بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 تير 1394      15:17

آسیای مرکزی در ارتباط دوباره با اوراسیا

مترجم :
محسن راعی

اقتصاد ایرانی: اندیشکده مطالعات راهبردی و بین الملل (CSIS) در گزارشی با عنوان «آسیای مرکزی در ارتباط دوباره با اوراسیا»، مزایای ارتباط مجدد منطقه آسیای مرکزی با اوراسیا را برشمرده است. در ادامه مقدمه این گزارش را می خوانید:

در ژانویه ۲۰۱۴، مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل روسیه و اوراسیا برنامه "رویکرد اوراسیا" را آغاز نمود. قلمرو پهناور اوراسیا از چین تا اروپا و از اقیانوس منجمد شمالی تا اقیانوس هند در جنوب قراردارد و کشورهای پویا و قدرتمندی را شامل می شود. این خطه همینطور چالش های خاص خود را داراست. تحلیل گران و کارشناسان مدتهاست که مناطق مختلف اوراسیا را مورد مطالعه قرار داده اند: اروپا، اتحادیه جماهیر شوروی سابق، آسیای شرقی، جنوب آسیا و جنوب شرقی آن. اما این کارشناسان کم تر به تعاملات بین این کشورها پرداخته اند. هدف برنامه "رویکرد اوراسیا" تمرکز بر تعاملات و همین طور تحلیل ها و درک این مناطق است.

ازهنگام فروپاشی "جاده ابریشم" در پانصد سال پیش تا کنون، این نیاز به تمرکز بر خطه اوراسیا تا به حال نبوده است. در دو دهه گذشته، اوراسیا کم کم شروع به احیاء ارتباطات جدید تجاری و زیرساخت های جهانی کرده است. این روند همزمان با مشارکت روسیه، چین و هند در اقتصاد جهانی بوده است. اگر چه این تحولات در راه است اما مرکز پویایی اقتصاد در اوراسیا و همین طور جهان به سمت شرق تغییر کرده است. تاثیرات این تحولات بسیار بزرگ است اما هنوز درک نشده اند. دلیل آن اینست که تحلیل های ما بیشتر بر یک کشور یا یک منطقه در اوراسیا متمرکز شده است.

اولین نتایج برنامه "رویکرد اوراسیا" شامل شش مطالعه می شود که در مجموعه "آسیای مرکزی در ارتباط دوباره با اوراسیا" گرد آمده است. دلیل آنکه از آسیای مرکزی شروع کردیم این بود که با کاهش نیروهای نظامی آمریکا و متحدانش از افغانستان، پیش بینی می شود توجه جهان از این منطقه کم گردد. برای سیاست گذاران آمریکا، روی گردانی از آسیای مرکزی یک اشتباه تخمینی بزرگ خواهد بود. پنج کشور از آسیای مرکزی (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) دقیقا در مرکز خطه اوراسیا واقع شده اند. این کشورها همچنین همسایه های کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، ایران، روسیه و چین هستند. کشورهای ذکر شده (افغانستان، پاکستان و ...) بزرگ ترین چالش سیاست های خارجه دولت آمریکا نیز هستند. به همین علت، ایالات متحده علاقه شدیدی در ایجاد ارتباط اقتصادی و امنیتی با کشورهای آسیای مرکزی دارد. انجام این مهم پاسخی به نیازهای خود منطقه و تامین منافع ایالات متحده است و در شرایطی انجام می گیرد که جنگی در افغانستان وجود ندارد.

بنابراین ما در فصل های بهار، تابستان و پاییز ۲۰۱۴ سفری فشرده به آسیای مرکزی داشتیم و با برخی مقامات، کارشناسان، عاملین و نمایندگان بخش خصوصی و سازمان های بین الملل مصاحبه داشتیم تا متوجه شویم زبدگان آسیای مرکزی چگونه تحولات امنیتی و اقتصادی پیرامون خود را درک می کنند. ما برآنیم که متوجه شویم آنها چگونه منافع ملی خود را در دوران بعد از جنگ افغانستان تعریف می کنند و عملکرد آمریکا را چگونه ارزیابی خواهند کرد.

این گزارش ها شامل چکیده ای از مصاحبه ها و تحلیل داده های انتشار یافته است تا نشان دهیم آسیای مرکزی جهان را چگونه می بیند. ما باید تاکید کنیم که تمرکز این گزارشات بر سیاست های خارجی و امنیتی پنج کشور آسیای مرکزی ست و به مسایل داخلی، حقوق بشری و غیره مربوط نمی شود. نمی خواهیم بگوییم این مسائل مهم نیستند اما توجه ما بیشتر به ارتباطات بین کشورهای اوراسیا و جهان است. البته بدیهی ست که مسائل داخلی بر روابط بین الملل آن کشور تاثیر گذار است. به عنوان مثال، یکی از آفات سرمایه گذاری خارجی، فساد و قوانین نادرست و کاغذبازی اداری ست. گزارشات ما، این پدیده ها را تا حدی که مربوط به مسائل بین الملل باشد مورد تحلیل قرار می دهد.

آسیای مرکزی در بطن خطه اوراسیا واقع شده است و سهم مهمی در ارتباطات بین قاره ای دارد. این روند هنگامی به اوج خود می رسد که به منافع آسیای مرکزی توجه خاص شود. هدف این سلسله گزارشات تحلیل چشم انداز این کشورها و جلب توجه قانون گذاران ایالات متحده به این منطقه است.

 

علاقمندان می توانند با کلیک بر روی عکس زیر اصل گزارش را دریافت نمایند. 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir