بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اسفند 1395      6:11

دوران پس از وین؛ چشم انداز تولید و صادرات نفت ایران

اقتصاد ایرانی: اندیشکده شورای آتلانتیک در مطلبی می نویسد: پس از اجرایی شدن توافق جامع بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران در سال ۲۰۱۶، این کشور آماده دستخوش تغییر و تحولات چشمگیری شد. 

انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹، تحریم ها و هشت سال جنگ با عراق بر ظرفیت تولید و صادرات نفت ایران تاثیر گذاشته است.

با وجود آنکه ایران چهارمین حجم ذخایر نفت ثابت شده در جهان را دارد، تولید و صادرات نفت ایران بر روی ۴ میلیون بشکه نفت باقی مانده بود و در سال ۲۰۱۱ و همزمان با ورود اتحادیه اروپا و آمریکا به تحریم های سخت علیه ایران، تولید نفت ایران به ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۲ با رسیدن به ۱.۵ میلیون بشکه در روز ۴۰ درصد کاهش یافت و در سال ۲۰۱۴ این میزان به یک میلیون بشکه نفت در روز رسید چون بازارهای خارجی و سرمایه گذاری های خارجی در صنعت نفت ایران بسته شد.

در حالی که مصرف داخلی ایران قادر است که تنها ۱.۵ تا ۱.۷ میلیون بشکه در روز را استفاده کند، تولید نفت ایران در دومین ماه سال ۲۰۱۴ با ۳۰ درصد کاهش به ۲.۷ میلیون بشکه در روز رسید. در سال ۲۰۱۵ و با افزایشی اندک، مجموع تولید نفت ایران به ۲.۹ میلیون بشکه در روز رسید و تولید گاز مایع و ماده کاندنسیت این کشور نیز بین ۶۹۲ هزار تا ۷۱۰ هزار بشکه در روز شد و تولید کاندنسیت ایران در سال ۲۰۱۶ به ۵۲۰ بشکه در روز رسید.

امروز و پس از امضا شدن برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته ای ایران، این کشور به بازارهای جهانی انرژی بازگشته است و صنعت نفت و گاز این کشور به ظرفیت بالقوه کامل خود رسیده است.

در این گزارش سناریوهای بازگشت کامل ایران به بازارهای نفت و گاز جهانی بررسی می شود. 

منابع انرژی ایران شامل منابع هیدروکربنی وسیعی است. ایران ۱۰ درصد از مجموع ذخایر نفت خام جهان را دارد. ایران با ۵۴۶ میلیارد بشکه نفت در جا و ۱۵۸ تا ۱۵۹ میلیارد بشکه نفت قابل بازیابی در رتبه چهارم جهانی پس از عربستان سعودی، ونزوئلا و کانادا قرار دارد.

به طور مشابه، ایران با دارا بودن ۱۲۱۰ تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی پس از روسیه در جایگاه دوم قرار دارد.

با وجود تحریم ها ایران توانسته جایگاه خود به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح جهان را حفظ کند و همواره میان ۱۰ تولید کننده نفت و گاز جهان قرار داشته باشد.

برای دریافت متن کامل گزارش اینجا را کلیک کنید.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir