بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 18 مهر 1395      11:46
رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با اقتصاد ایرانی؛

بازار طلا به رکود ۲ ماهه رفت

بازار طلا در روزهای ابتدایی سال جاری، روند رو به رشدی را طی می کرد تاجایی که تحلیل گران برای این فلز زرد عملکرد درخشانی را بیان کردند، نوسانات بازار طلا در ۲ ماه گذشته به پایین ترین سطح در بیش از یک سال گذشته رسیده است.

اقتصاد ایرانی: بازار طلا در روزهای ابتدایی سال جاری، روند رو به رشدی را طی می کرد تاجایی که تحلیل گران برای این فلز زرد عملکرد درخشانی را بیان کردند، نوسانات بازار طلا در ۲ ماه گذشته به پایین ترین سطح در بیش از یک سال گذشته رسیده و میزان طلایی که از طریق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) خریداری شده، در سه ماهه جاری ۴.۱ درصد رشد داشته که در مقایسه با رشد ۲۱ درصدی در سه ماهه اول و رشد ۱۱ درصدی در سه ماهه دوم، کاهش چشمگیری را نشان می دهد. از طرفی دیگر همچنان گرانی قیمت طلا و سکه عاملی برای عدم تمایل مردم برای خرید آن است. تا بدان جا که مردم به جای خرید طلا، بیشتر برای تماشا به بازار می آیند و این را می توان به راحتی از چهره فروشندگان متوجه شد. به منظور بررسی بیشتر بازار طلا گفت و گویی ترتیب داده ایم با محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر که در ادامه آن را می خوانید؛

اقتصاد ایرانی: بازار طلا و جواهر در چه وضعیتی قرار دارد؟ ونوسانات بازار طلا متاثر از چه عواملی است؟

باتوجه به تغییرات در اقتصاد جهانی و رویدادهای اقتصادی در حوزه های مختلف کشور، قیمت طلا دچار نوساناتی شده است، از طرفی معمولا در روزهای پایانی تابستان و اوایل ماه مهر معاملات نفتی بیشتر می شود و شاخص های اقتصادی که به صورت هفتگی اعلام می شود، گاهی مثبت است و همه ی این موارد بر قیمت طلا نیز تاثیر می گذارد. همچنین لازم بذکر است؛ در دو هفته گذشته بحث افزایش نرخ بهره آمریکا بر قیمت جهانی تاثیر گذاشت؛ به طوری که سخنرانی «جانت یلن» رییس بانک مرکزی آمریکا، در این مورد باعث نوسان قیمت در بازارهای جهانی طلا شد. نرخ بهره بانکی آمریکا مهمترین عامل موثر بر بازار جهانی طلا است، گمانه زنی ها در مورد نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا باعث شد بازارهای بین المللی از نوسان ارزش دلار تاثیر بگیرند

پس از افت و خیزهای بازار طلا سرمایه گذاران جهانی منتظر اعلام آمار اقتصادی آمریکا در روزهای آتی هستند.
همچنین باتوجه به آغاز ماه محرم بطور طبیعی بازار طلا از کاهش تقاضا برخوردار خواهد بود، اما رشد قیمت ارز در بازار داخل از کاهش شدید بهای طلا جلوگیری کرده. اکنون یک سردرگمی و احتیاط برای سرمایه گذاران در بازارهای جهانی دیده می شود و دورنمای واضحی از آینده این فلز زرد به چشم نمی خورد اما به نظر می رسد قیمت طلا در روزهای آتی در سطح کنونی باقی بماند.
با توجه به اینکه تقاضای چندانی در بازار وجود نداشت، ثبات در این بخش قابل پیش بینی بود. علاوه بر این به نظر می رسد با توجه به گران بودن قیمت سکه مردم ترجیح می دهند کالاهای دیگری را جایگزین کنند. این فعال صنفی همچنین با اشاره به اینکه پیش بینی می شد میزان تقاضای خرید سکه از عید سعید قربان تا عید غدیر خم افزایش یابد، عنوان کرد: با توجه به بالا بودن قیمت سکه، میزان تقاضا در بازار کم بود و مردم ترجیح می دهند هدایای دیگری را تهیه و جایگزین خرید سکه کنند.

طی دو هفته اخیر بازار وضعیت معمولی را سپری کرده است زیرا تقاضایی در بازار وجود ندارد، هر ساله با نزدیک شدن به ماه های محرم و صفر رکود فصلی شدیدی در بازارهای سکه و طلا حاکم می شود.از طرفی شاید باورتان نشود ولی تعداد زیادی از کارگرانی که در این شغل فعال هستند، فاقد منزل مسکونی اند و بعد از سال ها فعالیت، خانه مستقل ندارند ولی چون اسم طلاساز رویشان است، چیز دیگری درباره آنها فکر می کنند. در این شرایط نامطلوب بازار که با رکود شدید اقتصادی همراه است، خیلی از فعالان این صنف بیکار شده اند و با موتورسیکلت مسافرکشی می کنند البته ناگفته نماند که برخی دیگر به دلیل سابقه طولانی در دو یا سه نسل، سرمایه در گردش فراوان و مسائل دیگر، از وضعیت مالی خیلی خوبی برخوردارند ولی بیشتر شاغلان این صنف آنطور که مردم تصور می کنند، نیستند.

یک طلافروش معمولی شاید ۳ کیلو طلا بیشتر نداشته باشد. ۳ کیلو طلا چیزی معادل ۳۰۰ میلیون تومان است به اندازه یک مغازه کفاشی یا هر چیز دیگر، درحالی که مشاغل دیگر سرمایه های شان پنهان است و در معرض دید عموم قرار ندارد. یک طلافروش همه سرمایه خود را که در مدت زمان طولانی جمع کرده داخل یک محفظه شیشه ای با چهار، پنج لامپ پرنور جلوی چشم همگان می گذارد. به همین علت بسیار آسیب پذیر است، ضمن اینکه این سرمایه ثابت است و در گردش نیست. همچنین قیمت طلا در بازارهای جهانی از ثبات برخوردار بوده است که بر این اساس قیمت داخلی طلا هم به تبعیت از نرخ های جهانی ثبات را تجربه کرده است. طبق بررسی ها طی دو هفته اخیر نرخ ها کاملا نرمال و مطابق با قیمت های جهانی طلاست.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : طلا - رکود
نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir