
شرکت های حمل و نقلی به کمک نیاز دارند
مسعود دانشمند عضو هیئت نمایندگان صنایع و معادن ایران در گفت و گو با سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی بیان داشت: افزایش قیمت دلار بطور مستقیم روی هزینه های حمل و نقل اثر گذاشته است. چهار میلیون و دویست هزار تومان هزینه های لاستیک کامیون است با توجه به این که هر 100 هزار کیلومتر مدت زمان برای استهلاک کامیون است که استاندارد جهانی 80 هزار کیلومتر می باشد، یک کامیون 9 جفت لاستیک دارد که هزینه آن برابر 38 میلیون تومان است این درحالی بوده که قیمت یک جفت لاستیک تا سال 89 هشتصد هزار تومان بوده است.
وی ادامه داد: دیگر هزینه های و قطعات یدکی نیز 3 تا 4 برابر شده و از طرف دیگر در داخل کشور جلوی افزایش کرایه حمل گرفته اند. راننده ها و شرکت های حمل و نقل دچار مشکل شده اند. همچنین شرکت حمل و نقل ایران از مزایای کمتری نسبت به سایر شرکت های خارجی برخوردار است و از گردونه رقابت نیز شانس کمتری برخوردار می باشد. هزینه ی راننده و لوازم جانبی از ایران تا اروپا 5/2 تا 3 برابرشده است با این افزایش هزینه ها نمی توانند به تعهداتشان عمل کنند
وی افزود: راه حل پیشنهادی این است که بابت هزینه های خارج از کشور و سوختشان دلار با قیمت ویژه که بتوانند قیمتها را نگه دارند همچنین برای تهیه لاستیک و لوازم جانبی برای آنها ارز مرجع قائل شوند این امر موجب ثبات در حمل و نقل میشود.
او در مورد شرایط شرکت های حمل و نقل دریایی نیز تصریح کرد: در بخش دریایی به دلیل مشکلات بیمه ها و همچنین قیمت سوخت با مشکلاتی مواجه هستیم.