بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آذر 1393      12:38

چالش های کلیدی در دستور کار اجلاس داووس ۲۰۱۵

اقتصادهای در حال ظهور بصورت منطقه ای و جهانی در حال رشد و قویتر شدن هستند؛ به جای تکرار برتری تک یا دوقطبی، هماهنگی بین مناطق وابسته و قویتر، محتمل ترین سناریو محسوب می شود. آیا حکومت جهانی با تضعیف رهبری آمریکا از حرکت باز می ایستد؟

اقتصاد ایرانی: جهان بسرعت در حال تغییر است؛ سال گذشته به نظر می رسید که با تعمیق خطوط ژئوپولیتیک و به خطر افتادن دوران توسعه، ائتلاف و همکاری اقتصادی که با سقوط دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ آغاز شد، شرایط جهان رو به وخامت است.

تغییر سریع، نتیجه وابستگی پیچیده جهان امروز و همچنین تحولات عمیق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بیش از همه تکنولوژیکی است؛ این تغییرات بشدت نگران کننده هستند، چرا که ناشی از عواملی هستند که اغلب قادر به درک آنها نبوده و عواقبی دربر دارند که نمی توان آنها را پیش بینی کرد.

گفتگو و تبادل نظر بین تمامی ذینفعان در جامعه برای دستیابی به راه حل های موثر بسیار حائز اهمیت است؛ در این راستا، نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (در داووس سوئیس) شرایط بی نظیری فراهم می کند. در این نشست با موضوع «بستر جدید جهانی»، پیامدهای فوری و طولانی مدت روند بحران شامل افزایش تنش های ژئوپولیتیک، عادی سازی مورد انتظار سیاست های پولی، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی تغییرات آب و هوایی، بیکاری جوانان و نابرابری درآمد مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

رهبران دولت ها، مسئولان سازمان های بین المللی، دانشگاه ها، جوامع مدنی، فرهنگی و هنری قصد دارند این تغییرات را از منظر چهار چالش کلیدی مورد بررسی قرار دهند.

رشد و ثبات

بهبود اقتصادی پس از بحران مالی ناشی از سیاست پولی انبساطی است؛ این سیاست مانع از سقوط اقتصادها و سوء استفاده های متعدد از جمله ریسک پذیری بیش از حد، ایجاد حباب های دارایی و جریان های خروجی سرمایه می شود که بطور بالقوه سایر اقتصادها را بی ثبات می کند. آیا تنظیم کنندگان، سیاست های مناسب را برای کاهش خطرات مالی سیستماتیک شناسایی کرده اند؟ آیا بازارها، تهدیدهای ژئوپولیتیک را به اشتباه گرفته اند؟ مدل های رشد اقتصادی چگونه می توانند پویاتر، جامع تر و انعطاف پذیرتر باشند؟ 

بحران و همکاری

اقتصادهای در حال ظهور بصورت منطقه ای و جهانی در حال رشد و قویتر شدن هستند؛ به جای تکرار برتری تک یا دوقطبی، هماهنگی بین مناطق وابسته و قویتر، محتمل ترین سناریو محسوب می شود. آیا حکومت جهانی با تضعیف رهبری آمریکا از حرکت باز می ایستد؟ آیا افزایش رقابت جغرافیایی- اقتصادی (قطار) رشد و همکاری اقتصادی را از خط خارج خواهد کرد؟ چگونه چنین جهانی قادر به ارائه سطوح مورد نیاز همکاری در زمینه هایی مانند مدیریت آب و هوا، امنیت سایبری و تجارت بین المللی و سرمایه گذاری خواهد بود؟

جامعه و امنیت

بی ثباتی اجتماعی زمانی رخ می دهد که سیستم های سیاسی قادر به ایجاد تغییر نباشند؛ رشد نابرابری های اقتصادی و تعمیق قطبی شدن، نشانگر این خطر بزرگ هستند. اقتصادهای پیشرفته و در حال ظهور بصورت یکسان، به راه های جدید برای پاسخ دادن به خواست های متغییر بدون تضعیف انسجام اجتماعی نیاز دارند. چگونه می توان با ثروت بیش از حد و نابرابری درآمد، در عین تحریک رشد و نوآوری روبرو شد؟ آیا نهادهای دموکراتیک دچار ناتوانی تصمیم گیری شده اند که در زمان مواجه شدن با افزایش نابرابری و سایر چالش های اجتماعی و زیست محیطی، مانع از هرگونه اقدام معنی دار می شود؟ در مواجهه با عدم قطعیت، چگونه جوامع می توانند از چرخه معیوب بی اعتمادی، قطبی شدن و ناآرامی جلوگیری کنند؟

نوآوری و صنعت

نیروهای فنی، جمعیتی و اقتصادی، در حال تبدیل صنایع و بازارها در زمینه هایی مانند بهداشت و درمان، خدمات مالی، انرژی، تولید و خرده فروشی هستند. همزمان، نگرانی درخصوص رشد پایین بهره وری در حال افزایش است و شرکت های بزرگ برای به حداکثر رساندن سود کوتاه مدت در هزینه های بلندمدت تولید، مورد انتقاد قرار گرفته اند. از اقتصاد مشارکتی تا اینترنت اشیاء، چگونه کسب و کار می تواند مختل شود؟ چگونه کسب و کار به تهدیدهای سیستماتیک و در حال ظهور پاسخ می دهد؟ آیا دولت ها هنوز هم قادر به تنظیم و نگه داشتن حساب شرکت های جهانی هستند؟

منبع: مجمع جهانی اقتصاد


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : داووس - مجمع جهانی
نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir