بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 5 آبان 1392      20:33
خودروسازان بزرگ در انتظار لغو تحریم ها

غول ها به ایران می آیند؟

مذاکرات برای بازگشت خودروسازان بزرگی همچون بنز، پژو و رنو به ایران آغاز شده است

دیپلماسی جدید ایران و آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای، امیدواری ها را برای لغو برخی تحریم ها افزایش داده است. از سوی دیگر برخی شرکت های معتبر اروپایی که سابقه حضور در ایران را دارند و طی سال های اخیر به دلیل وضع تحریم های اقتصادی، مجبور به ترک بازار ایران شده اند، مذاکرات خود را برای بازگشت به ایران آغاز کرده اند تا در صورت لغو تحریم ها، فعالیت خود را از سر بگیرند. در این میان زمزمه های از بازگشت خودروسازان بزرگ به ایران شنیده شده است. بنز، پژو و رنو نشانه هایی از ایجاد ارتباط با ایران را بروز داده اند.

در این زمینه مدیرعامل شرکت ستاره ایران از مذاکره اولیه برای تولید محصولات بنز در ایران خبر داد و گفت: خط تولید این محصولات در ایران وجود دارد که در صورت توافق، امکان استفاده مجدد از آن فراهم می شود. سیدرضا حسینی اظهار داشت: شرکت تاپ خودرو قبلاً در زمینه تولید محصولات بنز در ایران فعال بود که در حال حاضر تولید آن متوقف است، ولی خط تولید این شرکت وجود دارد و در صورت رفع تحریم ها، دوباره مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه شرکت ایران خودرو دیزل نیز در زمینه تولید خودروهای تجاری با شرکت بنز همکاری داشته است، گفت: ایران به عنوان پایگاه تولید محصولات بنز در کلاس E در خاورمیانه فعال بود که مدتی است تولید این محصولات متوقف شده است.

وی افزود: در حال حاضر هیچ کشوری جایگزین ایران در این زمینه نشده و انحصار تولید محصولات بنز در کلاس E در خاورمیانه، همچنان در دست ایران است.

حسینی در ادامه در مورد ترخیص خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی از گمرک نیز گفت: هنوز ترخیص این خودروها اجرایی نشده و مصوبه مربوط به آن به گمرک ابلاغ نشده است.

همچنین سخنگوی شرکت خودروسازی رنو گفت: این شرکت تمایل دارد تا به محض برداشته شدن تحریم های ایران به بازار این کشور بازگردد.

شرکت خودروسازی رنو تمایل دارد تا به محض کاهش تنش های سیاسی در مورد ایران به بازار خودروی این کشور بازگردد اما نمی داند که چه زمان این اتفاق رخ خواهد داد.

رنو مجبور شد از ابتدای جولای سال گذشته ارسال قطعات به ایران را متوقف کند. این خودروساز فرانسوی یکی از آخرین شرکت های بزرگ اروپایی است که هنوز در ایران فعال است و خروج از ایران به آن خسارت وارد کرده است.

رنو در سال گذشته 100 هزار و 783 دستگاه خودرو در ایران به فروش رسانده است. این کشور هشتمین بازار بزرگ فروش رنو در جهان است و ایتالیا با فروش 96 هزار 144 خودرو پس از ایران در جایگاه نهم و اسپانیا با فروش 83 هزار و 366 خودرو در رتبه دهم قرار دارند. 10 درصد سهام بازار خودروی ایران در سال 2012 به این خودروساز فرانسوی اختصاص یافته بود.

خودروهای لوگان و مگان این شرکت در ایران و در کارخانه های شرکای ایرانی رنو، شرکت های پارس خودرو و ایران خودرو ساخته می شود.

سخنگوی رنو گفت: این شرکت منتظر است تا قبل از آغاز صادرات مجدد خودرو به صورت سی کی دی به ایران تحریم های ایران برداشته شود یا وضعیت سیاسی تغییر کند؛ اما این شرکت نمی داند که چه زمان این اتفاق رخ خواهد داد.

از سوی دیگر برخی رسانه های غربی خبر داده اند که با مطرح شدن احتمال جدایی پژو از شریک آمریکایی اش جنرال موتورز، دست این شرکت فرانسوی برای بازگشت به ایران باز خواهد شد. حدود دو سال پیش با فروش بخشی از سهام پژو - سیتروئن به جنرال موتورز، این شرکت فرانسوی تحت فشار شریک آمریکایی اش فعالیتهای خود در ایران را متوقف کرد.

با این حال اخیرا برخی رسانه های جهانی از بروز اختلاف بین شرکت پژو و جنرال موتورز خبر داده و احتمال جدایی این دو شرکت را مطرح کرده اند. در صورت تحقق این موضوع فشار شریک آمریکایی بر شرکت فرانسوی برداشته شده و پژو می تواند مجددا به ایران بازگردد. اما اختلاف میان جنرال موتورز و گروه پژو - سیتروئن بر سر تغییر در ترکیب سهامداران شرکت فرانسوی رخ داده است. پژو - سیتروئن در حال بررسی خروج از ائتلاف خود با جنرال موتورز است تا از این طریق زمینه را برای همکاری های گسترده تر با شرکت دانگ فنگ چین آماده کند.

براساس آنچه گزارش شده، هم اکنون تردیدهای جدی در زمینه تحقق صرفه جویی یک میلیارد دلاری ناشی از همکاری با جنرال موتورز برای پژو - سیتروئن وجود دارد. این موضوع در کنار پیشنهاد دانگ فنگ چین برای خرید بخش عمده ای از سهام پژو، مدیران این شرکت را در زمینه ادامه همکاری با جنرال موتورز دچار تردید کرده است. پژو - سیتروئن که در اروپا با کاهش فروش مواجه شده است از یک سو به دنبال فروش سهام خود برای افزایش سرمایه است و از سوی دیگر قصد دارد حضور خود در بازار چین (بزرگترین بازار خودروی جهان) را گسترش دهد. این شرکت در گذشته همکاری گسترده ای را با دانگ فنگ داشته و قصد دارد با فروش بخشی از سهام خود به این شرکت، سرمایه گروه را به میزان بیش از سه میلیارد یورو افزایش دهد.

از سوی دیگر جنرال موتورز نیز از گسترش همکاری پژو - سیتروئن با دانگ فنگ ناراضی است و با هرگونه تغییر در ترکیب سهامداران مخالف است. جنرال موتورز در چین با گروه SAIC همکاری گسترده ای دارد و گسترش همکاری پژو - سیتروئن با دانگ فنگ را که رقیب SAIC است نمی پذیرد.

یک سال و نیم پیش جنرال موتورز با پرداخت 320 میلیون یورو، 7 درصد سهام پژو را خریداری و همکاری با گروه پژو - سیتروئن را آغاز کرد. به دنبال آن پژو ارسال قطعه به ایران را متوقف و از بازار بزرگ ایران خارج شد. این موضوع سودآوری شرکت پژو را کاهش داده و منجر به اخراج تعدادی از کارگران فرانسوی شد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir