بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اسفند 1393      14:7

اوپک با اشباع نفت چه می کند؟

قدرت واقعی در اوپک در ریاست این سازمان نیست، بلکه در خلیج فارس پنهان شده است. تولیدکنندگانی مانند عربستان سعودی و همسایگان این کشور هیچ تمایلی به صرفنظر کردن از سهم بازار به نفع تولیدکنندگان غیر اوپک ندارند.

اقتصاد ایرانی: نیجریه در میان اعضای اوپک، سخت ترین ضربه ناشی از کاهش قیمت های نفت را تجربه کرد: کاهش قیمتی که رویکرد مقاومت در برابر کاهش میزان تولید باعث آن شد. در انتخابات پیش رو (که اوایل ماه جاری به تعویق افتاد و به ۲۸ مارس موکول شد) دولت مجبور به افزایش مالیات ها و کاهش هزینه ها شده است. "دیزانی الیسون مادوکه" وزیر نفت نیجریه و رئیس دوره ای اوپک، بدنبال کاهش میزان تولید و قیمت های بالاتر نفت است.

"مادوکه" معتقد است که اوپک خود را به فراموشی زده و ریسک بزرگی را پذیرفته که (از این طریق) اجازه سقوط بیشتر قیمت ها را داده است. وی در مصاحبه ای با هفته نامه اکونومیست تأکید کرد که در صورت ادامه سقوط قیمت های نفت، خواستار برگزاری نشست اضطراری اعضای اوپک تا شش هفته آینده خواهد شد. وی همچنین از همکاری نزدیک تر با روسیه بعنوان بزرگترین تولیدکننده نفت خارج از اوپک خبر داد.

اما مسأله اینجاست که قدرت واقعی در اوپک در ریاست این سازمان نیست، بلکه در خلیج فارس پنهان شده است. تولیدکنندگانی مانند عربستان سعودی و همسایگان این کشور هیچ تمایلی به صرفنظر کردن از سهم بازار به نفع تولیدکنندگان غیر اوپک ندارند. آنها امیدوارند که قیمت های پایین باعث کاهش ظرفیت در بین تولیدکنندگان نفت با هزینه های بالا شود و درعین حال خود آنها می توانند ماه ها، این قیمت های پایین را تحمل کرده و دوام بیاورند. آنها همچنین مانع از تلاش های ایران و ونزوئلا برای ایجاد محدودیت در تولید شده اند. به نظر می رسد که ابتکار خانم "الیسون مادوکه" نیز به همین سرنوشت ختم شود.

همکاری با روسیه نیز در این زمینه با موفقیت همراه نبوده است. سال گذشته در حاشیه نشست اوپک در وین، نمایندگان روسیه تلاش کردند تا حمایت هیئت عربستان سعودی را برای کاهش تولید جلب کنند. به امید مخفی ماندن این دیدار، ورود "علی النعیمی" وزیر نفت عربستان به هتل از طریق آشپزخانه برنامه ریزی شد، اما هیئت عربستانی این اقدام را توهین قلمداد کردند و جلسه بطور ناگهانی پایان یافت.

منبع: اکونومیست

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir