بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 24 آبان 1394      11:38

افزایش ۱۱ میلیارد دلاری منابع بودجه در پسا تحریم

اقتصاد ایرانی: در هفدهمین همایش بین المللی حمل ونقل ریلی برنامه های ایران برای توسعه حمل ونقل در حوزه ریل تشریح شد. در این همایش مدیرعامل راه آهن با تأکید بر اینکه بعد از اجرای برجام از محل افزایش تولید نفت ۵.۵ تا ۱۱ میلیارد دلار به بودجه عمومی کشور اضافه می شود، گفت: تکمیل طرح های توسعه ای و عمرانی در پسا تحریم سرعت می گیرد.
به گزارش ایران، توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری، برون شهری و حومه ای از اهداف مهم دولت در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است. توسعه حمل و نقل ریلی موجب صرفه جویی سالانه ۳۳۰۰ میلیارد تومان در مصرف سوخت می شود و سود اقتصادی گسترش حمل و نقل ریلی چیزی حدود سالانه ۲۶۰۰ میلیارد تومان است. از این رو در برنامه ریزی دولت برای سال ۹۹ رسیدن حمل بار از ۳۴ میلیون تن کنونی به ۹۱ میلیون تن و در بخش مسافری از ۶.۲۱ به ۴۳ میلیون نفر است. برای رسیدن به این ارقام برنامه های مختلفی برای پسا تحریم تدوین شده که جذب سرمایه های خارجی و استفاده از توان بخش خصوصی داخلی اساس این برنامه ها را تشکیل می دهد. با توجه به مزیت های ایران از لحاظ امنیتی و ترانزیتی، گسترش حمل و نقل ریلی ایران را به محور ترانزیت کالا و مسافر در منطقه تبدیل می کند.

طراحی شهری بر پایه حمل و نقل شهری

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در این همایش حرکت و ارتباطات شهری را دو عنصر مهم در حمل و نقل عنوان کرد و گفت: بیش از ۸۰ سال است که صنعت ریلی در کشور راه اندازی و هزاران میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است، اما هنوز سهم این مدل حمل و نقلی در جابه جایی بار مسافر کمتر از ۱۰ درصد است. آخوندی توسعه قطارهای سریع السیر برای رقابت با جابه جایی از طریق حمل و نقل هوایی و جاده ای را از اهداف توسعه ریل نام برد و افزود: ترکیب قطارهای سریع السیر با حمل و نقل حومه ای و درون شهری بر نحوه زندگی مردم تأثیر می گذارد؛ قطار سریع السیر، حومه ای و شهری از مفاهیم حمل و نقل است که طراحی شهری را زیر و رو کرده است. به گفته آخوندی درحال حاضر ۱۸ میلیون نفر در کشور در شرایط بد زندگی می کنند؛ ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهرها هستند و ۷ میلیون نفر نیز در میان شهرها به دلیل نبود بازآفرینی شهری دچار کیفیت نازل زندگی شده اند. راه حل مسأله شهرنشینی ایران، نظام شهرنشینی ریل پایه است تا حمل و نقل برون شهری و درون شهری به عنوان ستون فقرات این مسأله عمل کنند.
وی با انتقاد از اینکه متأسفانه در عمل به دنبال توسعه حمل و نقل خصوصی نیستیم، گفت: باید کد نظام طراحی شهری عوض شده و ریل پایه شود. وی با اشاره به توسعه حمل و نقل ریلی در دو سال گذشته گفت: در استان های تهران و شهرهای شیراز، مشهد و تبریز موضوع قطار حومه ای را دنبال کرد ه ایم، با تردد این قطارها روزانه تردد ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه کاهش می یابد. آخوندی با تأکید بر یکپارچگی حمل و نقل ریلی برون شهری و درون شهری گفت: در برنامه جدید ارتباط خط ریل، مترو و فرودگاه ها را در نظر داریم و ایستگاه ها را نزدیک به مرکز شهر می سازیم. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: به عنوان مثال در دولت قبل برای راه آهن شیراز- اصفهان صدها میلیارد تومان هزینه شد اما ایستگاه راه آهن ۱۲ کیلومتر بیرون از شهر ساخته شده است و همین موجب بروز مشکلات برای مردم شد که در شیراز ۴ طرح بزرگ ریلی اصفهان- شیراز، شیراز- بوشهر، شیراز- گل گهر، بندرعباس و متروی شیراز را داریم که هیچ کدام از این خطوط به هم مرتبط نیستند. وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه همایش حمل و نقل ریلی گفت: در راستای توسعه ریلی کشور شورای اقتصاد دو مصوبه در بخش ریلی و البته جاده ای داشت تا از محل عوارض سوخت و صرفه جویی ارقامی به توسعه ریلی و جاده ای اختصاص یابد. آخوندی ادامه داد: در راستای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی تلاش می کنیم از محل صرفه جویی مصرف سوخت در ریل، تضمین سرمایه گذاری بخش خصوصی داشته باشیم و مزیتی برای این سرمایه گذاری ایجاد کنیم.
وی درباره خرید هواپیما اظهار داشت: قصد داریم بدون واسطه با عرضه کنندگان دست اول هواپیما وارد مذاکره شویم. وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت مسکن در کشور اظهار داشت: نرخ مسکن هم اکنون در برابر تورم پایین است؛ تلاش می کنیم در آینده توسعه مسکن در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر را دنبال کنیم و سوداگری مسکن را کاهش دهیم.

ایران مرکز ترانزیت منطقه

محسن پورسید آقایی، مدیرعامل راه آهن نیز در همایش بین المللی حمل و نقل ریلی با اشاره به ظرفیت های کشور برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی گفت: قرار شده در برنامه ششم حجم حمل و نقل ریلی به ۹۹ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ افزایش یابد که این به معنای رشد ۲۲ درصدی سالانه در این بخش است در حالی که در بخش جاده ای باید سالانه ۳ درصد رشد داشته باشیم. وی با بیان اینکه در مجموع باید سهم جابه جایی بار در راه آهن را در پایان برنامه ششم به ۱۷ درصد از کل بار کشور برسانیم، افزود: همچنین در بخش مسافری باید به جابه جایی ۴۳ میلیون نفر مسافر بین شهری در طولانی مدت برسیم. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی برای دستیابی به اهداف توسعه ریل در برنامه ششم در مجموع به ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم که ۲۰ هزار میلیارد تومان از این رقم را باید بخش خصوصی انجام دهد.  پورسید آقایی با بیان اینکه ۳ هزار کیلومتر از خطوط ریلی باید دوخطه شود، اظهارداشت: بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر در حال ساخت است که دوخطه شدن مسیر تهران- مشهد به پایان رسیده و تا پایان سال بهره برداری می شود. پورسید آقایی ادامه داد: براساس اعلام وزیر نفت، بلافاصله یک ماه پس از لغو تحریم ها، رقم صادرات نفت در دی ماه به ۵۰۰ هزار بشکه افزایش می یابد و تا پایان دی ماه سال ۹۵، این رقم به یک میلیون بشکه می رسد. وی با اشاره به اینکه افزایش فروش نفت ۸ تا ۱۸ میلیارد دلار به منابع دولت اضافه می کند، افزود: از این رقم بین ۵.۵ تا ۱۱ میلیارد دلار به بودجه عمومی کشور اضافه می کند.  به گفته مدیر عامل شرکت راه آهن، شرکت های غربی تمایل دارند پس از رفع تحریم ها، بسته های فاینانس را در اختیار ایران بگذارند که ما از این محل با اجاره به شرط تملیک، اقدام به واردات ناوگان می کنیم. وی امنیت بالای ایران را دلیل توجه کشورها به حضور و سرمایه گذاری در ایران اعلام کرد و گفت: هند و چین با سرمایه گذاری در چابهار، ایران را اصلی ترین مسیر ترانزیت برای خود در نظر گرفته اند. معاون وزیر راه و شهرسازی به توافق با جمهوری آذربایجان برای ساخت مسیر ریلی آستارا به آستارا خبر داد و افزود: ساخت این مسیر ریلی از دی ماه سال آینده آغاز می شود همچنین دو خط بندر عباس – سرخس و اینچه برون مسیرهای اصلی حمل کالا از جنوب به شمال هستند. آزاد شدن منابع بانک مرکزی و دولت، افزایش صادرات نفت، فاینانس، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، انتقال تکنولوژی و توسعه صادرات غیر نفتی ۶ موضوعی است که پورسیدآقایی با اشاره به آن گفت: برنامه توسعه عمرانی کشور در پساتحریم بر اساس این ۶ موضوع انجام می شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir