بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 مرداد 1397      10:14

پیام‌های مختلف جنگ تجاری آمریکا و چین

جنگ تجاری بین آمریکا و چین از ۶ جولای با اعلام تعرفه علیه ۳۴ میلیارد دلار واردات کالاهای دو کشور رسما آغاز شده است. مقام های رسمی دو کشور پیام های مختلفی را علیه یکدیگر استفاده می کنند. ولی تاثیر واقعی این جنگ تجاری چه خواهد بود؟

اقتصاد ایرانی: جنگ تجاری بین آمریکا و چین از ۶ جولای (اواسط تیرماه) با اعلام تعرفه علیه ۳۴ میلیارد دلار واردات کالاهای دو کشور رسما آغاز شده است. مقام های رسمی دو کشور پیام های مختلفی را علیه یکدیگر استفاده می کنند. ولی تاثیر واقعی این جنگ تجاری چه خواهد بود؟

پیام رسمی پکن مطابق با تئوری استاندارد اقتصادی است، که بیان می کند همه در یک جنگ تجاری زیان می بینند. پیام دوم چین ارتباط و هماهنگی کمتری با تئوری اقتصادی دارد. این پیام آن است که چین برای حفظ اقتدار و حاکمیت خود، به اقدامات آمریکا واکنش نشان داده و این اقدامات را تلافی می کند.

نیازی نداریم تا وقت زیادی را روی پیام های چین صرف کنیم چرا که استدلال اساسی چین کاملا ساده است: تعرفه ها موجب گران تر شدن کالاها می شود و در نتیجه تقاضا را کاهش می دهد. صادر کنندگان کسب و کار خود را از دست می دهند و در نتیجه سود کمتری به دست می آورند و افراد کمتری استخدام می شوند.

در طرف آمریکا، این مساله پذیرفته شده است که کسب و کارها زیان خواهند دید ولی پیام این است که ایالات متحده مطمئن است که بر اساس معیارهای نسبی برنده خواهد بود بنابراین جنگ تجاری، چین را در معرض خطر قرار می دهد. ۲ دلیل عمده برای حمایت از این پیام وجود دارد. نخست آنکه، اقتصاد آمریکا در وضعیت خوبی قرار دارد و بعید است که با اقدامات تلافی جویانه چین آسیب و زیانی ببیند.

دوم آنکه، حتی اگر این جنگ تشدید شود، ایالات متحده چیز کمتری برای از دست دادن دارد چرا که صادراتش به چین ۱۳۰ میلیارد دلار است در حالی که صادرات چین به آمریکا به بیش از ۵۰۵ میلیارد دلار می رسد. صادرات ۵۰۵ میلیارد دلاری چین به آمریکا معادل ۵ درصد اقتصاد این کشور است در حالی که صادرات ۱۳۰ میلیارد دلاری آمریکا به چین تنها معادل ۰.۷ درصد اقتصاد بزرگ آمریکا است.

تعرفه های آمریکا علیه ۸۱۸ قلم کالا به طور میانگین ۲۵ درصد است. این اقلام عمدتا ماشین آلات و تجهیزات هستند که بخش مهمی از صادرات چین به آمریکا را شامل می شود. در بین این گروه از کالاها، دولت ترامپ به طور گزینشی اقلام مربوط به فناوری های پیشرفته مثل باتری های لیتیومی و تجهیزات راداری را انتخاب کرده است. بر اساس اعلام نماینده تجاری آمریکا، این اقدام در نتیجه راهبرد مشخصی برای تضعیف رویکرد چین برای تبدیل شدن به یک صادرکننده بزرگ فناوری های پیچیده تا سال ۲۰۲۵ میلادی، اتخاذ شده است. کالاهای مصرفی مثل گوشی های تلفن هوشمند و نمایشگرها در این فهرست نیستند. چرا که تعرفه ها مستقیما به ضرر مصرف کنندگان آمریکایی می شود. مشکل اصلی با این رویکرد آن است که به شرکت های آمریکایی که چرخه عرضه آن بر اساس ماشین آلات و تجهیزات چینی ساخته شده است، لطمه وارد می کند.

حذف تولیدکنندگان چینی از چرخه عرضه آمریکا زمان بر و هزینه بر خواهد بود. در کوتاه مدت، شرکتها شاید هزینه تعرفه ها را بپردازند و واردات را ادامه دهند و تاثیر فوری آن افزایش هزینه های کسب و کار تا ۸.۵ میلیارد دلار خواهد بود یعنی ۲۵ درصد ۳۴ میلیارد دلار. این افزایش هزینه همزمان با افزایش درآمدهای دولت آمریکا خواهد بود. شرکتها احتمالا مجبور خواهند شد تا برای پرداخت تعرفه های بیشتر، استخدام نیروی کار را کاهش دهند. نتیجه این خواهد بود که پول از کسب و کارها و شرکت های آمریکایی به دولت آمریکا منتقل خواهد شد، رقمی معادل ۶.۷ مییلیارد دلار. از اوایل آوریل (اوایل فروردین ماه) که صحبت درباره جنگ تجاری آغاز شد، هر دلار آمریکا در برابر ۶.۲۸ یوان مبادله می شد، ارزش یوان در برابر دلار تا ۶ جولای با کاهش ۶ درصدی روبرو شده است.

فهرست چین شامل ۱۲۸ قلم کالا است که عمده این کالاها، مواد غذایی ۸۹ قلم، مشروبات ۵ قلم و لوله های فولادی ۳۳ قلم است. تفاوت اصلی فهرست چین با فهرست آمریکا این است که کالاهایی را هدف قرار داده است که جزء فناوری های کمتر پیشرفته و کالاهای مصرفی است. اینها کالاهایی است که بعید است چرخه های عرضه تولیدکننده را مختل کند. این کالاها را به سادگی می توان از سایر کشورها تامین کرد. حتی کالاهای صنعتی مثل لوله های فولادی را نیز می توان به سادگی از سایر تولیدکنندگان رقابتی تر تامین کرد. علاوه بر این تعرفه های چین پایین تر است، رقمی حدود ۱۵ درصد. در مقایسه با تعرفه های ۲۵ درصدی آمریکا.

بنابر این به نظر می رسد شرکت ها و کسب و کارهای چینی زیان و ضرر کمتری را نسبت به شرکت های آمریکایی متحمل خواهند شد. مصرف کنندگان چینی هم متضرر نخواهند شد چرا که واردکنندگان مواد غذایی چین به سایر کشورها به خصوص استرالیا متمایل خواهند شد.

استدلال دوم این است که به خاطر آنکه آمریکا کسری تجاری سنگینی با چین دارد، حتی در صورت افزایش تعرفه ها از سوی چین، آمریکا می تواند به روند کنونی خود ادامه دهد. این استدلال دو مشکل دارد: نخست آنکه ایالات متحده خواستار جلوگیری از اعمال مالیات واردات بر مصرف کنندگان کالا است. بخش کوچکی از تعرفه های آمریکا علیه چین شامل این گونه کالاها می شود. کالاهای مصرفی ۲۹۲ میلیارد دلار یعنی ۵۸ درصد کل واردات آمریکا از چین را شامل می شود. این بدان معناست که ۲۱۳ میلیارد دلار از واردات آمریکا از چین را کالاهای صنعتی و سایر کالاها تشکیل می دهد. از سوی دیگر چین اعلام کرده است که قصد دارد تعرفه هایی را علیه کالاهای مصرفی وضع کند. بنابر این شکاف تجاری واقعی ۸۴ میلیارد دلار است یعنی ۲۱۳ میلیارد دلار که از ۱۳۰ میلیارد دلار کاسته شود.

منبع: اندیشکده رند


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : جنگ تجاری - آمریکا و چین
نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir