بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 18 مرداد 1394      12:4

کشتیرانی ایران به دوران اوج باز می‌گردد

اقتصاد ایرانی: بخش عظیمی از تجارت کالاها در جهان از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود.کشورمان به دلیل داشتن سواحل طولانی در شمال و جنوب و دسترسی به آبهای آزاد از دیرباز در حمل و نقل دریایی مطرح بوده و دارای ناوگان کشتیرانی قابل توجهی بوده است. شاید به همین دلیل بود که غربی ها کشتیرانی جمهوری اسلامی را قبل از بسیاری از مجموعه های اقتصادی ایران مورد تحریم های ظالمانه خود قرار دادند. اکنون که بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قرار است تحریم های کشتیرانی لغو شود، حمل و نقل دریایی در آستانه تحولی بزرگ قرار گرفته است. مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی در این خصوص می گوید که این سازمان خود را برای دوران پساتحریم آماده کرده است.

به گزارش آفتاب یزد، محمدحسین داجمر در پاسخ به این سوال که کشتیرانی ایران تا چه میزان خود را برای دوران پسا تحریم آماده کرده است گفت: از مدت ها قبل که بحث تفاهم هسته ای مطرح بود کشتیرانی خودش را آماده کرده، کارگروه های مختلفی را تشکیل داده و مذاکراتی با نمایندگی هایی که انتظار است دوباره فعال شوند را آغاز کرده است. اما می دانید که حمل و نقل موضوعی است که بعد از تجارت اتفاق می افتد طبیعتا انتظار اولیه این است که ارگان ها و سازمان ها و بخش خصوصی که باید فعالیت های تجاری خود را گسترش دهند ورود پیدا کرده و قراردادهای خودشان را منعقد کنند و در چنین صورتی ما این فرصت را خواهیم داشت تا با توجه به اطلاعاتی که از میزان سفارشات تجاری به دست می آوریم به تناسب آن برای حرکت کشتی های تجاری مان برنامه ریزی کنیم. وی که در یک نشست خبری مجازی سخن می گفت، همچنین افزود: ما در مذاکرات خود با شرکت های بین المللی به آنها گفته ایم که شرایط ما به قبل از تحریم برنخواهد گشت زیرا ما در دوران تحریم به توانمندی های جدیدی رسیده ایم. به آنها توصیه کرده ایم که به دنبال روش هایی باشند تا برای حضور در بازار ایران بتوانند با شرکت های ایرانی همکاری داشته باشند. مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: امیدواریم در پسا تحریم نیز حمایت های دولت در حوزه بیمه ادامه داشته باشد و به مرور شرکت های بیمه ای کشورمان در گروه های جهانی عضویت یابند و با بیمه های معتبر شرکت های خود را به صورت مشارکتی هماهنگ کنیم برای ادامه خدمات بیمه ای به کشتیرانی کشور و در صدد تعامل با بیمه های جهانی هستیم.وی همچنین گفت: همانطور که در دوران پسا تحریم انتظار می رود در های کشور به روی همه کالاهای خارجی باز نشود همین انتظار در رابطه با بخش خدمات نیز وجود دارد تا مجموعه هایی که خدماتی را ارائه می کنند و در دوران بحران توان کشور را بالا می برند لازم است در پسا تحریم نیز همچنان مورد حمایت و تقویت قرار گیرند و در شرایط مساوی انتظار است که از خدمات داخلی استفاده شود. مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: در پیوست های توافق هسته ای اخیر درج شده که گروه کشتیرانی ایران از فهرست تحریم ها خارج شود البته اجرایی شدن آن زمان می برد ولی احتمالا این کار اوایل زمستان امسال صورت می گیرد.

گزارش رویترز از بازگشت کشتی های تجاری به ایران

خبرگزاری رویترز در گزارشی از لندن به قلم «جاناتان ساول» نوشت: پس از دستیابی تهران و کشورهای قدرتمند جهان به توافق هسته ای، نخستین کشتی های باری (کانتینر بر) بین المللی طی هفته کنونی وارد ایران شدند. این در حالی است که بسیاری از مالکان این کشتی ها همچنان در خصوص از سر گیری روابط تجاری با ایران تا پیش از لغو تحریم ها نگران هستند. پیش بینی می شود تحریم های اعمال شده علیه ایران چند ماه دیگر لغو شود.ایران بخش عمده ای از واردات خود را از طریق کشتی های خارجی انجام می دهد، اما اخیرا و به ویژه پس از سال ۲۰۱۲، برای واردات خود بیشتر به خطوط زمینی و ناوگان کشتی های تجاری خود تکیه کرده بود. علت این موضوع نیز آن بود که چندین لایه تحریم علیه ایران باعث مهاجرت شرکت های کشتیرانی غربی از این کشور شده بود و این موضوع به نوبه خود به ایجاد اختلال در تامین کالاهای مورد نیاز این کشور انجامید. در اقدامی که یکی از نخستین نشانه های تغییر در ایران شمرده می شود، گروه «سی ام ای سی جی ام» فرانسه که سومین گروه بزرگ کشتیرانی باربری جهان شمرده می شود اعلام کرد ارائه خدمات به ایران را در اوایل ماه اوت از سر خواهد گرفت. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رویترز نوشت: شرکت خطوط کشتیرانی باربری «اورگرین» تایوان که پنجمین شرکت بزرگ از این نوع در دنیا شمرده می شود در این باره اعلام کرد این شرکت نیز پهلو گرفتن در بندر عباس را آغاز کرده است و نخستین کشتی این شرکت روز چهارشنبه گذشته در این بندر پهلو گرفت.«اور گرین» از آخرین خطوط کشتیرانی بود که در سال ۲۰۱۳ پهلو گرفتن مستقیم در بنادر ایران را به حالت تعلیق در آورد. مسئولان «اور گرین» در این باره اعلام کردند بخش خدمات ایران این شرکت «تقاضای فزاینده مشتری ها را که با آن مواجه شدند، پاسخ خواهند داد.»


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir