بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 آبان 1393      13:32
مومنی در گفت و گو با اقتصاد ایرانی:‌

دولت به اثر مثبت روانی مذاکرات بر بازار بسنده نکند

دکتر فرشاد مومنی در گفت و گو با اقتصاد ایرانی معتقد است دولت به اثر مثبت روانی مذاکرات بر بازار بسنده نکند و از فرصت توافق بیشترین بهره را ببرد.
گفتگو از :
سعید سیف

اقتصاد ایرانی: «توافق خوب» جمله ای است که این روزها همگان می شنوند، اما فعالین اقتصادی به توافقی امید دارند که دست آنها را برای فعالیت بازکند. به همین دلیل بازار سرمایه این روزها امیدوار است. بازار سرمایه به امید بازگشت آرامش به اقتصاد و از میان رفتن تحریم های بانکی و نفتی، به مذاکرات و توافق خوب دل بسته است. دکتر فرشاد مومنی معتقد است «دولت به اثر مثبت روانی مذاکرات بر بازار بسنده نکند و از فرصت توافق بیشترین بهره را ببرد». توافق خوب چگونه می تواند منافع اقتصادی ما را حفظ کند؟ موضوع مصاحبه دکتر فرشاد مومنی با اقتصاد ایرانی است. مشروح مصاحبه استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اقتصاد ایرانی در ذیل آمده است:

 

اقتصاد ایرانی: یک هفته تا پایان موافقت نامه اقدام مشترک باقی مانده است. در صورت رفع تحریم ها اقتصاد ایران جهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت؟

اقتصاد بیمار ایران در شرایط امروز، تنها با شنیدن خبر توافق جامع، یک شوک مثبت را تجربه خواهد کرد. شواهد این خوش بینی از هم اکنون در بازار ارز و طلا دیده می شود. مسلما شنیدن خبر توافق جامع اثر مثبت روانی بر بازار دارد. به هر حال وقتی رئیس جمهور و مقامات عالی رتبه دولتی به این مساله اشاره می کنند که مساله هسته ای حل می شود باید به گفته ایشان اعتماد کرد. از سویی این حسن نیت در طرف های مقابل مذاکره کننده با ایران نیز در شرایط فعلی مشاهده می شود. به نظر من با توجه به این شرایط، نگرانی از تشدید تحریم ها کاملا بی مورد است و دولت یازدهم نشان داده در صدد حل و فصل مسئله هسته ای است. من نگران پیچیده تر شدن اوضاع ناشی از تحریم های بیشتر نیستم. اما همانطور که در طول یک سال گذشته به کرات از سوی کارشناسان مطرح شده است، مشکل اصلی اقتصاد ایران مساله تحریم نیست بلکه مشکلات به وجود آمده ناشی از برخی سیاست های غیرکارشناسی و غیربرنامه ای است که در دولت گذشته در دستور کار قرار گرفته بود. دولت یازدهم و تیم کارشناسی همراه او نیز نباید گمان کند که بدون برنامه می تواند اقتصاد کشور را به سمت بهبود پیش ببرد. همین که سازمان برنامه احیاء شد فارغ از چند و چون آن باید منتظر منظم تر شدن تصمیمات باشیم. شما ببینید حامیان دوآتشه دولت قبل که هنوز هم از عملکرد آن دولت در زمینه های مختلف حمایت می کنند، وقتی نوبت به مسائل اقتصادی می رسد یک باره سکوت می کنند. دولت باید از این زاویه توجه کند که مسائل اقتصادی را مردم با گوشت و پوست خود احساس می کنند و لذا باید از اشتباهات دولت قبل حتی با شیب کمتر اجتناب کند. البته به نظرم دولت آنقدر هوش و ذکاوت دارد که بداند اگر نسخه چاپ پول بی پشتوانه و تاکید بیش از حد به عدم ارتباط با دنیا برای اقتصاد ایران شفابخش بود در همان زمان نتیجه می داد.

اقتصاد ایرانی: یعنی شما معتقد هستید، توافق جامع فقط یک اثر مثبت روانی بر بازار دارد، یعنی این اثر دائمی نیست؟

اقتصاد کشور ما بیش از آنچه تصور کنید، تحت تاثیر عوامل روانی است. اما نباید به غلط تصور کرد که توافق جامع، در اقتصاد ایران همه چیز را زیر و رو می کند. ساختار معیوب اقتصاد ایران، حجم نقدینگی امروز و عوامل دیگر با توافق هسته ای بهبود پیدا نمی کند. آنچه ما امروز نیاز داریم، بازگشت نظم و اصلاح ساختارهای نادرست در اقتصاد ایران است. قرار نیست توافق هسته ای نقش همه چیز را برای اقتصاد ایران بازی کند. بررسی ها نشان می دهد که مدیریت داخل تاکنون ضعف های زیادی نشان داده و همین امر باعث شده تا مشکلات اقتصادی پایدار بماند.

اقتصاد ایرانی: قبول دارید که ایران در شرایط فعلی چاره ای جزء تلاش برای از میان بردن تحریم ها ندارد؟

بله، البته ما در گذشته فرصت های زیادی را از دست دادیم و دقیقا به دلیل همین فرصت سوزی های گذشته است که باید فرصت توافق هسته ای را غنیمت شماریم و از آن بهره کافی ببریم. دولت دهم در دوران طلایی افزایش قیمت نفت قرار داشت که با بی برنامگی و همچنین مدیریت بسیار ضعیف؛ فرصت را از دست داد. از دست دادن آن فرصت برای کشور گران تمام شد. پس از آن اقتصاد ایران با رکود شدید همراه شد و همزمان با آن تورم افزایش یافت و رکود تورمی به وجود آمد. نباید در حال حاضر فضای جامعه متشنج شود و بگوییم ما نیازی به ارتباط با جهان نداریم. یکی از ملزومات کار دولت این است که بتواند این مذاکرات را به نتیجه برساند تا راه برای رسیدن به اهداف کشور و ملت هموار شود. اقتصاد ایران نباید فرصت طلایی فراهم شده به وسیله مذاکرات را از دست بدهد.

اقتصاد ایرانی: دولت یازدهم چگونه می تواند از فرصت مذاکرات و توافق بهره مند شوند؟

دولت نباید به اثر مثبت روانی مذاکرات بر بازار بسنده کند و به این دلخوش کند که سرمایه به سبب امید به نتیجه رسیدن مذاکرات، به بازار روی خوش نشان داده است. بهره برداری از این سرمایه وظیفه دولتمردان در شرایط فعلی است. و به این هشدار توجه کنیم که اقتصاد ایران، در صورت از میان رفتن تحریم نفتی دوباره دچار بی نظمی و بی برنامه گی دولت قبل نشود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که مذاکرات تنها بخشی از مشکلات را رفع می کند و مابقی مشکلات باید توسط مدیریت داخل رفع شود. اقتصاد ایران اکنون تشنه تولید و اشتغال است. دولت هم باید شرایط اقتصادی جهانی را در نظر داشته باشد و هم باید مشکلات داخل را رفع کند. اگر این مذاکرات به توافق برسد مشکلات داخلی راحت تر حل می شود. دولت به اثر مثبت روانی مذاکرات بر بازار بسنده نکند و از فرصت توافق بیشترین بهره را ببرد.

اقتصاد ایرانی: دولت چه راهی دارد که اشتباهات دو دولت گذشته را تکرار نکند و بتواند کارنامه موفق تری از خود در اقتصاد برجا بگذارد؟

دولت باید با همکاری و همراهی همه نیروهای فکری و کمک طلبیدن از همه ارکان حکومتی و دولتی تصویر روشنی از اقتصاد ایران را پیش روی خود قرار دهد و نظرات نخبگان و کارشناسان را دست کم نگیرد. فراموش نمی کنم که در دولت دهم دوبار انجمن جامعه شناسان ایران برای آسیب شناسی اجتماعی در ایران تا آستانه برگزاری همایش پیش رفت اما در دقیقه نود با فشار برخی این همایش ها لغو شد. چراکه در آن زمان آمادگی لازم برای ورود به این مسائل وجود نداشت. نتیجه عملکرد دولت نهم و دهم را هم که دیدیم. دولتی که شعار عدالت را سرلوحه برنامه های خود قرار داده بود درنهایت چه مشکلاتی به ارمغان آورد. دولت فعلی نیز باید از آن شرایط درس بگیرد و تحولات امروز اقتصاد جهان را به دقت مورد بررسی قرار دهد و با نظرات کارشناسان برای تصحیح روند نامطلوب دولت قبل تلاش کند. بنابراین اگر بخواهیم حرف دقیق تر و قابل اعتنایی بزنیم، باید اندکی صبر کنیم تا اثر کامل مذاکرات را ببینیم و اینکه قرار است چگونه تحریم ها برداشته شود.

اقتصاد ایرانی: یک توافق خوب چگونه می تواند منافع اقتصادی ما را حفظ کند؟

منافع اقتصادی ما جز با مدیریت صحیح تامین نمی شود. پس از توافق این مدیریت ما است که می تواند بر اقتصاد اثر مثبت مذاکرات را نشان دهد. دولت نباید تنها به اثر روانی مذاکرات بر بازار توجه کند، فرصت های سرمایه گذاری را استفاده کند و حداکثر توان خود را برای ترمیم نظام تجاری آسیب دیده به واسطه تحریم ها به کار ببندد. به هر حال فکر می کنم ما راه زیادی در پیش داریم. مهم ترین شاخص عملیاتی این توافق که به موضوع حفظ منافع ملی بازمی گردد، رفع تحریم ها به صورت همزمان خواهد بود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir