بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 9 فروردين 1394      12:44

۱۰ فناوری برتر و در حال­ ظهور سال ۲۰۱۵

شورای جهانی فناوری درحال ­ظهور وابسته به انجمن جهانی اقتصاد در گزارشی، با کمک ۱۸ کارشناس به شناسایی مهمترین روندهای تکنولوژی های آینده پرداخته و ده فناوری در حال ظهور سال ۲۰۱۵ را معرفی نموده است

اقتصاد ایرانی: شاید تکنولوژی بزرگترین عامل تغییر در زندگی مدرن است و گاهی فقدان یکی از این تجهیزات می تواند اختلالاتی جبران­ ناپذیر در روند زندگی به وجود آورد. در این میان برخی از این فناوری­ها در حال شکل­ گیری­ اند که در آینده­ ای نه چندان دور به کلی الگوی زندگی انسان را در بخش­هایی خاص دچار تحول کرده و شکلی جدید به آن خواهد بخشید. این اثرات به قدری برجسته و پررنگ است که توجه بسیاری از متفکران و اندیشمندان را به خود معطوف ساخته­ است که نظرات متنوع، متعدد و گاه متناقضی را در این راستا ارائه کرده­اند. شورای جهانی فناوری درحال ­ظهور وابسته به انجمن جهانی اقتصاد در گزارشی، با کمک ۱۸ کارشناس به شناسایی مهمترین روندهای تکنولوژی های آینده پرداخته و ده فناوری در حال ظهور سال ۲۰۱۵ را معرفی نموده است. در زیر به معرفی و تبیین آن می­پردازیم.

۱. خودروهای با پیل سوختی یا هیدروژنی: این گونه از خودروها نسبت به خوردروهای الکتریکی و هیدروکربنی از مزیت بیشتری برخوردار است. این تکنولوژی برخلاف باتری که از یک منبع خارجی شارژ می­شود، می­تواند از منبع گاز طبیعی یا هیدروژن برای تولید برق استفاده کند. اکنون این تکنولوژی به مرحله­ ای رسیده که تنها شرکت­های خودروسازی در حال برنامه­ ریزی برای استفاده از آن و عرضه به مشتریان خود هستند. قیمت اولیه تمام شده احتمالی در حدود ۷۰ هزار دلار تمام می­شود اما قطعاً با تولید بیشتر در آینده، قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد.

۲. ربات­های نسل جدید (هوشمند): شاید تصور اینکه در آینده ربات­ها تمام کارهای روزمره انسانها را انجام دهند، دور از واقعیت نباشد. این گونه ربات­ها اکنون در خط مونتاژ یا کنترل کیفیت کارخانه­ ها مورد استفاده قرار می­گیرند. البته با وجود استفاده زیاد، معمولاً این ربات­ها خیلی بزرگ و همچنین خطرناک به عنوان همکار برای انسانها هستند و باید برای امنیت بیشتر در یک مکان بسته نگهداری شوند. این ربات­ها با سنسورهای ارزان و بهتر قادر به شناخت و واکنش نسبت به محیط پیرامون خود خواهند بود.

۳. پلاستیک ترموست (گرماسخت) بازیافتی: پلاستیک­ها به دو دسته "پلاستیک­های گرمانرم یا ترموپلاستیک" و "پلاستیک­های گرماسخت یا ترموست" تقسیم می­شوند. تفاوت این دو گونه در این است که پلاستیک­های گرماسخت با واکنش و عملیات حرارتی یا شیمیایی سخت شده و به شکل دائمی در می­آیند و نمی­توان آنها را مجدداً نرم کرد ولی پلاستیک­های گرمانرم، حاوی موادی است که در هنگام سردسازی، سخت می شود و با حرارت دادن، می توان آنها را مجدداً نرم و قالب­گیری کرد. دلیل استفاده زیاد از پلاستیک­های گرماسخت این است که استحکام زیادی دارد و می­تواند در ساخت گوشی­ های همراه، تخته­ مدار و حتی در صنعت هوایی فضایی مورد استفاده قرار گیرد.

۴. روش مهندسی ژنتیک دقیق: این روش باعث بحث­های زیادی شده است. گرچه این روش به ما این امکان را می­دهد تا با دستکاری در ژنتیک باعث بهبود آنها شویم، برای مثال با دستکاری ژنتیک گیاهان می­توانیم آنها را مقوی­تر و حتی مقاوم­تر در برابر تغییرات آب­ و­هوایی کنیم. به طور کلی؛ مهندسی ژنتیک روشی است که با دستکاری و تغییر و تعدیل موجب شکل­ گیری یک ویژگی خاص و یا بهبود ویژگی موردنظر می­شود.

۵. افزودنی ساخت (پرینت ۳ بعدی): به طور کلی تولید قطعات صنعتی در جهان به دو روش ساخت کسری (subtractive) و افزودنی (additive) می­باشد. روش اول (کسری)، روش متداول ساخت اجسام می­باشد که در آن اجسام لایه­ برداری شده تا به شکل مورد دلخواه خود برسند، ولی در روش دوم (افزودنی)، با مواد نرم شروع به ساخت اجسام جامد سه بعدی از یک فایل دیجیتالی می­کند. تولیدات ۳ بعدی می­توانند با سفارش و طبق نظر مصرف کنندگان ساخته شوند.

۶. هوش مصنوعی: به زبان ساده هوش مصنوعی یعنی علم انجام عملی توسط کامپیوتر که توسط انسانها انجام می­شود. در سال­های اخیر، با پیشرفت­های خوبی مانند گوشی­های هوشمند یا تکنولوژی شناسایی چهره آشنا شده­ ایم. هوش مصنوعی برخلاف نر م­افزار یا سخت­ افزارهای موجود، ماشین را قادر به شناسایی محیط و واکنش به آن است. هوش مصنوعی درحال­ ظهور پا را از این فراتر می­گذارد، بدین صورت که ماشین توانایی یادگیری با جمع آوری اطلاعات از محیط اطراف خود را دارد.

۷. ساخت یا تولید توزیعی: در روش کنونی ساخت، مواد اولیه پس از جمع آوری، در کارخانه ­ها به صورت کالای مورد درخواست ساخته و سپس توزیع می شود، ولی در روش جدید ساخت توزیعی، تولید محصول در یک مکان مانند کارخانه نیست، بلکه محصول نزدیک به مکان تقاضا ساخته می­شود. در اصل این روش جایگزین روش زنجیره تأمین با تکیه بر اطلاعات دیجیتالی است.  

۸. هواپیمای بدون سرنشین خودکار: امروزه پهپادها بخشی مهم از ادوات نظامی کشورها محسوب می­شوند. البته در بخش­های دیگری همچون کشاورزی، فیلم­ سازی به خاطر نظارت گسترده آن مورد استفاده وسیع قرار قرار گرفته ­است. اما تاکنون همه این هواپیماها با خلبان بوده ­اند، حتی اگر از روی زمین هدایت شوند. تکنولوژی جدید بر این مبناست تا هواپیماهایی طراحی شوند تا خود هدایت ­پذیر باشند. برای تحقق آن، این هواپیماها باید قادر به درک محیط و واکنش مناسب با آن باشد.

۹. تکنولوژی نورومورفیک (تراشه ای شبیه به مغز): حتی بهترین ابرکامپیوترهای امروزی هم نمی­توانند رقیبی در برابر مغز پیچیده انسان باشد. کامپیوترها تک بعدی هستند و فقط قادر به انتقال اطلاعات با سرعت بالا هستند، ولی مغز انسان نسبت به کامپیوترها در حجم کم قادر به تحلیل و تصمیم گیری است. هدف تکنولوژی تراشه نورومورفیک، پردازش اطلاعات با روشی جدید با الگوبرداری از مغز انسان برای ارائه اطلاعات و واکنش به محیط است.   

۱۰. ژنوم دیجیتال: درحالیکه ذخیره زنجیره اصلی از DNA باز انسان نیاز به زمان طولانی و هزینه گزافی دارد، با این تکنولوژی می­توان در زمان و با هزینه ای کم اقدام به ذخیره ژن کرد. به بیان ساده ­تر برای خدمات درمانی می توان کد ژنتیک خود را در یک حافظه ذخیره کرد و حتی می­توان آن را در اینترنت ارائه کرد. این روش ارزان و راحت می­تواند ساختار ژنتیک ما را تشخیص دهد و انقلابی در خدمات درمانی مؤثر برای بشر باشد.

 

علاقمندان می توانند با کلیک بر روی عکس زیر اصل گزارش را دریافت نمایند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir