بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 ارديبهشت 1395      11:5

توسعه زیرساخت‌های جهانی

اقتصاد ایرانی: مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل (CSIS) در گزارشی می نویسد: در ماه می سال 2015، چین اعلام کرد که بانک سرمایه گذاری در زیرساخت های آسیایی را تأسیس خواهد کرد، اما در یک واکنش سریع از جانب ایالات متحده، ژاپن و دیگر کشورها، این ملل تأسیس این بانک از سوی چین را به مثابه چالشی برای نظامی کنونی نهادهای تأمین مالی بین المللی در نظر گرفتند.

برخی از دلایل تصمیم چین برای تأسیس چنین بانکی ناشی از ناتوانی نظام بین المللی برای اجرای اصلاحات عمده در نهادهای چندملیتی تأمین مالی موجود بوده است. مهمتر از آن، بانک سرمایه گذاری در زیرساخت های آسیایی نشان دهنده یک پاسخ نوین به نیازمندی برای سرمایه گذاری بیشتر برای جبران کمبود زیرساخت های جهانی است.

از دید چین، تأسیس بانک سرمایه گذاری در زیرساخت های آسیایی بخشی از زمینه گسترده تر سیاست خارجی و اهداف اقتصادی این کشور است. اما پیش از تأسیس این بانک، چین پیشنهاد تأمین مالی طرح های زیرساختی را به برخی کشورهای آفریقایی، جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین اراده کرده بود. این حمایت به صورت موردی بوده و تأمین مالی صورت گرفته از سوی چین دستکم به منظور دسترسی به مواد خام (همچون نفت، گاز یا مواد معدنی همچون مس) بوده است. شکل این حمایت از آنچه توسط کمک کنندگان سنتی ارائه می شد متفاوت بود. چین به طور کلی به چنین کشورهایی ترکیبی از انواع مختلف کمک ها و اعتبارات را ارائه کرده است. علاوه بر آن این تصور وجود دارد که چین به پیمان ها و نگرانی های زیست محیطی، اجتماعی و حکمرانی به عنوانی مانعی برای قرض دادن می نگرد.  

در دهه های اخیر، کمک کنندگان سنتی برای ارائه کمک به منظور توسعه زیرساخت ها بیش از همه به توانایی کشورهای دریافت کننده برای بازپرداخت قروض و حفظ زیرساخت ها و ابعاد زیست محیطی، اجتماعی و نوع حکمرانی آن ها توجه داشته اند. این رویکرد برای حمایت از توسعه زیرساخت ها علیرغم تقاضای بالای جهانی، فرصتی را برای بازیگران جدید همچون بانک سرمایه گذاری در زیرساخت های آسیایی فراهم کرد تا وارد این میدان شوند. این در حالی است که ایالات متحده در تأمین حمایت مستقیم از زیرساخت ها  در کشورهای دیگر به طور عمده غایب بوده است.

بخش های عمده این گزارش عبارتند از:

  • فرصت: فقدان زیرساخت های مناسب
  • حمایت دولت ایالات متحده از توسعه زیرساخت ها
  • تأمین مالی طرح های زیرساختی
  • حمایت از طرح های زیرساختی

 

برای دریافت متن کامل گزارش اینجا را کلیک کنید.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir