بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 1 دى 1392      13:6
چشم انداز بازار خودرو از زبان رئیس اتحادیه نمایشگاه داران

حسن زمانی: دولت احمدی نژاد، در واردات خودرو با ارز آزاد نقش داشت

بازار خودرو در ایران همواره حاشیه هایی داشته که شاید در هیچ جای دنیا مشاهده نشود

 

بازار خودرو در یک سال گذشته آن قدر پیچ و تاب و نوسان داشته که به جرات می توان گفت مردم هنوز در شوک هستند و تغییرات قیمتی برای بسیاری از آنها باورکردنی نیست. پرایدی که ۷ میلیون تومان قیمت داشت به یکباره برچسب 20میلیون تومان خورد. بازار خودرو در ایران همواره حاشیه هایی داشته که شاید در هیچ جای دنیا مشاهده نشود. این که دولت از رانتی در این زمینه برخوردار باشد. دلالان به دنبال سوءاستفاده از آن باشند و احتمالا خودروسازان و نمایندگی ها در قیمت های بازار دست ببرند. صحت و سقم این ادعا و موضوعات را در گفت وگوی همشهری اقتصاد با «حسن زمانی افشار» رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل بخوانید


به عنوان پرسش اول بفرمایید وضعیت بازار هم اکنون چگونه است؟ 

هم اکنون بازار خودرو خرید و فروش صورت می گیرد، اما به صورت آرام. در هفته های اخیر به دلیل صحبت هایی که مسئولان وزارت صنعت داشتند یک نوسان قیمتی در حد ۵۰۰ تا یک میلیون تومان در بازار رخ داد که الان دوباره قیمت ها به کف رسیده است

در ماه های آینده بازار را چگونه پیش بینی می کنید؟ 

اگر اتفاقی به اصطلاح در صحبت های مسئولان رخ ندهد، قیمت های کنونی به صورت ثابت باقی می ماند و افزایش قیمت نخواهیم داشت. این بازار کنونی اگر به ثبت نام و فروش ویژه شرکت ها در دهه فجر برسد و درصورتی که این پیش فروش به روال سال های قبل صورت گیرد، این قیمت ها تا عید به همین صورت می ماند البته مشروط به این که سیاستی از بیرون به این بازار نخورد. 

اظهارنظر مسئولان صنعتی یا سیاسی کشور؟ 

تغییر در صحبت های مسئولان صنعتی است. مثلا گفته شود که در خرید فلان لوازم فلان مشکل را داریم. الان هیچ مشکلی نداریم. شرکت های داخلی که عنوان می کنند در خرید یا در سرمایه مشکل داریم، من فکر می کنم اگر سرمایه ها را برآورد کنند این گونه نیست. دو شرکت بزرگ خودروسازی هر کدام از یک کارخانه در جاده مخصوص به چندین کارخانه در شهرهای مختلف کشور رسیده اند، اما الان نمی توانند آنها را مدیریت کنند. ضرر این را مردم نباید بدهند. اگر اکنون سرمایه کافی ندارند به خاطر همین سرمایه گذاری هاست

بعضا شایع شده که شرکت های خودروسازی برای تاثیرگذاری بر قیمت ها و یا فشار بر سازمان حمایت، روی به دپوی خودرو آورده یا قیمت ها را در بازار تغییر می دهند، چقدر این مساله را قبول دارید؟ 
آنچنان دپویی نمی توانند داشته باشند، اما می توانند تولید را کاهش دهند تا قیمت ها تغییر کند. مشکلی اگر باشد در عرضه خودرو به بازار است. از تولید کم می کنند و کاهش عرضه باعث تغییر قیمت ها در بازار می شود

پس چرا قطعه سازان هم با خودروسازان در این که پول نیست و قیمت ها بالا رفته همسو هستند؟ 
برای قطعه ساز هیچ تفاوتی نمی کند که چقدر هزینه تولید بالا می رود بلکه مهم این است که خودروسازان به آنها پولی نمی دهند. هر قطعه هر قیمتی که داشته باشد خودروساز آن را می خرد، اما به دلیل بدهی سال های گذشته خود، آنها پولی به قطعه سازها نمی دهند و برای همین قطعه سازان هم از بی پولی صحبت می کنند. مثلا یک چراغ خودرو را شرکت ایران خودرو ۵۰ هزار تومان خریده امروز آن را ۹۰هزار تومان می خرد، اما پولی به این قطعه ساز بابت این هزینه پرداخت نمی کند

در واقع دود سرمایه گذاری های سال های پیش و عدم مدیریت دارایی ها به چشم مشتری ها و مصرف کننده می رود؟ 

بله. از یک طرف یک سری دلال داریم که درواقع اینها دلال ماشین نیستند. اینها یک سری افراد هستند که پول نقد دارند. یک سرمایه ای دارند که یک روز به بازار ملک می رود روز بعد سکه و روز بعد هر بازاری که جذابیت سود داشته باشد. اینها کار دیگری جز دلالی ندارند. این افراد با خرید و فروش کاذب قیمت ها را تغییر می دهند. این دلال ها مشکل ساز هستند. از مردم خواهش می کنم از این افراد که یک دفتر ۲۰ متری می زنند و خودرو خرید و فروش می کنند خودرو نخرند، چراکه اینها ممکن است تا آخر جوابگوی صحت اسناد نباشند. فعلا این افراد در بازار خودرو هم هستند و اگر قیمت ها تغییر می کند طمع این افراد است. مردم از نمایشگاهی که جواز کسب دارد خرید کنند

آماری از این که چقدر از بنگاه های خرید و فروش خودرو، دارای مجوز هستند، دارید؟ 

اگر تهران را بخواهید می توانم به شما آمار بدهم. واحدهای دارای مجوز ما حتما دارای یک متراژ به بالا هستند یعنی دارای محوطه ای برای نگهداری خودرو هستند، اما بنگاه هایی که در یک دفتر ۲۰ تا ۳۰متری تشکیل شده اند، غیرمجازند. نمایشگاه های تهران بالغ بر ۳۰۰۰واحد هستند که از بین آنها کمتر از ۶۷۰ واحد پروانه کسب دارند. از این تعداد هم برخی مغازه های بزرگ به خاطر این که بانک ها خواهان اجاره آنها برای کارهای بانکی یا تجاری دیگر هستند اجاره می شوند و فعال نیستند، اما بقیه غیرمجازند و از مردم می خواهیم از آنها خرید نکنند

به زودی از طریق سامانه ثبت معاملات خودرو بساط آنها هم جمع می شود. ۵۰درصد مشکلات کلاهبرداری و ماشین های تصادفی از طریق آگهی روزنامه ها و همین نمایشگاه هاست. متاسفانه الان خیلی باب شده که مردم به این آگهی ها اعتماد می کنند، درصورتی که بهترین مکان برای فروش خودروهای سرقتی و کلاهبرداری ها همین آگهی هاست، مگر این که آگهی توسط یک نمایشگاه دارای مجوز صورت گرفته باشد

به سامانه ثبت معاملات اشاره کردید، الان دو سالی هست که خبر راه اندازی آن منتشر شده، اما هنوز خبری از وضعیت آن در دست نیست

این سامانه اکنون آماده است. همین الان اگر شما به آن ورود پیدا کنید می توانید مشخصات خودرو خود را وارد کنید، مثلا نام اتومبیل، مدل، سال تولید و پلاک آن را در قسمت های مشخص شده اگر ثبت کنید مشخصات کامل دارنده آن روی صفحه کامپیوتر ظاهر می شود. این سامانه اصالت یک خودرو را بلافاصله تایید می کند و می توان معامله را صورت داد. ما می توانیم قرارداد را به این صورت ثبت کنیم. پولی هم بابت ثبت خودرو در سامانه نمی گیریم. تنها کاری که درخصوص این سامانه مانده اتصال سیستم به اطلاعات ناجاست. در آینده نزدیک برنامه داریم که ?ا ناجا از طریق شرکت راهور جلسه ای بگذاریم که کدرهگیری را پس از صدور از طریق این سامانه، ناجا بگیرد و پس از آن تعویض پلاک صورت گیرد

اطلاعات داخل سامانه به اطلاعات ناجا وصل است؟ 

در این سامانه سیستمی آماده شده که به اطلاعاتی که ناجا از مالکان خودروها دارد وصل است. البته ما واقعا ممنون پلیس هستیم، چراکه بسیار به ما در این مساله کمک کردند

از روزی که ناجا مرکز تعویض پلاک را راه اندازی کرده بین ۵۰ تا ۶۰درصد خودروهای سرقتی کم شده است

این سامانه تخلفات را به صفر می رساند؟ 

با این سامانه بسیاری از تخلفات حل می شود. از بدو ورود شخص خریدار به نمایشگاه سند خودرو و کارت شناسایی وی خواسته می شود. این سند با کارت شناسایی درصورتی که با اطلاعات ناجا تطبیق داده شود صحت و سقم سند و مالک مشخص می شود. البته تنها در یک صورت ممکن است تخلفاتی صورت گیرد و آن هم این که نمایشگاه دار خلاف قانون عمل کند

آیا این سامانه کمکی به جمع شدن دلال ها در بازار می کند؟ 

دلال هایی که واحد صنفی غیرمجاز دایر می کنند یا ورود می کنند از طریق روزنامه ها به دلیل این که کد رهگیری به آنها تخصیص داده نشده، خودبه خود به مرور زمان از بازار خارج می شوند. کد رهگیری به کسی تعلق می گیرد که مجوز داشته باشد، که این مجوز هم طبق مصوبه ها و ضوابط اتحادیه صادر می شود

آیا احتمال این که این سامانه هم همانند سامانه ثبت معاملات مسکن نتواند به اهداف خود برسد یا تخلفات را در بازار کنترل کند، هست؟ 

یک تفاوتی که املاکی ها دارند این است که آنها مرکزی همانند مراکز تعویض پلاک ندارند. یعنی صحت و سقم معامله صورت گرفته اگر کسی شکایتی نکند اصلا قابل کشف نیست، اما در سامانه ثبت معاملات خودرو به دلیل وجود این مراکز و لزوم تعویض حتمی پلاک پس از انتقال، تخلفات حتما کشف می شود

آیا همان گونه که در سال های اخیر گفته شده، واردکننده ها در بازار از طریق عرضه نکردن محصولات دخالت دارند؟ 

مردم مستحضر هستند که در حال حاضر افزایش قیمت آنچنانی امسال در خودروهای وارداتی نداشتیم. تنها مشکل در خودروهای داخلی بوده است. تغییر قیمت امسال روی خودروهای وارداتی بیشتر از ۴درصد نبوده است

در سال های گذشته چطور؟ این که گفته می شد واردکننده ها ارز دولتی گرفته اند و بعد خودروها را با نرخ ارز آزاد در بازار فروخته اند؟ 

بازار را نمی توان به خاطر آن عده دو نرخی کرد. تکلیف واردکننده ای که ارز آزاد گرفته چیست. آیا باید یک مرجع رسیدگی برای توزیع خودرو ایجاد کرد؟ این کار هزینه زیادی دارد و معمولا به نتیجه هم نمی رسد. در دولت یک سری تخلفات درخصوص تخصیص ارز مرجع صورت گرفته، اما مسئول آن دولت است

می توانید این تخلفات را نام ببرید؟ 

نمی توانم وارد جزئیات بیشتری شوم

شما سیاست دولت را در قبال صنعت خودرو و بازار آن چگونه ارزیابی می کنید؟ این که همیشه یک عوارضی از واردکننده گرفته می شود که واردات را گران می کند و در سال هم همیشه حجم محدودی خودرو وارد کشور می شود، اما خودروسازان داخلی توان پاسخگویی به نیاز بازار را ندارند؟ 
اگر دولت این کار را انجام ندهد بهتر است. به هرحال به سود مصرف کنندگان است که خودروهای با تنوع و قیمت پایین خریداری کنند نه این که به اجبار روی به خرید محصولاتی خاص از شرکت های خاص بیاورند

خودروسازان معتقدند واردات آزاد شود آنها ورشکسته می شوند

ورشکستگی صورت نمی گیرد. بازار خودروهای وارداتی همیشه از داخلی ها جداست. کسی که لندکروز می خرد هیچ وقت نمی آید ۴۰۵ بخرد یا برعکس. این دو، بازار جدایی دارند و باید این دو را از هم جدا کرد. شخصی که پراید می خرد نمی تواند مزدا ۳ بخرد

اگر این گونه است چرا دولت تعرفه تعیین می کند؟ 

به هر حال دولت باید درآمد خود را از این محل حفظ کند. اما مهم است که هیچ وقت این دو بازار را قاطی نکنید. آن چیزی که در کف بازار ملاحظه می شود این است که مشتری ها از هم سوا شده اند. افرادی را داریم که پول کم دارند، اما تولید داخل را نمی خرند؛ افرادی هم هستند که پول دارند، اما مشتری خودرو داخلی هستند. بازار جدایی است با مشتری های جداگانه. یعنی با این که دولت سیاست ممنوعیت خودروهای بالای ۲۵۰۰سی سی را به اجرا گذاشته، اما هیچ وقت خودروهای وارداتی به قیمتی که ۴۰۵ مثلا دارد نمی رسند. یک فاصله همیشه بین قیمت تولید داخلی با وارداتی ها هست. این فاصله نزدیک هم نیست

یک بحثی که همیشه مطرح می شد این که در زمان های باز شدن سایت فروش محصولات خودرو یک عده ای سوءاستفاده می کنند و خیلی سریع اقدام به پیش خرید چندین مدل برای فروش در بازار می کنند. آیا خودروسازان در این مساله دخیل هستند؟ 

این مساله زیر سر نمایندگی هاست. آنها یک تعداد آدم دارند که می توانند از این راه ۳۰ تا ۵۰ دستگاه بخرند و از این محل سود ببرند. خودروسازان نقشی ندارند. آقایی در ورامین یا مشهد پشت کامپیوتر نشسته و در زمان مشخص چندین دستگاه خودرو می خرد، این زیر سر خودروساز نیست بلکه نمایندگی ها در آن شهرها اطلاعات فروش را در اختیار آدم های خود قرار می دهند و آنها هم استفاده می کنند که منجر به یک سود دوسویه می شود. من خبر دارم زمانی که سیمکارت موبایل یک میلیون تومان بود یک شخص  ۷۰۰شماره موبایل خریده بود آیا این می تواند غیر از رانت اطلاعاتی باشد؟ 

بازار خودرو را در سال آینده چطور می بینید؟ 

قیمت ها در سال آینده در بازار خودرو به سیاست های دولت و قیمت دلار برمی گردد. اگر قیمت دلار با همین وضعیت کنونی ادامه داشته باشد سال آینده بازار همین گونه است. این مساله را درخصوص خودروهای وارداتی می گویم، اما قیمت ها در بازار داخل به کف رسیده است و بعید است قیمت ها از این که هست پایین تر بیاید

بازگشت خودروسازان را در کاهش قیمت های بازار چطور ارزیابی می کنید؟ 

اگر واقعیت داشته باشد خوب است چراکه این دو شرکت سازنده به کیفیت ۵ سال پیش بر می گردند. چراکه حضور آنها باعث بالارفتن تولید یا عرضه خودرو می شود و در نتیجه اگر تنوع و تولید زیاد باشد کیفیت بهتر می شود و قدرت انتخاب مشتریان زیاد می شود

کیفیت های کنونی قدری پایین آمده و برای شرکت های تولیدی هزینه های گارانتی بیشتر ضرر دارد. به جای این که جواب مشتری را به خاطر نقص قطعات بدهند همان روز اول کیفیت را بالا ببرند


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir