بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1395      11:24

حق دلالی ٧ میلیاردی در دولت قبل

اقتصاد ایرانی: نیمه دوم سال گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی، در همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری در حمل ونقل ، مسکن و شهرسازی از سرمایه گذاران خارجی خواست بدون دلال و واسطه برای سرمایه گذاری در ایران اقدام کنند. حالا او در جریان پروژه حذف جریان دلالی از اقتصاد ایران از قرارداد با ایرباس خبر داد که پیش نویس آن بدون دلال منعقد شد.

به گزارش شرق، عباس آخوندی، دیروز در صحن علنی مجلس در این باره گفت: با حذف تمام واسطه ها و دلال ها، پیش نویس قرارداد خرید ١٣٨ فروند هواپیمای ایرباس را به امضا رسانده ایم و در آینده، توافق با هواپیمایی بوئینگ نیز اعلام خواهد شد. این خبر خوب برای اقتصاد ایران که مدت هاست با نام دلال و فساد گره خورده است، ضمیمه افشاگری آخوندی از توافق دولت قبل برای خرید شش فروند هواپیما شد که هزینه دلالی آن پنج تا هفت میلیارد دلار بوده است. آخوندی با تأکید بر اینکه دست تمام دلال ها و واسطه ها را از این معاملات قطع کرده اند، درباره افشاگری خود گفت: «از فروشندگان درخواست کردیم حتی یک سنت به یک دلال پرداخت نکنند و جالب است بدانید توافقی که پیش از وزارت من برای خرید شش فروند هواپیما صورت گرفته بود، با رقم توافق شده اخیر برای خرید همان تعداد هواپیما پنج تا هفت میلیارد دلار تفاوت دارد». او در ادامه با بیان اینکه این پول به جیب دلال می رفت، افزود: دلال ها با تمام تلاش خود علیه ایران و این خرید صف آرایی می کنند، درحالی که سالانه بین سه الی چهار میلیارد دلار هزینه خرید بلیت های بین المللی ایرانیان از شرکت های خارجی است. آیا گرفتن سهم برای ایران مایه خشنودی رقبا است؟  عباس آخوندی در ادامه درباره چشم انداز وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل ونقل، مسکن و شهرسازی در صحن علنی مجلس، گفت: مهم ترین سیاست در دولت یازدهم، بازیابی مجدد موقعیت ایران در منطقه و جهان است؛ به خصوص پس از یک دوره سردرگمی، اتلاف منابع ملی و بی توجهی به منافع ملی ایران. هنوز پس از ٢٠٠٠ سال از تمدن ایران، ایران چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب است؛ درعین حال بر اثر بی تدبیری و گاهی بی خردی با بازی کردن در زمین رقبا و بازی خوردن امتیازات کشور به دیگران تقدیم شده است. این امتیازات تا جایی از کشور گرفته شد که پروازهای مستقیم به ایران و از ایران به جهان به پایین ترین حد خود تنزل یافته و مسافر ایرانی حتی برای سفر به آسیای میانه یا ابتدا باید به غرب برود و سپس تمام مسیر را به شرق بازگردد یا به جنوب برود و باز تمام مسیر را به شمال بازگردد؛ بنابراین بزرگ ترین سیاست حمل ونقلی ما، قراردادن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان های بین المللی است.
آخوندی با بیان اینکه باید به دنیا اطمینان دهیم عبور از ایران امنیت و ایمنی بیشتر، زمان کوتاه تر، قیمت ارزان تر، دقت بیشتر و همراه با آسایش حداکثری است، تصریح کرد: نخستین گام نوسازی صنعت هوانوردی توجه به فراگیری جهانی آن و سریع الوصول بودن آن است، برای این منظور در این مدت، مذاکرات مجدد با سازمان های هوایی جهانی و معتبر آغاز شده است.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: برقراری پروازهای مستقیم ایران به اقصی نقاط جهان را یکی پس از دیگری فراهم خواهیم کرد. همچنین بازنگری در راه های هوایی که از فراز ایران عبور می کند، رفع موانع پروازی، کوتاه کردن مسیر و افزایش موقعیت رقابت اقتصادی از اصلی ترین سیاست های این موضوع است.
عضو کابینه دولت یازدهم از دوبرابرشدن تعداد پروازهای عبوری از فراز ایران خبر داد و گفت: نوسازی سیستم هوایی ایران، از دیگر سیاست هایی است که با آن تمام سیستم های راداری و هدایت هواپیما در ایران را بازنگری کرده و تاکنون ٢٥٠ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است. بدون سیستم نوآوری مطمئن نمی توان پروازهای عبوری را ایمنی بخشید.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سال هاست در فرودگاه های ایران سرمایه گذاری نشده؛ بسیاری از فرودگاه ها مازاد بر ظرفیت خود عمل می کنند و به زودی به حد اشباع می رسند و رشد مستمر پروازها شاهد این مدعاست. به عنوان نمونه پروازهای خرداد فرودگاه مهرآباد برابر با پیک (زمان اوج) پروازهای عید نوروز بوده است. آخوندی افزود: فرودگاه امام سال ٨٣ افتتاح شده، اما تاکنون مورد بهره برداری جدیدی قرار نگرفته است و سال هاست بیش از شش درصد از ظرفیت آن استفاده نمی شود، این وضعیت را در فرودگاه های شیراز، اصفهان و سایر فرودگاه های بین المللی نیز داریم.
وی با بیان اینکه قرار بود ظرفیت فرودگاه بین المللی تهران به ٥٠ میلیون مسافر برسد، تصریح کرد: درحال حاضر این فرودگاه تنها شش میلیون مسافر دارد؛ اما خوشبختانه برنامه توسعه این فرودگاه را در دست اقدام داریم. به همین منظور ترمینال «سلام» در فرودگاه امام خمینی در سال جاری افتتاح خواهد شد. افزایش ٨٠ درصدی این فرودگاه از دیگر برنامه های در دست اقدام است. وی تأکید کرد: ناوگان هوایی ایران برای رقابت در جهان و افزایش رفاه ملت ایران، نیاز به ٤٠٠ فروند هواپیمای دوربرد، میان برد و ١٠٠ هواپیمای کوتاه برد دارد که تأمین آن به ٥٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. وزیر راه و شهرسازی همچنین به وضعیت پروژه های مسکن مهر پرداخت و گفت: در طرح فاجعه آمیز مسکن مهر، بیش از یکصد هزار میلیارد تومان هزینه شد، اما با وجود این حجم از سرمایه گذاری، ۱۹ میلیون بدمسکن و بیش از ۹ میلیون حاشیه نشین داریم و بیش از ۹ میلیون نفر هم در فضاهای میانی شهری در وضعیت بدی زندگی می کنند. آخوندی تصریح کرد: اگر این طرح یک سر سوزن مناسب بود، باید آثارش را در ارتباط با این ۱۹ میلیون بدمسکن مشاهده می کردیم؛ این یک طرح فاجعه آمیز بود که منافع ملی کشور را در معرض خطر قرار داد اما این به آن معنا نیست که نسبت به ایفای تعهدات خودمان به تک تک خریداران مسکن مهر پایبند نباشیم.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir