بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 شهريور 1393      15:57

هزینه یکصد میلیارد دلاری مواد مخدر در ایالات متحده

اندیشکده رند در گزارشی به بررسی وضعیت میزان مصرف مواد مخدر در ایالات متحده پرداخته و هزینه های صرف شده از مصرف کنندگان را تببین نموده است.

اقتصاد ایرانی: اندیشکده رند گزارشی درباره میزان و بازارهای مصرف مواد مخدر در ایالات متحده آمریکا منتشر کرده است. اقتصاد ایرانی، خلاصه اجرایی این گزارش را به همراه نمودارهای مهم آن منتشر می کند.

***

خلاصه اجرایی

دانستن اندازه بازار مواد مخدر آمریکا به ما اجازه می دهد تا درآمدهای سازمان های جنایتکار را پیش بینی کنیم و تصمیمات بهتری برای مقابله و یا جلوگیری با این معضل اتخاذ و سیاست های مربوط به مواد مخدر را ارزیابی نماییم.

سیاست گذاران برای بررسی بازار غیر قانونی مواد مخدر نیاز به دانستن میزان و وسعت آن دارند. برای مثال دانستن آنکه آمریکایی ها ده ها، صدها یا هزاران تن کوکائین مصرف می کنند برای درک اثر کشف سه تن مواد در مرزها ضروری است. همچنین دانستن تعداد معتادین برای برنامه های درمانی با اهمیت است. محاسبه میزان کلی هزینه شده در مواد مخدر می تواند میزان درآمد سازمان های بزهکار و جنایتکار داخلی و خارجی را تخمین بزند.

در ژانویه سال ۲۰۱۲، دفتر سیاست های کنترل مواد مخدر کاخ سفید از موسسه رند خواست تا برآورد ملی از وسعت بازار چهار ماده مخدر را به دست آورد: کوکائین (که شامل کراک هم می شود)، هروئین، ماریجوانا و آمفتامین. با استفاده از اطلاعات به دست آمده از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ برای هر مواد، این مطالعه تعداد مصرف کنندگان، هزینه ها و مصرف مواد را تخمین زد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که مصرف کنندگان مواد در ایالات متحده حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سالانه برای این چهار نوع ماده مخدر هزینه می کنند. این رقم در طی چند سال ثابت بوده است اما تغییرات مهمی در مواد مخدر خریداری شده صورت گرفته است.

این گزارش همچنین  میزان مصرف مواد را نیز نشان می دهد. برای مثال در مورد ماریجوانا، کسانی که آن را به صورت هر روز یا تقریبا روزانه مصرف می کنند حدود ۸۰ درصد از کل هزینه ها را در بر می گیرند، هروئین نیز برای چندین سال رقم ۸۵ درصدی این بخش را در اختیار داشت.

تخمین میزان بازار چندان دقیق نیست

نوعی عدم قطعیت درباره پیش بینی ها حول بازار مواد مخدر مخصوصا آمفتامین وجود دارد. اگرچه این تحلیل ها اطلاعات را از شاخص ها و گزارش های مختلف جمع آوری می کند، اما گزارش های شخصی (معتادین) منبع اصلی اطلاعات در زمینه رفتار مصرف کنندگان، میزان و حجم مصرف و هزینه مصرف محسوب می شود. سازمان هایی که این مطالعات را انجام می دهند، تلاش های بسیاری برای کاهش خطا در گزارش ها انجام دادند با این وجود راهی برای فرار از محدودیت گزارش های شخصی وجود ندارد. متاسفانه برآوردهای طرف عرضه نیز محدودیت های خاص خود را دارد.

در این گزارش تغییرات عمده در استفاده از مواد مخدر بررسی شده که به خلاصه آن اشاره می شود:

  • از سال ۲۰۰۶  تا۲۰۱۰میزان کوکائین مصرف شده در ایالات متحده حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است که این یعنی تغییر بی سابقه در طی پنج سال.
  • در همین زمان، مصرف ماری جوانا بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است. این رقم با شاخص های طرف عرضه سازگار است.
  • مصرف آمفتامین از سال ۲۰۰۰ تا اواسط دهه با افزایش چشم گیر مواجه شده است؛ این روند از سال ۲۰۰۸ به بعدکاهش ملایمی را تجربه نموده است.
  • مصرف هروئین در طی ده سال ثابت مانده است اگرچه نشانه هایی از افزایش آن در سال های اخیر دیده شده است.

علاقمندان می توانند با کلیک بر روی عکس زیر، اصل فایل گزارش را دریافت نمایند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : مواد مخدر - اندیشکده رند
نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir