بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 خرداد 1395      13:0

تاثیر وام های چین به آفریقا در این منطقه

آمارهای جدید نشان می دهد که وام های چین به آفریقا کمتر از حدی است که تصور می شود.

اقتصاد ایرانی: وام های چین به آفریقا به طور نادرستی تفسیر شده است. برخی می گویند آنها دیکتاتورها را سرپا نگه داشته اند، برخی دیگر می گویند آنها توسعه را رونق داده اند. آمارهای نقل شده غالبا زیاد است. ژی جین پینگ رئیس جمهور چین در دیدار دسامبر از آفریقای جنوبی قول داد تا ۶۰ میلیارد دلار منابع مالی در اختیار آفریقا قرار دهد که بخش عمده آن از طریق وام و اعتبار صادراتی خواهد بود.

ولی محققان در مرکز تحقیقاتی چین آفریقا در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا معتقدند که واقعیت چیز دیگری است. از سال ۲۰۰۷ چینی ها سعی کرده اند تا وام های خود را از طریق بانکهای دولتی به آفریقا اختصاص دهند. یافته ها نشان می دهد که چین کمتر از آن چیزی که در گزارش ها اعلام شده، به آفریقا وام داده است. محققان سرسختانه ۱۲۲۳ گزارش مربوط به وام های چین را پیگیری کرده اند  و به این نکته پی بردند که تنها ۵۶ درصد وام ها واقعا وجود داشته است. در گزارش ۲۰۱۱ موسسه رتبه بندی فیچ، به این مساله اشاره شده است که طی ده سال گذشته بانک صادرات واردات چین بیشتر از بانک جهانی به آفریقا وام داده است. در واقع بانک جهانی در ده سال گذشته غیر از دو سال همواره بزرگترین وام دهنده بوده است.

موارد تعجب برانگیز دیگری نیز وجود دارد. ناظران چین برخی اوقات از مدل آنگولا صحبت می کنند: وام های کم بهره، استفاده از محصولات به عنوان وثیقه وامها. آنگولای غنی از نفت بیشتر از سایر کشورهای آفریقایی از چین وام دریافت کرده است. این کشور ۲۵ درصد ۸۶.۹ میلیارد دلاری که چین به دولتهای آفریقایی طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ میلادی وام داده ، به خود اختصاص داده است. ولی در سراسر قاره آفریقا تنها یک سوم وام های چین مرتبط با منابع طبیعی است. این مطلب را دبورا براتیگام که هدایت این پروژه تحقیقاتی را بر عهده دارد، می گوید. دومین وام گیرنده بزرگ از چین در آفریقا، اتیوپی است که به لطف رویکرد شبیه چین در توسعه ظاهرا یک سرمایه گذاری خوب به نظر می رسد.

منبع: اکونومیست


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir