تغيير سريع شرايط حاکم بر فضاى کسب و کار باعث شدهاست که سازماندهى فعاليتها در قالب پروژهها در زمينههاى مختلف کسب و کارى توسعه شايان توجهى بيابد. به طورى که امروزه در زمينههاى مختلف از جمله توسعه خدمات و محصولات، تغييرات سازمانى، توسعه وتغييردرسيستمهاى اطلاعاتى،ايجادزير ساختها، توسعه فرآيندهاى تجارى و...، از سازماندهى پروژهاى و مفاهيم و ابزارهاى مرتبط با آن استفاده مىشود.
با توجه به اين گستردگى کاربرد، از اين پس در پايگاه اطلاعرسانى اقتصاد ايرانى و در قالب سرفصل مديريت پروژه تلاش مىشود مطالب و اطلاعاتى که داراى کاربرد عام در زمينههاى مختلف کسب و کارى است، به مخاطبان ارايه شود.
موفقيت و شکست پروژهها
همزمان با گسترش کاربرد سازماندهى پروژهاى در سالهاى اخير، نگرشها به مفهوم و مولفههاى موفقيت و شکست پروژهها نيز تغيير يافته است. بهطورى که امروزه موفقيت پروژه تنها به معنى پاىبندى به چارچوبهاى زمانى، هزينهاى و کيفى و پذيزش محصول از جانب مشترى نبوده، مولفههاى ديگرى نيز موفقيت پروژه را تحت تاثير قرار مىدهند که از آنها تحت عنوان مولفههاى ثانويه ياد مىشود.
مولفه های اولیه موفقیت پروژه عبارتند از پایبندی به چارچوب های زمانی ،هزینه ای و کیفی و همچنین پذیرش محصول از جانب مشتری
همچنین مولفه های ثانویه موفقیت در پروژه ها که تحت تاثیر مولفه های اولیه قرار می گیرند عبارتند از:
•ادامه کار با مشترى
•توافق همهجانبه در مورد تغييرات پروژه
•عدم اختلال در کارهاى جارى سازمان
•حفظ ارزشهاى اخلاقى
•حفظ اعتبار سازمان
•همجهتى پروژه و دستاوردهاى آن با استراتژىهاى سازمان