی از دیدهبانی دیوان محاسبات کشور، شانه خالی کردن این صندق و رها سازی از پاسخگویی و نظارت نبوده است. بلکه بر این باور بوده که دخالت و نظارت کامل ذینفعان که در واقع شرکای اجتماعی دولت هستند، میتواند تصمیمگیریهای این صندوق را از خودکامگی و تصمیمات غیر کارشناسانه و خدای ناکرده بیتوجهی به حقالناس به دور بدارد. لذا ضمن تاکید بر به کار گماردن افراد پاکدست و امین و متخصص بایستی مقوله شفافسازی و پاسخگویی هم از اهمیت بالایی برخوردار باشد. متأسفانه در سال های اخیر این مسئله حیاتی در مجموعه صندوقها از جمله صندوق تأمین اجتماعی و بیمه کشاورزان و روستائیان و عشایر و بازنشستگی کشوری به فراموشی سپرده شده است. به طوری که حدود 4 سال است که حسابهای صندوق بیمه روستائیان و عشایر و بازنشستگی مورد بررسی و تصویب هیأت امنا قرار نگرفته است و هیأتهای نظارت نیز در این صندوقها یا فعالیتی نداشتهاند و یا نظام عالی تصمیمگیری این صندوق ها به این گزارشات وقعی قائل نشده است. لذا اولین گام دولت تدبیر و امید و وزارت متبوع در کنار انتخاب افراد صلاحیتدار، شفافسازی و پاسخگویی مدیران صندوقهای بیمهای به بیمهشدگان و افکار عمومی باید باشد و حتی اعتقاد دارم که بایستی بودجههای سالیانه و گزارش عملکرد این صندوق ها در جرائد کشور منتشر شود تا از هر گونه شائبه و پنهانکاری عملکرد این صندوقها پرهیز شود در این صورت بسیاری از رانت جویان به خود جرئت نخواهند داد به عناوین مختلف به اموال بیمه شدگان حتی نزدیک شوند.
نظارت مدنی
- اصول مختلف قانون اساسی و همچنین سایر قوانین پایه مثل قانون کار، قانون تأمین اجتماعی و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی اهمیت خاص و نقش معنیداری را به شرکای اجتماعی دولت به ویژه در مقوله تعیین دستمزدها و همچنین نظام تصمیمگیری صندوقهای بیمهای و از جمله تأمین اجتماعی داده است هر چند که متأسفانه مجلس شورای اسلامی ولو با نیت خیر ماده 17 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی را به نحوی اصلاح کرد که حضور کارگران و کارفرمایان را در هیأت امنای صندوق تأمین اجتمای بیخاصیت کرد اما متأسفانه باید اذعان کرد در اندازه همین حداقلی نیز در طول سال های اخیر تشکلهای صنفی که بایستی دیدبانی امین و هوشیار به عنوان نمایندگان شرکای اجتماعی در هیأت امنا و هیأت نظارت و هیأت مدیره حضور فعال و معنیداری داشته باشند نتوانستهاند به وظایف صنفی، قانونی و نظارتی خود خوب عمل کنند و در بعضی موارد خدای ناکرده در چارچوب منافع غیر صنفی چشم خود را به روی حقیقت بستهاند. لذا انتظار میرود دولت تدبیر و امید و وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی که خود سبقه کارگری دارد گام بلند خویش را در اصلاح قانون کار به نحوی بردارد که ما شاهد حضور نمایندگان واقعی کارگران در مجامع قانونی باشیم.
بیثباتی در ارکان صندوق
- بیثباتی در مدیریت و تغییرات پی در پی در ارکان صندوقهای تابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فرصت و بستر مناسبی را برای به وجود آوردن چنین رخدادهایی از جمله در صندوق تأمین اجتماعی به وجود می آوردکه کمترین تاثیر این بی ثباتی روزمرگی، نداشتن برنامه های استراتژیک و از همه مهمتر از بین رفتن امر نظارت و کنترل است و از همه خطرناک تر وارد شدن مقوله سیاسی در انتخاب مدیران و کارکرد های سیاسی در این حوزه است. بررسیهای انجام گرفته در صندوق تأمین اجتماعی نشان میهد که حدود 8 بار مدیر عامل این صندوق در طول مسئولیت دولتهای نهم و دهم تغییر کرده است و حداقل سه بار هیأت مدیره آن دچار تغییرات جمعی و یا فردی شده است. همچنین در صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر گرچه مدیرعامل آن از ثبات برخوردار بوده است اما 4 بار هیأت مدیره این صندوق تغییر کرده و اکثریت آنان بر خلاف قانون ساختار به صورت موظف فعالیتی نداشتهاند. همچنین بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که هیأت امنای صندوقهای بیمهای متشکل از 9 نفر بوده است که 6 نفر آنها نمایندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند و با همین نسبت نیز جلسه هیأت امناء رسمیت مییافته است. متأسفانه عدم تشکیل جلسات منظم هیأت امنا منجر به آن شده است که نظارت و کنترل و رسیدگی به حسابهای این صندوقها به حداقل رسیده به طوری که حدود چهار سال است که عملکرد صندوقهای بازنشستگی کشوری، بیمه روستاییان و عشایر مورد بررسی و ارزیابی عملکرد قرار نگرفته است. لذا انتظار میرود اکنون که تقریباً به جز نماینده کارفرمایان تمام اعضای هیأت امناء صندوقهای بیمهای تغییر کردهاند و خوشبختانه از افراد با صلاحیت و خوشنام انتخاب شدهاند مسئولیت و نقش کلیدی این مسئولیت بزرگ برای آنها تبیین و با فعال کردن دبیرخانه هیأت امنا انتظار میرود با مکانیزمهای لازم نظارتی و ارزشیابی همواره عملکرد صندوقهای بیمهای را مورد ارزیابی ادواری قرار دهد و با دریافت بازخوردهای مناسب همواره عملکرد مدیران مورد رصد و ارزشیابی قرار گیرد. قطعاً با چنین رویکردی ما دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در آینده در صندوقهای بیمهای نخواهیم بود.
نقش مجلس
- اگر خواسته باشیم از جاده انصاف خارج نشویم و نتایج این تحقیق و تفحص را تنها متوجه قوه مجریه و مدیران عالی تأمین اجتماعی ندانیم بایستی اذعان کرد که نقش مجلسیان و کمیسیونهای تخصصی مربوطه هم در به وجود آوردن حداقل زمینههای تردید و ضرورت به تحقیق و تفحص بیتأثیر نبوده است. متأسفانه در طول 8 سال گذشته اعتماد مطلق مجلسیان به دولت و در بعضی موارد توجه خاص به مدیران این صندوق و متقابلاً برخوردار کردن و در رهین منت قرار دادن مستقیم بخشی از نمایندگان منجر به ایجاد تور ایمنی برای هر گونه تصمیمگیری جسورانه و خلاف قاعده و قانون برای مدیران تأمین اجتماعی فراهم نموده است انتظار میرود مجلس با هوشمندی که در اکثر نمایندگان وجود دارد به عنوان نمایندگان مردم چشم تیزبینی را بر حوزه عملکرد این صندوقهای بیمهای داشته باشند. بطور مثال مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشائر از سال 1386 بر خلاف نص صریح قانون و دوبار نظریه ریاست مجلس در ادوار مختلف و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری با برقراری محدویت شرط سنی برای بیمه روستائیان و عشائر بالغ بر سه و نیم میلیون جمعیت روستائی را از حقوق قانونی خود محروم ساخته است نباید از چشم نمایندگان پنهان بماند و به آن بی توجه باشند.
قدردانی ازتلاش کارکنان
6- همانطوری که در جزئیات گزارش تحقیق و تفحص مشخص شد بخشی از بیقاعده و خارج از عرف خرج کردنها که اکثرا در قالب بودجه های غیر شمول تعریف شده، مربوط به دادن وام ها و پاداشهای غیر معمول به حلقه کوچکی از مقامات برون سازمانی و درون سازمانی صندوق تأمین اجتماعی بود که این مسئله در افکار عمومی بیش از اندازه و وزن خود به آن دامن زده شده است. در صورتی که اهمیت این مسئله در مقابل سایر تخلفات بسیار قابل تامل است که در این خصوص دو مسئله می تواند قابل توجه باشد. اول این که آشکار شدن چنین پرداختهایی علیرغم این که مدیران صندوق همواره به مناسبتهای مختلف در رسانهها صحبت از تنگناهای مالی و پیشی گرفتن مصارف بر منابع میکردند و با برقراری هر گونه مستمری برای افراد کمتر از ده سال مخالفت میکردند جامعه را با این پارادوکس مواجه ساخت و این گونه بشدت مورد توجه قرار گرفت و دوم این که گفته میشود گروهی از حلقه مدیران که از این نعمات برخوردار شده اند با یک تاکتیک فرار به جلو به طور عمد سرنوشت خود را با مجموعه خدوم و زحمتکش صندوق تأمین اجتماعی چه در بخش های بیمهای و چه در بخش های درمانی گره زدهاند تا در سایه این کارمندان شریف که در قبال زحمات طاقتفرسایی که متحمل میشوند و در مقایسه با سایر دستگاهها از برتری و حقوق قابل توجهی برخوردار نیستند خود را در امنیت قرار دهند. لذا انتظار میرود مدیرعامل و هیأت مدیره جدید صندوق تأمین اجتماعی با راهبردی درست و دستورالعملهای لازم از مجموعه کارکنان صف و ستاد صندوق در دفاع از حقوق و مزایای قانونی و عرفی آنها در مراجع ذیصلاح دفاع نمایند و به این عزیزان اطمینان دهند که دولت تدبیر و امید و مخصوصاً وزیر متبوع در پی آن نیست که از حقوق و مزایای حقه این عزیزان بکاهد بلکه اعتقاد به روشمند کردن و عادلانه کردن پرداختها بر اساس ساختار نوین سازمانی خواهد بود.