بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مرداد 1395      12:36

اشتهای چین و امارات برای کالاهای ایرانی

اقتصاد ایرانی: برخی بر این باورند که از زمان برداشته شدن تحریم ها، گره صادرات ایران نیز باز شده است. تصور غالب این است که کشورهای اروپایی حالا مقاصد اصلی تجارت ایران هستند. گزارش های تازه اما این مساله را به کلی رد می کند. آن طور که گزارش های صادراتی ۴ ماهه نخست امسال نشان می دهد، چین، امارات و ترکیه از مهم ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایران هستند.

به گزارش تعادل، بر این اساس، در ۴ ماه سال جاری حدود ۱۶.۳ میلیارد دلار کالا صادر شده که چین با ۲.۹ میلیارد دلار و سهمی معادل ۱۸.۰۱ درصد در صدر کشورهای وارد کننده از ایران قرار دارد. این در حالی است که تاکنون بارها اظهارنظرهای مختلفی از سوی مقامات دولتی عنوان شده که نشان می دهد دولت ایران هیچ اجباری برای مراوده با چین ندارد؛ این اجبار که محدودیت های ایران را نیز شامل می شود، تایید می کند که ایران هنوز هم بسیاری از کالاهای خود را از راه چین و امارات روانه دیگر کشورها می کند. هرچند این تنها یکی از نکاتی است که از این آمار برمی آید.
برخی دیگر از کارشناسان این نکته را به میان می آورند که ایران هنوز هم بخشی از طلب خود را از چین نگرفته و آزاد کردن این طلب در فهرست مراودات ایران با این کشورها قید شده است.
با این حال، نگاهی به آمارهای تازه نشان می دهد عمده ترین کالاهای صادراتی کشور در ۴ ماهه نخست امسال محصولات پتروشیمی بوده که از وزنی معادل ۱۳ میلیون و ۶۸۴ هزار تن و ارزش ۶ میلیارد و ۷۶۹ میلیون دلاری داشته است. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت ۳۹۶ دلار و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی یک هزار و ۲۹۲ دلار بوده است.
بر اساس این گزارش پس از چین، امارات متحده با سهم ۱۵.۳ درصدی در رتبه سوم و ترکیه با ۱۳.۳ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. بعد از ترکیه، عراق با سهم ۱۱.۸ درصد در رده بعدی قرار دارد.
جمهوری کره، هند و افغانستان از دیگر مقاصد صادراتی کالاهای ایران هستند. هند نیز در وضعیتی مشابه چین قرار دارد و به تازگی بخشی از طلب ایران از این کشور در حال وصول است. هند در این میان سهمی حدود ۶.۷ درصد را به خود اختصاص داده و افغانستان رقم ۴.۶ درصد را از این سهم به خود اختصاص داده است.
درحقیقت اگر قرار باشد فرضیه طلب های ایران از برخی کشورها ازجمله هند و چین را کنار بگذاریم، کالاهای ایرانی برای هند، چین یا امارات جذابیت بیشتری دارند.
در ادامه نمودار می توان نام کشورهایی همچون ژاپن، عمان، آذربایجان، پاکستان، ایتالیا، ترکمنستان، اسپانیا، تایوان، ارمنستان و... دیده می شود. هرچند که سهم کشورها بعد از ترکمنستان بسیار اندک بوده و زیر یک درصد قرار می گیرد. با این حال، سهم چین، امارات، ترکیه و عراق از همه کشورها بیشتر و دورقمی بوده است.
برخی معتقدند که سهولت در دسترسی به این کشورها، آنها را در میان مقاصد اولیه کالاهای ایرانی قرار داده است؛ فرضیه یی که در مورد امارات بسیار صدق می کند. کما اینکه در این آمار نیز جزو کشورهای اول است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir