بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 30 تير 1392      14:0
وزارت بهداشت می­گوید در کارخانه کرم حلزون هیچ خبری از این کرم نیست

پولی که تلویزیون از تبلیغات کرم حلزون به جیب زد

کرم حلزون برای چین و چروکهای اقتصاد صدا و سیما

سعید ارکان­زاده یزدی: «هر روز صبح که از خواب پا می­شم، تعجب می­کنم؛ هر روز صبح با خودم می­گم که چقدر تغییر کرده­م.» مخاطبانی که شبکه­ های تلویزیونی «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» را نگاه می­کردند، از اوایل بهار و در تابستان داغ امسال، تبلیغات «کرم حلزون» را مدام اول و آخر و میان برنامه­ های شبکه­های مختلف سیما می دیدند. حتی در حساسترین لحظات تاریخی کشور هم، حلزون دست بردار تماشاگران نبود؛ گویی در خردادماهی که گذشت، تلویزیون ایران دو حرف بیشتر برای گفتن نداشت؛ انتخابات و کرم حلزون.

تبلیغات کرم حلزون، بینندگان را بیشتر به یاد تبلیغات شبکه ­های ماهواره­ای می ­انداخت؛ تبلیغات صدا و سیمای ایران، باید نکته­های ریزی را رعایت کنند و از صافی­ های بسیاری بگذرند و درباره محصولاتی باشند که «فاخر» هستند. محصولاتی تبلیغ شده در شبکه ­های ماهواره ­ای، معمولا در آگهی ­های بازرگانی تلویزیون ایران پخش نمی­ شدند. اما از ابتدای امسال، اولین تبلیغی که می ­شود آن را در دسته آگهی­ های «ماهواره­ای» گنجاند، به صدا و سیمای ایران راه پیدا کرد و سبک استفاده از آن هم، که تکرار زیاد و پخش در زمانهایی که بیننده تشنه دیدن بقیه برنامه تلویزیونی است بود، شباهت بسیاری به تبلیغات ماهواره ­ای داشت. در برنامه­ های خانواده، در وسط سریال ها، قبل از اخبار، پس از اخبار و پیش و پس از مسابقات فوتبال و والیبال، آن چه در صدا و سیما به بینندگان معرفی می­ شد، کرم حلزون بود که آنها با یک تماس تلفنی می ­توانستند در منازلشان تحویل بگیرند و چین و چروک ها و لکه­ ها و جای جوشهایشان را از بین ببرند.

سعید، یکی از بینندگان معمولی تلویزیون ایران، می­گوید: «در برنامه­های ماهواره­ای عادت داریم که وسط سریال، ژلها و کرمها و پذیرش دانشگاه را تبلیغ کنند اما در تلویزیون دولتی خودمان، اصلا این را ندیده بودم. آن قدر کرم حلزون را پخش کرده­اند که دیگر حالم از هر چه حلزون است، به هم می­خورد. هر کانالی را که عوض می­کردیم، می­دیدیم دارد کرم حلزون را نشان می­دهد؛ اصلا مایه خنده شده بود.»

در 17 فروردین ماه امسال، سرنوشت کرم حلزون که به تدریج به اوج تبلیغات بازرگانی تبدیل می­شد، رقم خورد؛ عباس حاجی آخوندی، دانش­آموخته دکتری تخصصی از پاریس و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران، که مشاور دو وزیر بهداشت پیشین در امور طب سنتی هم بود، معاون وزیر بهداشت و رییس «سازمان غذا و دارو» شد. حاجی آخوندی گفته است که از دو ماه پیش که گروه جدید مدیران سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت مستقر شدند، تحقیقاتی درباره کرم حلزون انجام داده و دوباره مجوزهای این محصول را بررسی کرده است.

 

اثری از کرم در کارخانه نیست

نتیجه تحقیقِ مجدد درباره کرم حلزون بسیار جالب بود؛ وزارت بهداشت اعلام کرد که این کرم که مدام در تبلیغات تلویزیونی­اش اعلام می­کند «ساخت ایران» است، اصلا مجوز تولید ندارد. در 12 تیر ماه، حاجی آخوندی نامه­ای به عزت­الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما، نوشت: «سلام علیکم. احتراما با عنایت به رای کمیته فنی قانونی مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در مورد محصولات شرکت سپیده ماهان با نام تجارتی «حلزون» و «نیو تودی» مبنی بر لزوم توقف تولید و عرضه محصول به دلیل نبود مستندات تولید، خواهشمند است دستور فرمایید تبلیغات محصولات مزبور متوقف گردد.» رییس سازمان غذا و دارو در نامه خود به ضرغامی گفته بود که محصول دیگر شرکت «سپیده ماهان» که تولیدکننده کرم حلزون است، یعنی دستگاه ورزشی «تن تاک» هم مجوز تولید یا واردات را از اداره کل تجهیزات پزشکی این سازمان ندارد و لازم است که تبلیغاتش متوقف شود. بعدتر، ضرغامی پاسخ داد که «دستگاه های بهداشتی و نظارتی در مراحل تبلیغات ما حضور دارند و اگر سوالی هست از آنها باید پرسید.» او عملا توپ را در میدان وزارت بهداشت انداخت.

بعد از نامه­نگاری وزارت بهداشت با سازمان صدا و سیما، سایتهای خبری نوشتند که در روزهای ابتدایی تیر، گروه تحقیقات سازمان غذا و دارو به کارخانه تولید کرم حلزون در کرج رفته­اند و هیچ اثری از تولید این کرم ندیده­اند. در بروشورهای کرم حلزون نوشته شده است که این کرم به سفارش شرکت «سپیده ماهان» و توسط شرکت «پالیز طب» تولید شده است. شرکت «پالیز طب شفق» در سال 83 آغاز به کار کرده و دفتر مرکزی آن در خیابان پاکستان در تهران و کارخانه تولیدی آن در شهرک صنعتی اشتهارد در کرج واقع است. مدیرعامل این شرکت، به پیشنهاد مصاحبه با خبرنگار «آسمان» پاسخ نداد. رییس سازمان غذا و دارو تا حدی وضعیت کارخانه تولیدی کرم حلزون را شرح داده است: «مشخص شد که کرم حلزون هیچ مجوزی برای تولید در کشور نداشته است و حتی مستندات خط تولید و مواد مصرفی آن هم وجود ندارد. بلافاصله دانشگاه علوم پزشکی البرز در جریان این موضوع قرار گرفت. چون بالاخره یک محصول که به نام محصول داخلی می­خواهد وارد بازار شود، باید خط تولید و مواد سازنده آن قابل مشاهده و معلوم باشد و پخش آن هم باید از مجرای قانونی انجام شود که در مورد کرم حلزون، هیچ یک از این موارد انجام نشده است.»

شرکت سپیده ماهان، مجوز تولید «بسته حلزون» را که شامل ماسک، صابون و ژل حلزون است، روی سایت رسمی این شرکت قرار داده است: «ماسک نیو تودی با شماره پروانه بهداشتی 56/12180 و پروانه بهره­برداری 1380- 1969588، صابون حلزون نیوتودی با شماره پروانه بهداشتی 38/10118 و شماره بهره­برداری 414-28/53/69972 و ژل حلزون نیو تودی با شماره پروانه بهداشتی 56/12192 و پروانه بهره­برداری 1380-1969588» اما وزارت بهداشت می­گوید که این مجوزها برای برند دیگری صادر شده بوده است، نه «کرم حلزون». وزارت بهداشت در نامه خود به صدا و سیما، گفته که برند «نیو تودی» هم که در بسیاری از تبلیغات کنار نام حلزون می­آمد، مجوز ندارد.

 

بسته حلزون با سه قیمت

شرکت خدماتی و بازرگانی «سپیده ماهان» با مسئولیت محدود، در شهریور سال 82 با یک نفر مدیرعامل و رییس هیات مدیره و یک نفر نایب رییس هیات مدیره و 2 میلیون تومان سرمایه آغاز به کار کرده است. آخرین نشانی­ای که از این شرکت در روزنامه رسمی کشور ثبت شده، به بن­بستی در یکی از کوچه­های خیابان آزادی، روبه­روی وزارت کار مربوط می­شود. این شرکت دارای چند سایت اینترنتی است که محصولات مختلف خود را معرفی کرده است. بسیاری از محصولاتی که در شبکه­های ماهواره­ای تبلیغ می­شوند، به وسیله شرکت سپیده ماهان به فروش می­رسند مثل کفش لاغری و پیاده­روی، پکیج ورزشی پیلاتس، کباب­پز بدون دود، فر نوری هالوژن، خردکن و مخلوط­کن مجیک بولت، کوچک­کننده بینی آیدان، بندانداز برقی و پکیج کرم حلزون.

شرکت سپیده ماهان مدعی است که مبدع TV Shopping یا Teleshopping یا Phone Selling است که معنی ساده آن، تبلیغ کالا در تلویزیون، معرفی تلفن برای مشاوره و خرید و سپس ارسال کالا به درِ منازل است. ویژگی این نوع فروش کالا، حذف واسطه­ها و حذف هزینه­ برپایی شعبه­های فروش یا بازاریابی برای فروش کالا در فروشگاه­ها است. اما وزارت بهداشت به همین کار شرکت سپیده ماهان ایراد گرفته است؛ عباس حاجی آخوندی، رییس سازمان غذا و دارو، گفته است: «پخش این محصول ]کرم حلزون[ به صورت تلفنی و تحویل در منزل بوده که غیر قانونی است و خارج از شبکه رسمی توزیع دارو و مواد آرایشی و بهداشتی و در واقع با حذف داروساز و شبکه عرضه رسمی، مبادرت به تحویل این محصول می­کرده­اند که عملاً خلاف است.» از سوی دیگر، مدیران برخی از داروخانه­های تهران می­گویند که بازاریابان شرکت «سپیده ماهان» برای فروش کرم حلزون به داروخانه آنها رفته­اند که این مسئله، نشان می­دهد شرکت به اصول Teleshopping خود هم پایبند نبوده است؛ مدیر یکی از داروخانه­های مرکز تهران می­گوید: «بازاریاب شرکت یک بار آمد و کرم حلزون را معرفی کرد. گفتم خودم با شما تماس می­گیرم و البته اگر هم بخواهیم آن را بیاوریم، به صورت امانی فروشش را قبول می­کنیم. چون قیمتش زیاد بود و این جا این محصولات فروش ندارد، دیگر زنگ نزدم بهش.» او می­گوید که چند باری مردم آمده­اند و پرسیده­اند که کرم حلزون داری یا نه اما وقتی که قیمتش را که حدود 130 هزار تومان است شنیده­اند، دیگر سراغش نیامده­اند.

یکی از داروخانه­های خیابان فرجام در شرق تهران، کرم حلزون را دارد و بسته حلزون را که شامل ماسک، ژل و صابون حلزون است، 136 هزار تومان می­فروشد. می­گوید: «نمی­دانم هنوز داریم یا نه» و نگاهی به قفسه­ها می­کند، از همکارش می­پرسد تا مطمئن شود و می­گوید: «بله، هنوز مانده.» بسته کرم حلزون قیمت ثابتی ندارد؛ در سایت sepidehmahan.ir که سایت شرکت سپیده ماهان است، بسته حلزون 129 هزار تومان قیمت دارد اما در سایت halazun.ir که سایت رسمی کرم حلزون است، قیمت این بسته 99 هزار تومان است.

گرانی کرم حلزون و احساس نیاز به کرمی که تبلیغ می­شود چین و چروکها را برطرف می­کند، باعث شده که مردم با وجود این که کرم حلزون شرکت سپیده ماهان گران است، از اصلِ کرم حلزون دست نکشند؛ عطاری­ها هم کرم حلزونی دارند که بسیار ارزانتر است؛ یک عطاری در مرکز تهران می­گوید: «ما یک کرم حلزونِ دیگر داریم؛ نه آنی که تلویزیون تبلیغ می­کند.» کرم حلزونِ او، کرمی است با بسته­بندی خارجی، 25 هزار تومان، به نام «نیترو». این عطاری کرمهای بسیار متنوع دیگری هم دارد از جمله «کرم جوانه گندم» یا «کرم گشنیز» که کرم حلزون را روی آنها چیده است.

 

تعرفه­های گران پیامهای بازرگانی

در بروشور بسته حلزون، می­توان دید که ماسک و ژل حلزون حاوی «عصاره حلزون» هستند. در تبلیغات کرم­های حلزون و دیگر محصولات حاوی عصاره حلزون، گفته می­شود که این عصاره دارای ماده طبیعی Alantoína است که قوی­ترین محرک سلولها برای بازسازی و تکثیر خود است. تبلیغات می­گویند که عصاره حلزون سلول­های مرده و قدیمی را از لایه بیرونی پوست بر می­دارد و باعث تازه و روشن شدن پوست می­شود. همچنین یک آنتی بیوتیک طبیعی است که مانع رشد باکتری­ها بر سطح پوست می­شود و نیز با ایجاد حالت کشسانی و ارتجاعی در پوست، چین و چروکها را از بین می­برد و پوست را صاف می­کند. اما از آن سو، متخصصان پوست می­گویند که یک ماده نمی­تواند برای بسیاری از مشکلات متنوع مثل لک و چروک و افتادگی پوست، کارساز باشد. همچنین باید به عوارض جانبی آن توجه کرد و این که یک کرم نمی­تواند برای هر سن و هر جنس و هر نوع پوستی، به طور یکسان عمل کند.

وزارت بهداشت در دو ماه اخیر تصمیم گرفت که کرم حلزون را دوباره بررسی کند و آن طور که اعلام شد، اصلا خط تولید این کرم را پیدا نکرد. معنی دیگر این حرف، این است که کرم حلزون کرمی خارجی است که بسته­بندی آن ایرانی است. با توجه به حجم بسیار بالای آگهی­های این کرم در تلویزیون، می­توان نتیجه دیگری نیز از این ماجرا گرفت؛ اگر وزارت بهداشت بتواند ادعای خود را در زمینه تولید نشدن کرم حلزون در ایران ثابت کند، شرکت تبلیغ­کننده آن، با تخلفی در زمینه تعرفه­های آگهی­های صدا و سیما هم روبه­رو شده است؛ در تعرفه­های آگهی­های صدا و سیما، همان طور که برای بخش کشاورزی، صنعت و خدمات، اضافه پخش تشویقی در نظر گرفته شده، از آن سو، هزینه تبلیغ اجناس خارجی دو برابر هزینه تبلیغ اجناس ساخت داخل است و آگهی کالاهای تحت لیسانس خارجی یا محصولات ساخت مشترک هم، هزینه­ای 1.1 برابر هزینه تبلیغ کالاهای داخلی دارد.

سازمان صدا و سیما هر سال تعرفه­های پیامهای بازرگانی در رادیو و تلویزیون را مشخص می­کند. قرارداد آگهی­های بازرگانی این سازمان، به دو تیپ یک و دو تقسیم می­شود؛ معمولا شرکتهایی که خیلی آگهی سفارش می­دهند، از قراردادهای تیپ دو استفاده می­کنند که ارزانتر تمام می­شود. تسویه مالی بین سازمان و آگهی­دهنده هم به دو صورت نقدی یا ضمانت­نامه­ای صورت می­پذیرد. هر برنامه در تلویزیون دارای یک «طبقه» از نظر پیامهای بازرگانی است که بر اساس قیمت پایه هر ثانیه در هر طبقه و ضریب ماه­های سال، قیمت آگهی مشخص می­شود. البته برای برنامه­های پربیننده، علاوه بر این طبقات، درصدی هم به هزینه آگهی افزوده می­شود. صدا و سیما مقررات بسیار مفصل درباره نوع نشان دادن آگهی­ها، حک آرم شرکت، رپرتاژ آگهی و نظایر آن دارد که برای تبلیغ کرم حلزون، بسیاری از بندهای این مقررات اجرا شده است. در حال حاضر، گرانترین برنامه سیما از نظر آگهی­های بازرگانی، سریال شبانه شبکه سه است که هر ثانیه آگهی آن در تیر ماه 92، با قرارداد تیپ یک، 5 میلیون و 464 هزار و 800 تومان و با قرارداد تیپ دو، 4 میلیون و 222 هزار و 800 تومان قیمت دارد.

با فرض این که شرکت فروشنده کرم حلزون به طور میانگین برای هر ثانیه آگهی فقط 500 هزار تومان بپردازد، اگر در هر روز 10 تیزر 15 ثانیه­ای در 5 شبکه اصلی کشور داشته باشند، ماهی 11 میلیارد و 250 میلیون تومان هزینه آگهی به صدا و سیما می­پردازد. البته احتمالا هزینه آگهی، مدت هر تیزر و تعداد دفعات نمایش برای این کرم، بیش از محاسبه بالا بوده است. اما با فرض کمترین مقادیر، می­توان گفت که برای صدا و سیمایی که با کسری بودجه بسیار روبه­رو است و پولی ندارد که به شرکتهای متعدد سازنده سریالها و برنامه­های تلویزیونی پرداخت کند، خیلی سخت است که از خیر 11 میلیارد تومان درآمد آگهی­های کرم حلزون بگذرد.

از سوی دیگر، تلویزیون که با تبلیغات کرم حلزون، عملا خطر وارد شدن به حوزه آگهی­های ماهواره­ای را پذیرفته، بسیار بعید است که از کم و کیف تولید کرم حلزون اطلاع نداشته باشد. طبق مقررات، آگهی­دهنده باید اساسنامه و آخرین روزنامه رسمی که در آن صاحبان امضای مجاز را معرفی کرده، به صدا و سیما ارائه کند و کالاهای مورد تبلیغ نیز دارای مجوز ساخت و پروانه بهداشتی باشد. مدیر یکی از داروخانه­های مرکز تهران می­گوید: «درباره ماجرای کرم حلزون، باید بگویم که احتمالا یا وزارت بهداشت با شرکت سازنده کرم به مشکل برخورده یا با صدا و سیما. تقریبا غیر ممکن است وقتی که پای چند ده میلیارد تومان پول در میان است، صدا و سیما یا وزارت بهداشت حواسشان را جمع نکرده باشند درباره این که محصولی مجوز دارد یا نه و بعد از چند ماه، تازه یادشان بیفتد که یک کالا مجوز ندارد که هیچ، کارخانه­ای هم ندارد و حتی ساخت داخل هم نیست؛ این بیشتر یک شوخی شبیه است.»

در هر حال، چه وزارت بهداشت درست بگوید، چه صدا و سیما و چه شرکت سپیده ماهان که با دو میلیون تومان تاسیس شده و حالا فقط ماهی چند میلیارد تومان آگهی به صدا و سیما می­دهد، هنوز کسان بسیاری هستند که نگران چین و چروکهای پوستشانند؛ بخش «صدای مشتری» شرکت سپیده ماهان که مدعی است فایلهای صوتی مشتریان را هم دارد، از «خانم فروغ از تهران» نقل قول کرده که به شرکت زنگ زده و گفته است: «از کرم حلزون هم خودم و هم دو تا از دوستانم استفاده می­کنیم؛ راضی هستیم. از وقتی استفاده می­کنم، لک­های صورتم از بین رفته. 90 روزه دارم استفاده می کنم؛ زردی صورت را از بین می­بره و برای دوستم، دانه­های سیاه را نابود کرده.»

 

***

قیمت پایه هر ثانیه طبقات آگهی­های تلویزیونی در سال 1392

طبقه

قیمت هر ثانیه به تومان

1

2هزار

2

3 هزار و 500

3

5 هزار

4

10 هزار

5

15 هزار

6

25 هزار

7

35 هزار

8

45 هزار

9

60 هزار

10

75 هزار

11

90 هزار

12

110 هزار

13

130 هزار

14

150 هزار

15

175 هزار

16

200 هزار

17

225 هزار

18

255 هزار

19

285 هزار

20

315 هزار

21

350 هزار

22

385 هزار

23

420 هزار

24

460 هزار

25

500 هزار

26

540 هزار

27

585 هزار

28

630 هزار

29

675 هزار

30

735 هزار

31

795 هزار

32

855 هزار

33

930 هزار

34

یک میلیون و 5 هزار

35

یک میلیون و 80 هزار

 

***

درصد افزایش قیمت آگهی نسبت به قیمت پایه هر طبقه در هر ماه سال 92

ماه

درصد افزایش قیمت پایه آگهی

فروردین

0 درصد

اردیبهشت

5 درصد

خرداد

10 درصد

تیر

15 درصد

مرداد

25 درصد

شهریور

25 درصد

مهر

30 درصد

آبان

30 درصد

آذر

35 درصد

دی

40 درصد

بهمن

45 درصد

اسفند

60 درصد

 

***

محاسبه تعرفه هر ثانیه گرانترین آگهی­های برنامه­های شبکه­های سیما در تیر ماه 92

شبکه

برنامه

طبقه در قرارداد تیپ یک

قیمت قرارداد تیپ یک به تومان

طبقه در قرارداد تیپ دو

قیمت قرارداد تیپ دو به تومان

یک

سیمای خانواده

24

529 هزار تومان

19

327 هزار و 750

یک

قبل و بعد از خبر 14

26

621 هزار تومان

21

402 هزار و 500

یک

قبل و بعد از خبر 19

33

یک میلیون و 69 هزار و 500

23

483 هزار

یک

قبل و بعد از خبر 21

35 + 90%

2 میلیون و 359 هزار و 800

 

یک میلیون و 155 هزار و 750

یک

مجموعه شبانه

35 + 210%

3 میلیون و 850 هزار و 200

35 + 110%

2 میلیون و 608 هزار و 200

یک

سریال کلاه پهلوی

35 + 220%

3 میلیون و 974 هزار و 400

35 + 120%

2 میلیون و 732 هزار و 400

دو

سینما صبحانه

20

362 هزار و 250

15

201 هزار و 250

دو

سینما آفتاب

26

621 هزار

21

402 هزار و 500

دو

کودک عصر

24

529 هزار

19

327 هزار و 750

دو

برنامه ساعت 19

33

یک میلیون و 69 هزار و 500

23

483 هزار

دو

قبل و بعد از خبر 20:30

35 + 140%

2 میلیون و 980 هزار و 800

35 + 40%

یک میلیون و 738 هزار و 800

دو

قبل سریال شبانه

35 + 110%

2 میلیون و 608 هزار و 200

35 + 10%

یک میلیون و 366 هزار و 200

دو

قبل و بعد از خبر 22:30

35 + 50%

یک میلیون و 863 هزار

30

845 هزار و 250

دو

فیتیله

34

یک میلیون و 155 هزار و 750

29

776 هزار و 250

سه

سلامت باشید

24

529 هزار

14

172 هزار و 500

سه

جشنواره سینمایی

34

یک میلیون و 155 هزار و 750

29

776 هزار و 250

سه

خبر ورزشی 18:45

33

یک میلیون و 69 هزار و 500

23

483 هزار

سه

سریال شبانه

35 + 340%

5 میلیون و 464 هزار و 800

35 + 240%

4 میلیون و 222 هزار و 800

سه

خبر 22

35 + 60%

یک میلیون و 987 هزار و 200

31

914 هزار و 250

سه

خنده بازار

35 + 50%

یک میلیون و 863 هزار

30

845 هزار و 250

سه

برنامه هفت

33

یک میلیون و 69 هزار و 500

23

483 هزار

سه

فوتبال اروپا

35 + 50%

یک میلیون و 863 هزار

30

845 هزار و 250

چهار

سینما سینما 20:30

35 + 10%

یک میلیون و 304 هزار و 100

26

621 هزار

چهار

قبل و بعد از خبر علمی و فرهنگی 18

20

362 هزار و 250

15

201 هزار و 250

چهار

اخبار انگلیسی 23

33

یک میلیون و 69 هزار و 500

23

483 هزار

چهار

سینما چهار 20:30

35 + 10%

یک میلیون و 304 هزار و 100

26

621 هزار

پنج

کودک و نوجوان

26

621 هزار

21

402 هزار و 500

پنج

رنگین کمان

26

621 هزار

21

402 هزار و 500

پنج

به خانه برمی­گردیم

29

776 هزار و 250

24

529 هزار

پنج

برنامه ساعت 20

34

یک میلیون و 155 هزار و 750

24

529 هزار

پنج

سریال مهرآباد

35 + 180%

3 میلیون و 477 هزار و 600

35 + 80%

2 میلیون و 235 هزار و 600

پنج

سریال هشدار برای کبری 11

35 + 130%

2 میلیون و 856 هزار و 600

35 + 30%

یک میلیون و 614 هزار و 600

پنج

سریال دوباره زندگی

35 + 130%

2 میلیون و 856 هزار و 600

35 + 30%

یک میلیون و 614 هزار و 600

پنج

اخبار 24

33

یک میلیون و 69 هزار و 500

23

483 هزار

خبر

اخبار 9

24

529 هزار

19

327 هزار و 750

خبر

قبل و بعد از اخبار 13

24

529 هزار

19

327 هزار و 750

خبر

اخبار 19

35 + 10%

یک میلیون و 366 هزار و 200

26

621 هزار

 

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
زن
پنجشنبه 19 دى 1392      15:42

با این همه تخلف شرکت سپیده ماهان پس چرا هنوز اجازه ی پخش کفش و دستگاه دراز نشستش رو میدن؟
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir