بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 ارديبهشت 1394      12:11

تغییرات آب و هوا و کلیسای کاتولیک

پاپ از مردم جهان خواسته تا فکری برای تغییرات آب و هوا بکنند اما این درخواست با مخالفت کنگره آمریکا مواجه شده چرا که نمایندگان معتقدند پاپ باید صرفا در امور مذهبی دخالت کند.

اقتصاد ایرانی: پاپ «فرانسیس» از جهان می خواهد تا اقداماتی را برای مقابله با گرمای جهانی صورت دهند و این در حالی است که بسیاری از محافظه کاران در آمریکا معترض هستند. آنها می گویند که پاپ باید به مسائل اخلاقی بپردازد و وارد علم نشود. اما با مطرح شدن بحث های اقلیمی در سال جاری میلادی، اغلب بشریت، پیام پاپ فرانسیس را لازم و گیرا دانستند: ما برای کاهش خطرات سیاره خود هم به علم و هم به اخلاق نیاز داریم.

اولین نکته قابل توجه این است که اکثریت قریب به اتفاق مردم آمریکا با درخواست پاپ فرانسیس در خصوص اقداماتی برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی موافق هستند. متأسفانه، عقاید آنها در کنگره آمریکا بیان نمی شود؛ کنگره ای که از ذغال بیشتر و نفت بیشتر و نه مردم آمریکا دفاع می کند. صنعت سوخت فسیلی تا حد بسیار زیادی صرف لابی کردن و کمپین های اعضای کنگره همچون سناتور «میچ مک کانل» و «جیمز اینهوف» می شود. بحران اقلیمی در جهان با بحران دموکراسی آمریکا تشدید می شود.

در یک نظرسنجی در جامعه آمریکا که در ژانویه ۲۰۱۵ انجام گرفت، اکثریت قریب به اتفاق پاسخ دهندگان (۷۸ درصد) اعلام کردند «اگر هیچ اقدامی برای کاهش گرمای جهانی صورت نگیرد»، پیامدهای آتی آن برای آمریکا « تاحدی یا بسیار جدی» خواهد بود.

تقریباً به همین میزان (۷۴ درصد) اعلام کردند که اگر اقدامی برای کاهش گرمای جهانی صورت نگیرد، نسل های آینده به «یک مقدار متوسط» یا «زیاد» یا «بسیار زیاد» مورد آسیب قرار می گیرند. تعداد قابل توجهی (۶۶ درصد) اعلام کردند که «به احتمال زیاد» از کاندیدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا حمایت می کنند که بگوید تغییرات اقلیمی رخ می دهد و خواستار تغییر به سوی یک انرژی قابل تجدید باشد و این در حالی است که ۱۲ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند «به احتمال بسیار کمی» از چنین کاندید ریاست جمهوری حمایت می کنند.

در ماه مارس ۲۰۱۵، یک نظرسنجی دیگر، نگرش مسیحیان آمریکا را که ۷۱ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند، مورد بررسی قرار داد. شرکت کنندگان در نظرسنجی در سه گروه قرار گرفتند: کاتولیک ها، پروتستان های غیرانجیلی و پروتستان های انجیلی. نگرش این گروهها به طور کلی بازتابی از نگرش دیگر مردم آمریکایی بود.

نتایج نظرسنجی نشان داد که ۶۹ درصد از کاتولیک ها و ۶۲ درصد از پروتستان های سنتی پاسخ دادند که تغییرات اقلیمی در حال رخ دادن است و اکثریت کوچکتری از پروتستانهای انجیلی (۵۱ درصد) با این مسئله موافق بودند. اکثریت در هر سه گروه همچنین توافق داشتند که گرمای جهانی به محیط زیست طبیعی و نسلهای آینده آسیب وارد و اینکه کاهش گرمای جهانی به محیط زیست و نسل های آینده کمک می کند.

پس بنابراین کدام اقلیت ها در آمریکا مخالف اقداماتی برای آب و هوا هستند؟ سه گروه اصلی وجود دارد. اولین گروه، محافظه کاران بازار آزاد هستند که ظاهراً از مداخله دولت بیش از تغییرات اقلیمی می هراسند. برخی تا سرحد انکار علوم تثبیت شده، ایدئولوژی های خود را دنبال می کنند: آنها به خود می گویند از آنجایی که مداخله دولت کار بدی است، بنابراین علوم نمی تواند صحت داشته باشد.

گروه دوم متشکل از بنیادگرایان مذهبی است. آنها تغییرات اقلیمی را انکار می کنند زیرا علوم زمینی را به طور کامل رد می کنند و برخلاف شواهد بسیار زیاد فیزیک، شیمی و زمین شناسی معتقدند که جهان به تازگی ایجاد شده است.

اما سومین گروه تا بحال از نظر سیاسی قدرتمندترین به حساب می آیند.منافع نفت و ذغال، که صدها میلیون دلار را به کمپین ۲۰۱۴ تخصیص داده است. «دیوید و چارلز کخ»، بزرگترین حامیان مالی کمپین های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، مردان نفتی آمریکا هستند که قصد دارند به بهای هزینه هایی که انسان های دیگر متحمل می شوند، ثروت عظیم خود را چندین برابر کنند. شاید آنها انکار کنندگان واقعی تغییرات اقلیمی باشند. بنابراین همانطور که «آپتون سینکلر» در جمله معروفی گفته است: « شما نمی توانید فردی را وادار به فهمیدن کنید، وقتی که منافع وی در نفهمیدن است.»

شاید منتقدان راستگرای پاپ فرانسیس جزء هر سه گروه بالا باشند اما به هرحال این افراد تا حدودی توسط گروه سوم تأمین مالی می شوند.

وقتی که جامعه اسقفی آکادمی های علوم و علوم اجتماعی و برخی از دانشمندان ارشد زمین و دانشمندان اجتماعی در ماه آوریل در واتیکان با یکدیگر دیدار کردند، موسسه آزادی خواه «هارتلند» که سال ها  موردحمایت برادران کخ بوده است، اعتراض بی ثمری را مقابل میدان «سنت پیتر» برپا کردند. دانشمندان نشست واتیکان توجه بسیار زیادی را به کار گرفتند تا تأکید کنند که علوم اقلیمی و سیاست، بازتابی از اصول اصلی فیزیک، شیمی، زمین شناسی، ستاره شناسی، مهندسی، اقتصاد و جامعه شناسی است که بخش های کلیدی آن برای بیش از ۱۰۰ سال است که به خوبی مورد فهم و درک قرارگرفته است.

بااین وجود، منتقدان راست گرای پاپ به همان اندازه ای که در علم خود دچار اشتباه هستند در اعتقاداتشان نیز دچار خطا شده اند. این ادعا که پاپ باید به اخلاقیات بپردازد، آشکارکننده سوء تعبیرات مذهب کاتولیک است. کلیسا از پیوند دین و عقل حمایت می کند.

حداقل از زمان انتشار «مدخل الهیات» توماس آکویناس (۱۲۶۵-۷۴)، قانون طبیعی و قانونی طلایی به عنوان ارکان اساسی آموزه های کلیساها به حساب می آمد. اکثر مردم می دانند که کلیسا مخالف تئوری خورشیدمحوری کوپرنیکی گالیله بود. در سال ۱۹۹۲، پاپ «ژان پل دوم» از گالیله عذرخواهی کرد اما بسیاری از حمایت کلیسا از علوم مدرن خبر نداشتند که این حمایت ها شامل مشارکت های مهم روحانیان  برجسته کاتولیک جهان در زیست شناسی، شیمی و فیزیک می شد. درواقع، ریشه های تأسیس دانشگاه علوم پاپی به بیش از ۴۰۰ سال پیش و به همان آکادمی ملی لینچه بازمی گردد که گالیله را در سال ۱۶۱۱ به عضویت خود درآورد.

به طورقطع هدف فرانسیس، پیوند دادن علوم مدرن، هم طبیعی هم اجتماعی، به ایمان و اخلاق است. دانش علمی ما باید برای تقویت رفاه انسان ها، محافظت از قشر آسیب پذیر و فقرا، حفظ اکوسیستم شکننده زمین و حفظ ایمان نسل های آینده مورداستفاده قرار گیرد. علم می تواند خطراتی که توسط بشریت به محیط زیست وارد می شود را آشکار کند، علوم مهندسی می تواند ابزاری را برای محافظت از سیاره زمین ایجاد کند و ایمان و استدلال های اخلاقی همان طور که ارسطو و آکویناس گفته اند، می تواند حکمت عملی را برای انتخاب رضایتمدانه رفاه عمومی ارائه دهد.

نشست واتیکان در ماه آوریل شامل نه تنها دانشمندان برجسته آب وهوا و برندگان جایزه نوبل بود، بلکه نمایندگان ارشد ادیان پروتستان، هندو، یهودی، بودائی و مسلمان را نیز دربرمی گرفت. رهبران دینی تمامی مذاهب اصلی جهان همچون فرانسیس ما را ترغیب می کنند که به منظور اجرای مسئولیت های اخلاقی خود در قبال بشریت و آینده زمین، می بایست خرد ایمان و علوم اقلیمی را با یکدیگر اتخاذ کنیم. ما باید به درخواست آن ها توجه نشان دهیم.

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir