بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 فروردين 1396      11:49

کاهش تولید نفت فشار زیادی را بر رشد اقتصادی خاورمیانه وارد می‌کند

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش چشم انداز اقتصادی جهان اعلام کرد که رشد اقتصادی عربستان سعودی و اکثر کشورهای عربی صادرکننده نفت، طی سال جاری با کاهش روبرو خواهد شد.

اقتصاد ایرانی: صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش چشم انداز اقتصادی جهان اعلام کرد که رشد اقتصادی عربستان سعودی و اکثر کشورهای عربی صادرکننده نفت، طی سال جاری با کاهش روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صندوق بین المللی پول در گزارش چشم انداز اقتصادی جهان تاکید کرد: به دنبال کاهش تولید نفت که با هدف افزایش قیمت جهانی انرژی صورت گرفته است، رشد اقتصادی عربستان و سایر کشورهای عربی نفت خیز در ستل ۲۰۱۷ با کاهش روبرو می شود.

صندوق بین المللی پول پیش بینی خود درباره رشد اقتصادی خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۱۷ میلادی را به ۲.۶ درصد کاهش داده است. این رقم در گزارش ژانویه بیش از ۳.۱ درصد اعلام شده بود.

این گزارش افزود: تصمیم نوامبر سازمان اوپک برای کاهش سطح تولید نفت، تاثیر زیادی بر افت رشد اقتصادی کشورهای منطقه خواهد داشت. این مساله افزایش رشد بخش غیر نفتی را پوشش خواهد داد و کاهش درآمدهای نفتی تاثیر منفی زیادی بر سیاست های تعدیل مالی خواهد داشت.

اعضای اوپک که اکثر آنها از این منطقه هستند، سال گذشته تصمیم گرفتند تا تولید خود را از ابتدای ژانویه ۲۰۱۷ به مدت شش ماه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا قیمت جهانی انرژی افزایش یابد، چرا که قیمت نفت از اواسط ۲۰۱۴ میلادی با افت ۵۰ درصدی روبرو شده بود.

صندوق بین المللی پول افزود: رشد اقتصادی عربستان بزرگترین اقتصاد منطقه امسال به کمتر از ۰.۴ درصد خواهد رسید آن هم به علت کاهش تولید نفت و ادامه سیاست های تعدیل مالی با هدف کاهش کسری بودجه. رشد اقتصادی عربستان طی سال ۲۰۱۸ میلادی به بیش از ۱.۳ درصد خواهد رسید.

این گزارش نشان می دهد که رشد اقتصادی اکثر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز با کاهش روبرو خواهد شد. این سازمان شامل کشورهای بحرین، عمان، کویت، قطر و امارات متحده عربی است. رشد اقتصادی قطر احتمالا امسال به ۳.۴ درصد خواهد رسید، این رقم در سال ۲۰۱۶ به کمتر از ۲.۷ درصد رسیده بود. رشد اقتصادی کویت نیز امسال با افت ۰.۲ درصدی روبرو خواهد شد.

در الجزایر نیز رشد اقتصادی طی سال جاری به ۱.۴ درصد می رسد، در حالی که این رقم سال گذشته به ۴.۲ درصد رسیده بود.

رشد اقتصادی ایران نیز از ۶.۵ درصد در سال ۲۰۱۶ به کمتر از ۳.۳ درصد در سال ۲۰۱۷ کاهش خواهد یافت.

صندوق بین المللی پول افزود: رشد اقتصادی عراق نیز در سال ۲۰۱۷ به ۳.۱ درصد خواهد رسید، این در حالی است که این رقم سال گذشته به ۱۰.۱ درصد رسیده بود، به لطف افزایش چشمگیر صادرات نفت.

این گزارش افزود: رشد اقتصادی مراکش نیز از ۱.۵ درصد سال گذشته به ۴.۴ درصد در سال جاری افزایش خواهد یافت. رشد اقتصادی تونس نیز از یک درصد سال گذشته به بیش از ۲.۵ درصد می رسد. رشد اقتصادی مصر نیز امسال به کمتر از ۳.۵ درصد خواهد رسید، این رقم سال گذشته به ۴.۳ درصد رسیده بود.

رشد اقتصادی پاکستان نیز امسال به ۵ درصد و سال آینده نیز به ۵.۲ درصد خواهد رسید. 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir