بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 آذر 1394      15:22

رابطه تجارت با رقابت‌پذیری

اقتصاد ایرانی: مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی به رابطه تجارت با رقابت پذیری پرداخته است.

در این گزارش که به طور مشترک از سوی دو شورای اولویت های جهانی تجاری و رقابت پذیری مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است به طور خاص رابطه تجارت با رقابت پذیری مورد بررسی قرار گرفته است.

در این گزارش آمده است که رقابت پذیری می تواند به عنوان مجموعه ای از عوامل – شامل سیاست ها، نهادها، راهبردها و فرآیندها – تعریف شود که تعیین کننده سطح بهره وری پایدار یک اقتصاد در سطح جهانی، قاره ای، ملی؛ منطقه ای و یا حتی شهری است. رقابت پذیری بر بهره وری – کارایی اقتصاد در استفاده از درون دادهای در دسترس برای تولید برون داد – تمرکز دارد. گشودگی اقتصاد به سوی جهان – از طریق تجارت، سرمایه گذاری و حرکت افراد – امری حیاتی برای رقابت پذیری است. اما گشودگی، محدودیت های خود را نیز دارد. برای دستیابی به تمام منافع موجود در این حوزه، گشودگی باید با اصلاحاتی برای بهبود بهره وری داخلی همراه شود. این امر در واقع دلیلی برای پیگیری اصلاحات به منظور پیشبرد همزمان تجارت و رقابت پذیری است.

اما گشودگی در مقابل تجارت و سرمایه گذاری تا چه حدی می تواند در بازیابی اقتصادی پایدار جهانی مشارکت داشته باشد؟ کشورها چگونه می توانند رقابت پذیری خود را افزایش دهند تا بتوانند بهتر از مزایای اقتصاد جهانی بهره مند شوند؟

این پرسش ها در فصل های مختلف این گزارش به شرح ذیل مورد بررسی قرار گرفته اند:

یکم: ارتباط تجارت و رقابت پذیری

دوم: تقویت رقابت پذیری برای تجارت: چه چیزی، چگونه و نقش ارتباط

سوم: رقابت پذیری و اولویت های تجاری

چهارم: تقویت تجارت و رقابت پذیری، چرا هم اکنون؟

معرفی موسسه

 مجمع جهانی اقتصاد، بنیادی غیرانتفاعی است که در سال 1971 توسط کلاس شواب در سوئیس بنیان نهاده شد. مأموریت اعلامی این نهاد «بهبود وضعیت جهان از طریق تعامل رهبران تجاری، سیاسی، دانشگاهی و دیگر رهبران جامعه برای شکل دهی به اولویت های جهانی، منطقه ای و صنعتی است».

این مجمع بیش از هر چیزی از طریق نشست سالانه آن در شهر داووس سوئیس شناخته می شود. این نشست سالانه حدود 2500 تن از تجار بزرگ، رهبران سیاسی بین المللی، شخصیت های فرهیخته و روزنامه نگاران را گردهم می آورد تا مهمترین موضوعاتی را که جهان با آن ها روبه رو است را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

برای دریافت متن کامل گزارش بر روی عکس زیر کلیک کنید:


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir