بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 تير 1396      9:48

تفکر فاجعه آمیز ترامپ درباره تجارت

براساس گزارش بلومبرگ طی هفته جاری رئیس جمهور آمریکا بار دیگر نسبت به دامپینگ و بازار شکنی فولاد در بازار آمریکا اعتراض کرده و درباره لزوم وضع تعرفه و سهمیه برای واردات فولاد صحبت کرده است.

اقتصاد ایرانی: ظاهرا دولت دونالد ترامپ قصد دارد گزارش خود درباره تبعات امنیتی ملی واردات فولاد را منتشر کند. طی هفته جاری رئیس جمهور آمریکا بار دیگر نسبت به دامپینگ و بازار شکنی فولاد در بازار آمریکا اعتراض کرده و درباره لزوم وضع تعرفه و سهمیه برای واردات فولاد صحبت کرده است. ترامپ گفته است که شاید هر دو اقدام را انجام دهد. در هر صورت این یک ایده وحشتناک خواهد بود. وضع تعرفه ها تولیدکنندگان آمریکایی را نیز مجازات و جریمه خواهد کرد، و مشاغل و رشد را به خطر می اندازد، این مساله موجب افزایش قیمت مصرف کننده می شود و با تشویق کشورهای دیگر به تلافی این اقدامات، موانع زیادی را برای صادرکنندگان آمریکایی به وجود خواهد آورد و به شدت به سیستم جهانی حل و فصل منازعات تجاری آسیب وارد خواهد کرد. سهمیه های واردات می تواند تمام موارد فوق را شامل شود بدون آنکه موجب افزایش درآمد شود و تنها موجب پیچیدگی روندهای اداری خواهد شد.

و برای چه؟

اقدام پر سر و صدای ترامپ نمی تواند موجب بازگشت مشاغل شود. اگر چه اشتغال در صنعت فولاد در یک روند بلندمدت کاهشی قرار داشته، این مساله بیشتر به دلیل پیشرفت های فناوری بوده تا عدم تعادل در تجارت و بازرگانی. آخرین باری که آمریکا تعرفه های فولادی زیادی را اعمال کرد در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۲ میلادی بود، این مساله موجب بدتر شدن افزایش قیمت ها شد و در نهایت منجر به از دست رفتن ۲۰۰ هزار فرصت شغلی شد و ۴ میلیارد دلار دستمزد در این صنعت از بین رفت. این بار نیز نباید انتظار وقوع اتفاقات بهتری را داشت.

به همین ترتیب، این ایده که چنین حمایت گرایی برای امنیت ملی لازم و ضروری است، بی معنا و بی مفهوم است: تنها ۳ درصد تولید داخلی فولاد هم اکنون به بخش امنیت داخلی و صنایع نظامی سرازیر می شود، در حالی که اکثر واردات فولاد از کشورهایی مثل کانادا و کره جنوبی تامین می شود. متوسل شدن به امنیت ملی در چنین مسائلی، تنها شرکای تجاری آمریکا را مجبور می کند تا همین کار را انجام دهند و بر کالاهای زیادی علاوه بر فولاد تعرفه وضع کنند.

شاید ترامپ ادعا کند که این تدابیر تاثیر زیادی بر تغییر رفتار چین داشته است. شاید چین به طور ناعادلانه و غیر منصفانه ای از تولیدکنندگان فولاد خود حمایت می کند ولی با توجه به سهم ناچیزی که صادرات چین به بازار آمریکا دارد، تعرفه ها و سهمیه ها چندان بازدارنده نخواهد بود. راه بهتر برای مقابله با پرداخت یارانه های غیر منصفانه، ادامه دادن تحریم های هدفمند و حفظ فشار بر چین در سازمان تجارت جهانی است همان طور که آمریکا سالهاست با موفقیت چنین سیاستی را دنبال کرده است.

منبع: بلومبرگ


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir