بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396      9:42

تحول بخش نیرو در کشورهای در حال توسعه

اقتصاد ایرانی: تحول جهانی بخش انرژی برق یکی از کلیدی ترین فاکتورهایی است که موفقیت توافقنامه سال ۲۰۱۶ پاریس درباره تغییرات آب و هوایی در کاهش آلاینده گازهای گلخانه ای را مشخص خواهد کرد. 

از زمانی که آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که ۹۰ درصد از رشد جهانی در تولید الکتریسیته در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۴۰ در کشورهای در حال توسعه و کشورهای غیر عضو در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی روی خواهد داد، افزایش سرمایه گذاری در انرژی های پاک و تغییر در ترکیب الکتریسیته در این کشورها از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. نقش چین در این زمینه محوری بوده و برآورد شده که یک سوم از رشد آتی تولید الکتریسیته در کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی مربوط به این کشور باشد.

در این گزارش به صورت ویژه ای به چین پرداخته شده که بزرگترین سیستم انرژی برق جهان را دارا بوده و بزرگترین تولید کننده آلاینده گازهای گلخانه ای بوده و دومین اقتصاد بزرگ در جهان نیز به شمار می آید.

چین همچنین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده ذغال سنگ در جهان بوده و این کشور با چالش های بزرگی در زمینه مشکلات فزاینده زیست محیطی و متنوع سازی تولید انرژی برق و تنوع سازی مصرف سوخت مواجه است.

دولت چین به صورت تشویق کننده ای تعهد جدی برای کاهش استفاده از ذغال سنگ و دیگر تولید کننده های دی اکسید کربن در چرخه اقتصاد خود داده و نقش مثبت چین در روند توافقنامه پاریس برای دیگر کشورهای در حال توسعه انگیزه ایجاد کرد که در این توافق مشارکت کنند.

دولت چین تحت ریاست جمهوری "شی جی پینگ" سیاستی برای ایجاد اصلاحات در بخش تولید برق فراهم کرده و سهم منابع غیر ذغال سنگ در تولید برق را افزایش دهد. البته رشد اقتصادی کند در سال های اخیر باعث ایجاد موانع و فرصت هایی برای پیشبرد این طرح شده است. درخواست برای برق به خصوص در صنایع بزرگ کاهش یافته که همین موضوع نیز درخواست برای ذغال سنگ را کاهش داده است. همچنین ظرفیت های جدید در بخش های باد، خورشید، آب و هسته ای باعث کاهش درخواست ها برای ذغال سنگ شده است.

برای دریافت متن کامل گزارش اینجا را کلیک کنید.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir